2259
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
217 277 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
2 164 Inlägg
8 maj 2012
#221
Bigblock och smallblock är väl främst Chevrolet som använder sig av egentligen?

"Life´s too short to drive a boring car"

Likbärgare
375 Inlägg
8 maj 2012
#222
dadde skrev:
Bigblock och smallblock är väl främst Chevrolet som använder sig av egentligen?

Alla motorkoncerner från Amerika erbjuder både och.

Mopar har tex 318 smallblock upp till 440 bigblock!

GM har 350 smallblock upp till 454 bigblock!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

2 164 Inlägg
8 maj 2012
#223
Tvattekorg skrev:
dadde skrev:
Bigblock och smallblock är väl främst Chevrolet som använder sig av egentligen?

Alla motorkoncerner från Amerika erbjuder både och.

Mopar har tex 318 smallblock upp till 440 bigblock!

GM har 350 smallblock upp till 454 bigblock!

Jo det vet jag. Men just uttrycket "smallblock" & "bigblock" är väldigt typiskt Chevrolet att använda.

"Life´s too short to drive a boring car"

5 071 Inlägg
8 maj 2012
#224
-MATS- skrev:
dadde skrev:
Vet inte va de är för förgasare... Men de är väl 225hk i den tror jag.. Minsta bigblocken Ford hade va?

Låter ju som en tvåportsförgasare - 332:an i Edsel hade 265hk med fyrportare om jag inte minns fel.

Motorfamiljen som 332:an tillhör kallas FE, och är mycket riktigt stora ('big' med volym ända upp till 428cu.in.) - men 429 och 460 som kom senare under 60-talet är väl de Fordmotorer som allmänt brukar kallas "bigblock".

FE står ju för Ford/Edsel block. De vanligaste storlekarna är 
-332
-352
-406
-427
-428

429 och 460 hör till 385 serien.

Lite onödigt vetande bara big_smile


2 121 Inlägg
8 maj 2012
#225
nu har man läst igenom hela tråden underbar läsning mycket man fick lära sig under tiden big_smile håller själv på med en ford men en Galaxie 65a med 352 och C6 låda... forsätt att fixa å trixa följer gärna tråden big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#226
dadde skrev:
Olja från gekås big_smile

Yes - 109kr för 5 liter 15/40 mineralolja tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#227
below_ skrev:
du ska inte ha parken i när du fyller på olja måste vara neutral annars så rullar bilen framåt för dig

Okej, tack för upplysningen - jag har fått flera olika bud om detta hmm . Har du gjort detta på en Fordlåda? Ingen i min egen bekantskapskrets har gjort det så det är därför jag undrar ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#228
Volvo142_73a skrev:
När brorsan hade haft sin låda på lagning och fick tillbaka den, monterade den och fyllde på olja så skar den igen efter nån vecka. Då fick han reda på att bilen skulle vara igång när man fyllde på olja. Detta var förvisso en oldsmobile cutlass

Min polare har bytt nyligen på sin Cutlass och fick informationen att dra runt på starten - fylla - dra runt på starten - fylla. Sedan skulle motorn stå och gå i P-läget en stund, sedan skulle man kolla nivån igen hmm

Men som sagt, jag känner mig plötsligt rätt rådvill roll Och han har kört i en vecka på torsdag (dags för ras yikes ?! )

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Självlärd
3 083 Inlägg
8 maj 2012
#229
-MATS- skrev:
Volvo142_73a skrev:
När brorsan hade haft sin låda på lagning och fick tillbaka den, monterade den och fyllde på olja så skar den igen efter nån vecka. Då fick han reda på att bilen skulle vara igång när man fyllde på olja. Detta var förvisso en oldsmobile cutlass

Min polare har bytt nyligen på sin Cutlass och fick informationen att dra runt på starten - fylla - dra runt på starten - fylla. Sedan skulle motorn stå och gå i P-läget en stund, sedan skulle man kolla nivån igen hmm

Men som sagt, jag känner mig plötsligt rätt rådvill roll Och han har kört i en vecka på torsdag (dags för ras yikes ?! )

Ah ännu en metod. Njae om han har gjort enligt konstens alla regler så borde det väl inte vara någon fara. Säg till han o kolla oljan tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#230
dadde skrev:
Tvattekorg skrev:
dadde skrev:
Bigblock och smallblock är väl främst Chevrolet som använder sig av egentligen?

Alla motorkoncerner från Amerika erbjuder både och.

Mopar har tex 318 smallblock upp till 440 bigblock!

GM har 350 smallblock upp till 454 bigblock!

Jo det vet jag. Men just uttrycket "smallblock" & "bigblock" är väldigt typiskt Chevrolet att använda.

Jo, det stämmer nog dadde smile

Och Fordkoncernen har använt en massa olika block genom åren, så dessa är ganska trassliga att hålla i huvudet neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#231
JohnWayne skrev:
FE står ju för Ford/Edsel block. De vanligaste storlekarna är 
-332
-352
-406
-427
-428

429 och 460 hör till 385 serien.

Lite onödigt vetande bara big_smile

Du glömde FE 361 (Edsel) och 390 wink

Och sedan har vi ju Clevelandblocken 351 och 400 som är rätt maffiga också ... uj, uj vad nördigt det blev helt plötsligt smile smile smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#232
Hackev8 skrev:
nu har man läst igenom hela tråden underbar läsning mycket man fick lära sig under tiden big_smile håller själv på med en ford men en Galaxie 65a med 352 och C6 låda... forsätt att fixa å trixa följer gärna tråden big_smile

Kul att du är på, Hacke smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 121 Inlägg
8 maj 2012
#233
-MATS- skrev:
Hackev8 skrev:
nu har man läst igenom hela tråden underbar läsning mycket man fick lära sig under tiden big_smile håller själv på med en ford men en Galaxie 65a med 352 och C6 låda... forsätt att fixa å trixa följer gärna tråden big_smile

Kul att du är på, Hacke smile

klart man är det det är ju kärlek du fixar ju big_smile


slappt&fint
376 Inlägg
8 maj 2012
#234
-MATS- skrev:
below_ skrev:
du ska inte ha parken i när du fyller på olja måste vara neutral annars så rullar bilen framåt för dig

Okej, tack för upplysningen - jag har fått flera olika bud om detta hmm . Har du gjort detta på en Fordlåda? Ingen i min egen bekantskapskrets har gjort det så det är därför jag undrar ...

nej ja va o köpte automatlåds olja och då sa han de till mig utan att ja nämnde va det var för låda


2 164 Inlägg
8 maj 2012
#235
om bilen rullar framåt med parken i när man fyller på, så borde den väl rulla exakt lika mycket med neutralen i? tongue eller tänker jag fel? :S

"Life´s too short to drive a boring car"

644 Inlägg
8 maj 2012
#236
Varför skulle bilen överhuvudtaget rulla när man fyller på olja? Och har man parken i är ju lådan tvärlåst,skulle den rulla då är det något generalfel.


1 125 Inlägg
8 maj 2012
#237
Pellefax skrev:
Varför skulle bilen överhuvudtaget rulla när man fyller på olja? Och har man parken i är ju lådan tvärlåst,skulle den rulla då är det något generalfel.

Håller med


25 Inlägg
8 maj 2012
#238
Jag hade iaf parken i på min C-6 när jag fyllde, e ju bara att använda oljemått och ha koll på hur mkt man slår i... Sen ska man ju ha motorn igång när man kollar iofs... Men de e ju bara å starta när man har slagit i lagomt å kika:)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#239
Dart_GT skrev:
Jag hade iaf parken i på min C-6 när jag fyllde, e ju bara att använda oljemått och ha koll på hur mkt man slår i... Sen ska man ju ha motorn igång när man kollar iofs... Men de e ju bara å starta när man har slagit i lagomt å kika:)

Aha - du har provat på en C6 smile ! Då går jag nog på ditt råd!

Tyvärr går det där med att mäta oljan bort i mitt fall, eftersom jag fyllde konvertern på 'måfå' tills det rann över ... Jag måste helt enkelt gå på oljestickans gradering hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
8 maj 2012
#240
Är det inte 12,7 med tom Converter och 9,9 med full ?



Sök