Idag tog jag bort växellådsbalken som ju passar riktigt dåligt…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7d537577022aa8e6dc1c0c5c937521d2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d55665f52dfe7d886db4f46322e517f6.jpg]()
…trots att man plattat till balken med en slägga vid pilen

Jämfört med gårdagens uppdatering
har jag tänkt om! Jag tänker inte föra balken bakåt utan istället framåt och använda originalfästena i ramen. Men för att i så fall ha möjlighet att komma åt oljetråget och alla dess bultar väljer jag istället att ta bort material på balken:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9d1a788c3df8ea0945eb1c1a1834d3ac.jpg]()
Ett sådant här snitt försvagar visserligen balken i längsled – men knappast i höjdled mer än högst marginellt. Balken är tillverkad i 4mm stål …
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7f1f0e752370924ba46cb8972c7c41a6_large.jpg]()
Jag kollar lite på olika gummikuddar jag har liggandes … det till vänster är till VW typ1 och det till höger till GM (TH350). VW verkar för klent, och GM-kudden är lite för hög enligt min mening

Jag kommer därför att återanvända det modifierade fästet som satt på lådan när jag rev den!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7ac40d81503c330a7ab010e761c187b5.jpg]()
Som framgår av bilden är balken snittad diagonalt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b6fe7bb8cf840c4c2f8c5d8f5c693d26.jpg]()
Jag fyller i med bitar i 5mm rostfritt som min polare plockat ur en skrotlåda på sitt arbete

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fefb13fa1b017f542f66147a6e322ba6.jpg]()
Min son Andreas (som äntligen vaknat) sköter svetsningen – han kan sitt hantverk

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-649137c591988e823376c6481552df66.jpg]()
Genombränningen blir helt OK
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a968a1a6e4be25a8187e00d2143297c6.jpg]()
Bilden visar tydligt hur man bankat samman balken med en slägga

Eftersom jag samlat lite delar under årens lopp för att så småningom kunna bygga tillbaka bilen till originalskick, har jag även en original växellådsbalk liggandes i gömmorna. Med denna som referens upptäcker jag att spetsen där handbromsmekanism och växellådskudden sitter har blivit deformerad, och därför…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cec0c75e317602afec20be8140f77d5e.jpg]()
…gör jag ett snitt vid pilen och viker fästet neråt och helsvetsar sedan

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eb7118de76f2337838297b380bfa074e.jpg]()
Provmontering. Det ser riktigt bra ut

!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2e4de9f422d43a143dde87b9c23bf41b.jpg]()
Det är bara vid fästet som allting fortfarande passar riktigt, riktigt dåligt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8a950abaebc9a857248d3a1e9912accb.jpg]()
Jag måste lösa detta …
…
SO STAY TUNED! 