Första olyckan då... Vem gjorde fel? Bild finns.

Volvo-nisse Kluraren
9 april 2012 · 90 Inlägg

Då har det hänt då...
Har råkat ut för min första olycka/krock..
Drar det i korthet , varti en stad och skulle hem därifrån och svängde fel och hamna på en lite grusväg som ledde upp till endel garage..
Skulle vända så drog upp på en uppfart och börja rulla bakåt direkt , missade uppenbart bilen som bara skulle förbi bakom mig...
Dock som ni ser så var jag redan ute i hela vägen INNAN krocken hände...
Den andra bilen har såldes använd sig av gräsmattan bakom vägen för att ta sig förbi mig...
Vet att jag missade bilen som var bakom , men frågan som jag funderar på , är det bara mitt fel?????
Ser man på bilden där bilen står så är den ju MITT i vägen och har inte flyttat den vilket bevisas av plasten från mitt bakljus..
Frågan är bara , vad tror ni händer och är det bara jag som är vållande till olyckan????


https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35719/35719-d3f59d3beb98517f0e2750329d88b30d.jpg

Senast redigerat av Dieselsmurfen (9 april 2012)

Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo 744 "Shrek" (1986)
Volvo V70N "Skalman" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
9 april 2012 · 6 359 Inlägg

Personligen tycker jag det är konstigt att den andra föraren ens försökte köra ut på mattan.
Antingen kom han i alldeles för hög fart och använde det som en panikutväg, eller så slutade hans hjärna fungera och han faktiskt tog beslutet att försöka köra bakom.

Rent juridiskt vet jag dock inte hur dom ser det hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
hangman
9 april 2012 · 2 174 Inlägg

Du var inte uppmärksam, och varför blanda in polis och försäkringar ? Kanske om hans bil va jättefin men din är ju ett bakljus för 200 kr på skroten lagom. Inget blanda in myndigheter för sånt här, va en mano betala nu du var inte uppmärksam du körde tom fel från början.

Volvo-nisse Kluraren
9 april 2012 · 90 Inlägg

Visst skulle jag kunna göra det OM damen isig ville detta , men hon " som i sin tur hade lånat bilen av en annan herre " var inte ett dugg intresserad av detta.....
Sedan skadan på deras bil vart en skråma på bakskärmen samt en söndertryck reservhjulsbalja som redan var sönderrosted typ.... Hela sidostycket döljdes sedan med ett lager typ 1 cm tjock spackel....
Så var inte jag enbart som tyckte vi skulle dra det till försäkringsbolaget , försökte lösa det på plats men icke då...
Vad det sedan gällde bakljuset på min bil så var det ju tyvärr ett helvit lyse och inget standard lyse..
visst får tag i sånna fär runt 600:- nya så inga större pengar där...
Men är orolig och fundersam om den andras bil...
Vet att jag gjort fel och brustit i kollen , MEN är det samtidigt rätt att vräka sig runt bakom en bil och nyttja gräsmattan bara för att ta sig förbi när bilen är halvvägs ute i vägen????
Blir att ta ett samtal med Volvia i morgon så får vi väl se vad som händer

Volvo 744 "Shrek" (1986)
Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo V70N "Skalman" (2004)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
9 april 2012 · 1 163 Inlägg

Jag personligen tycker att den som försökte köra förbi gjorde fel, visst du backar ut ifrån en utfart men du har också kommit ganska långt ut i vägen dvs borde han stanna och vänta... Antagligen kom ju damen så snabbt och hann inte bromsa smile

jag hade sjävklart låtit försäkringsbolaget tagit fråga i detta istället för att lösa det själva..


Men detta är ju bara vad jag tycker..

mvh Andy

~Andy~
caromania Forummoderator
9 april 2012 · 9 296 Inlägg

Alla dessa jag-har-krockat-trådar är till viss del intressanta och roande att läsa, men det är viktigt att alla kommer ihåg att det helt och hållet är försäkringsbolaget som bestämmer hur skuldfrågan läggs. Vad lagen, vi, ni och Fragglarna tycker och tror är tyvärr helt ointressant. Det finns till och med exempel på där två bilar krockat och efter att polis tillkallats så har den ene föraren dömts för vårdslöshet, men den andre som vållande till olyckan. Only in Sweden.

Däremot är ju utfallet intressant. Alla verkar glömma att uppdatera tråden efter att det står klart hur försäkringsbolaget beslutade. Glöm inte det, sånt är intressant att veta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ljepone * Studerande *
10 april 2012 · 563 Inlägg

-caromania- Thank you! Äntligen någon som begripper hur regel (men även försäkrings) verket fungerar!

granadadr
10 april 2012 · 7 293 Inlägg

låt fb sköta detta,, de har betalt för att utreda det,, lönar sig inte att fråga folk, inte ens polisen har rätt ibland,, hände mig en gång till min fördel wink  så om ni inte är överens kontakta fb även om det svider lite,, tyvärr är livet så ibland

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2012 · 13 748 Inlägg

normalt är det backande som blir vållande

men i detta fallet så vete f-n eftersom just gräsmattan använts så det är inte omöjligt att hon blir vållande

men vad lagar säger och fb säger är aldrig samma sak

tror att det är 70% chans att du faktist klarar dig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Slash Saabifierad
10 april 2012 · 2 026 Inlägg

Detta är en intressant situation. Jag anser att det är den andra bilen som gjort fel då man ej räknar med att folk genar över terräng (gräsmattan i detta fall). Sedan när man kommit så pass långt som du gjort med ditt backande och du kanske till och med höll på att backa när personen kom så är tanken att man stannar och väntar på att personen backat klart. Dock kan det ju skett ett misstag att du kanske stannat upp och väntat så har den andra bilen trott att du velat släppa förbi personen så i samma ögonblick personen är bakom dig börjar du backa igen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hamilton
10 april 2012 · 8 864 Inlägg

Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter så även i det här fallet.

Jag lägger mina 5-cent på att trådskaparen blir ensam vållande i 9 av 10 fall

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Ruffe42
10 april 2012 · 25 Inlägg

Volvo-nisse skrev:
Skulle vända så drog upp på en uppfart och börja rulla bakåt direkt

Vad jag förstår så gick manövern ganska fort och du la aldrig i backen så att backlysena tändes och kunde varna den bilen som skulle passera bakom?

Om det var så, tror jag att det kan vara avgörande och göra att du blir vållande till olyckan imo. Och du har som det tidigare sagts alltid väjningsplikt åt allt och alla när du backar.

gamlingen
10 april 2012 · 5 198 Inlägg

Ruffe42 skrev:

Volvo-nisse skrev:
Skulle vända så drog upp på en uppfart och börja rulla bakåt direkt

Vad jag förstår så gick manövern ganska fort och du la aldrig i backen så att backlysena tändes och kunde varna den bilen som skulle passera bakom?

Om det var så, tror jag att det kan vara avgörande och göra att du blir vållande till olyckan imo. Och du har som det tidigare sagts alltid väjningsplikt åt allt och alla när du backar.

Eftersom det inte finns nån lag på backljus så faller det.

Ruffe42
10 april 2012 · 25 Inlägg

gamlingen skrev:
Eftersom det inte finns nån lag på backljus så faller det.

Poängen håller fortfarande i sig, känns rätt så vårdslöst att använda sig utav motlutet för att backa bakåt utan att se sig om.

baltis
10 april 2012 · 1 948 Inlägg

Du är vållande. alltid den som "backar ut" som åker på det... tyvärr.

KHRacing
10 april 2012 ·

gamlingen skrev:

Ruffe42 skrev:

Volvo-nisse skrev:
Skulle vända så drog upp på en uppfart och börja rulla bakåt direkt

Vad jag förstår så gick manövern ganska fort och du la aldrig i backen så att backlysena tändes och kunde varna den bilen som skulle passera bakom?

Om det var så, tror jag att det kan vara avgörande och göra att du blir vållande till olyckan imo. Och du har som det tidigare sagts alltid väjningsplikt åt allt och alla när du backar.

Eftersom det inte finns nån lag på backljus så faller det.

Beror dock på bilens ålder :-)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2012 · 2 972 Inlägg

KHRacing skrev:

gamlingen skrev:
Eftersom det inte finns nån lag på backljus så faller det.

Beror dock på bilens ålder :-)

Vilken ålder på bil måste ha backljus?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2012 · 13 748 Inlägg

Hamilton skrev:
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter så även i det här fallet.

Jag lägger mina 5-cent på att trådskaparen blir ensam vållande i 9 av 10 fall

Mvh
Hamilton

mm är jhu ett lite märkligt läge eftersom den andra föraren åkt förbi i terrängen där normalt inga bilar ska vara så man kan anta att denna bil inte syns eftersom den åker där det inte ska vara en bil

men det lär vara ett lotteri

men under vanliga omständigheter så åker alltid backaren på

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peter_5565
10 april 2012 · 326 Inlägg

Hamilton skrev:
Förare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter så även i det här fallet.

Jag lägger mina 5-cent på att trådskaparen blir ensam vållande i 9 av 10 fall

Mvh
Hamilton

Det tror jag med. Har varit med om ungefär samma situation. Jag var den "andra" bilen i det fallet. Han som backade in i mig åkte på alltihop. Backar man måste man ju vara extra uppmärksam och åker nästan alltid dit om det händer något.

Det står om backning i länkarna:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19981276.htm (paragraf 46)
http://www.trafiksakerhet.se/forsakring … omstol.htm
http://korkortsutbildning.wordpress.com/

Volvo-nisse Kluraren
10 april 2012 · 90 Inlägg

Hallå , då har man talat med FB och dom är inne på samma linje som många här att det faller på min lott....
Dock när jag nämnde om fotot och placeringen på bilen så vart utredaren en aning kluven helt plötsligt..
inte lika solklart längre sa han , önskade in bilden på placeringen och skulle sedan vänta på damens version av det hela....
Visst som jag skrev i första inlägget , jag är inte oskyldig i detta fall , har brustit i kollen det vet jag och har sagt från punkt 1..
MEN är det bara mitt fel , då hon har använt sig av gräsmattan bara för att ta sig förbi..
Det jag ville ventilera är bara era spontant åsikter och vet mycket väl att det är FB som avgör och att det kan gå precis hur som helst....
men min personliga åsikt är att jag inte är ensam skyldig , men dömmer fb detta så är jag inte sämre man att jag tar den smällen utan fajt.....
Så fortsättning följer ,

Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo 744 "Shrek" (1986)
Volvo V70N "Skalman" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang