Tips på ny/beg HU? Runt 1000-2000. Även frågor ang detta i tråden.

DanneSundin
5 april 2012 · 682 Inlägg

Tjenare, tänkte investera i en ny huvudenhet, och tänkte om ljudet i dom andra högtalarna - som drivs av steg - blir något bättre? 

har just nu en riktig kinesgrej som sitter i, manualen är felstavad och det står inte ens modellnr på manualen. 

Vad behövs för att sätta i den? Har ju redan "ramen" eller vad man ska säga till den andre.. behöver man en ny sån? Sitter i 740'ns vanliga stereoplats.

Tänker mig gärna något finare begagnat eller något BRA nytt för den prislappen (vilket kan bli lite knepigt)

Driver just nu; rockford fosgate power 4st (1 defekt) på mutant ascension 4.
Stealth bas på philips dap-300 (600w bryggat)

Alltså drivs inget på HU men har tänkt bygga om dörren lite ev. något i instrumentpanelen eller så.. Blir det någon skillnad i ljud? Och då märkbart, tycker ljudet just nu inte direkt "basar" något vidare.. smile


Helst ska den ha 2 utgångar men kan nöja mig med 1. Front + rear eller front rear & sub. Spelar ingen som helst roll! smile


Mvh

Lonefox Bad music kills good sound
5 april 2012 · 7 241 Inlägg

För 2K har du tex: Kenwood KDC-6051U vilket har mer än du önskar.
Front+Rear+Sub, tidskomp och enklare parametrisk EQ.
Ny monteringsram (den i plåt som man sätter dit innan man skjuter in enheten på plats) medföljer alltid enheter

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneSundin
5 april 2012 · 682 Inlägg

Ska man byta den eller passar den som redan sitter där? Om man ska byta, hur tar man bort den gamla? smile

tidskomp = den kan spela någon channel med tidsfördröjning va? typ om fronten spelar lite "snabbare" än bakre?

Kommer övrigt - som drivs av steg - att låta bättre med en vettigare HU?? smile

Lonefox Bad music kills good sound
5 april 2012 · 7 241 Inlägg

Det normala är att det sitter metallflikar som man böjt till så att de låser fast mot plast/plåtramen man monterat den i. Dessa viker man enkelt ner med en liten skruvmejsel så att ramen kan passera fritt.
Och ja.....de är modellanpassade kring sina låsmekanismer....

Angående tidskomp: Enkelt förklarat ja, men det hela handlar om att fördöja signaler från de högtalare som är närmast dig så att signalerna når dig samtidigt. Typ....

Ja. Varje uppgradering som ärväl utförd ger förbättring.
En rigg blir aldrig bättre än dess svagaste länk och en bra enhet är bland det viktigare.

Senast redigerat av Lonefox (5 april 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneSundin
5 april 2012 · 682 Inlägg

Låter underbart ! Bör noteras att min inte "låses fast" går att dra ut med fingrarna..

Är det någon mer adapter eller skit man behöver?

Och tror du att mitt ljud låter bättre då? Mina rockford fosgate power högtalare låter just nu mindre basigt än mina gamla pioneer Prologue S-110 som drivs av en sunkig Pioneer SX-757.. Nåväl, lite inspelning ska jag väl ge dom endå.

Kan ju vara lite roligt att ha någon roligare HE! Fyfan, såg nyss att den du länkade även har Iphone stöd, blir ju som smöret i pannan! Då kan man alltså spela spotify via docken?? smile

Lonefox Bad music kills good sound
5 april 2012 · 7 241 Inlägg

Jag länkade ingen....du googlade tongue Thumbs up for that wink

Det mesta med vettig kvalitét (även för vardagsbruk) gör stor skillnad mot 13 på dussinet Kinaskräp (pratar om alla de här noname-maskinerna och kopior som finns kontra de som licensbyggs i Kina) gör skillnad för ljudet.

Längre fram vill du nog byta steg då dina krav ökar wink

Ja...dock har jag för mig att du får köra Spyify analogt via hörlursutgången på ajfånen....
Dessutom har du handsfree via blåtand...likaså ljudstream....så den vägen går med. Dock har du ingen direktstyrning den vägen om jag inte minns fel. Varett tag sedan jag pillade på dessa maskiner och läste manualen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneSundin
5 april 2012 · 682 Inlägg

Byta högtalare till 75w rms matade med separata diskanter gjorde stooor skillnad för mig endå, satt på 4x20 max ourput innan! Haha

Vet du någon info om phillips dap 300 power amplifier 2/1 channel versatility? Googlat som ett as står 300wx2 eller 600 bryggat men såg en idag där det stod 2x75w.. Känns ju lite väl lite isf. För gammalt steg för att hitta info wink 

Funderat på 2 10" i låda emot kupen med porten utför skidluckan till kupen, visst måste det spela bättre än en ensamtolva? smile tolvan har för liten låda å port.. smile tänkte 2st mds G25.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 april 2012 · 8 744 Inlägg

6051an kan styra Spotify i både iPhone (4S iaf) och Android! Android har dock en fördel, man får upp låttiteln i enhetens display. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Garre_89 custom lover
7 april 2012 · 227 Inlägg

finns Även BT61u! underbar spelare

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang