5403
Sök

Ta bort rost på e39?

4 261 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Hejsan, skulle vilja börja ta bort lite små rostfläckar på min e39 1999.

då undrar jag hur man gör?

jag tänkte tvätta bilen först. sen använda rostlösare? rostätare??

och sen köra med lackstift???

skulle det funka??

väldigt tacksam för tips.

Mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2012
Det fungerar nog inte jättebra. Du kanske stoppar rostbildningen något men det är tveksamt. Du behöver göra plåten helt fri från rost genom slipning/punktblästring, sedan grunda och därefter fylla i med lack. Det blir inte snyggt med lackstift men det kanske inte är det viktigaste.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
vad kan man använda för att slipa bort rosten? sandpapper? sen köra med grundfärg??

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2012
Jag är absolut ingen expert inom området men jag tror inte det kommer att bli bra, dels kommer det inte se så bra ut och dels tror jag rosten kommer blomma upp snabbt igen.

Om du istället ser till att få väck all rost ordentligt, förslagsvis genom att slipa eller genom att blästra om du har möjlighet till det? Sedan lägger du på rostskydd, grund, lack och eventuellt klarlack i den ordningen kommer den nog hålla bättre och se mycket bättre ut.

Vart har bilen rostat någonstans? BMW E39 brukar kunna rosta i skarvarna under det kitt som tätar dörrarna och bakluckan från fabrik. Om så är fallet finns risken att din bil har mer rost som inte syns än tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
a precis under dörrarna längst ner och bakluckan:(

ska man lämna in bilen eller?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2012
panda666 skrev:
a precis under dörrarna längst ner och bakluckan:(

ska man lämna in bilen eller?

Om du gör så drar förmodligen kostnaderna iväg rätt ordentligt, men det kostar ingenting att be en firma om en prisuppgift å andra sidan och med en sådan kan du själv avgöra om det är värt det.

Problemet beror på att BMW som sagt tätade dörrarna med kitt och sedan lackade dörren över detta, och det blev inte rätt eftersom detta sprack med tiden. I en bildörr finns fukt som trängde in och eftersom rostskydd och lack lades på efter kittet så kan dom flesta tänka sig vad som sker när fukt och oskyddad plåt möts.
Det är så jag har fått det förklarat för mig åtminstone!

Dock borde du kunna åtgärda rosten oavsett, antingen genom att laga den rost du ser eller genom att laga allt från grunden. Jag tänkte mer att du skulle vara beredd på att det kan vara mer jobb än vad det först ser ut som. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
haha precis,,men det är bara 2-3 rostfläckar bara plus backluckan som behöver fixas lite.

annars så är bilen helt ok. tror nog att jag ska försöka jämföra om det är värt att lämna in eller göra det själv.

har fattat iaf att man måste slipa bort rosten först o sen färga om?

* Studerande *
563 Inlägg
9 april 2012
Blir enklare om du laddar upp ett par foton på det rostskadade området så man får en viss bild/insyn.

4 261 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
bra ide ska göra det..

Sök