Clas Ohlsons domkraft i aluminium

Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Hej,

Jag har just nu en domkraft från Jula för ca 150:- och är sugen på "bättre".

Såg att classe har en nu för 999:- istället för 1499:- http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =165112490

Någon med erfarenhet av dessa?

1,5 ton räcker väll gott och väl till personbilar? Eller om vi säger det såhär, vad är den egentliga skillnaden mellan en som klarar 1,5 ton och en som klarar 3 ton?

Den från classe kan väll omöjligt vara sämre än den jag har nu?

Jag använder domkraften i snitt 5ggr per år men är trött på min nuvarandes korta handtag och enormt lilla anläggningsyta, priset gör även att jag tyvärr inte litar på den.

Tror den från classe passar mig perfekt då jag helst vill ha en smidigare domkraft som jag kan lyfta osv...

En fråga till, om man som jag inte meckar allt för ofta och behöver lyfta extra högt, räcker det då att lägga rejäla träbitar imellan? Är det detta pul dom som meckar ofta vill slippa?

Vad tror ni om alla mina frågor? Vart en hel del big_smile

Tack på förhand

Senast redigerat av Denzar (14 april 2012)

n1k391
14 april 2012 · 171 Inlägg

tror den är riktigt rejäl faktist om jag får säga mitt, nästan så att jag blir sugen själv, man kanske skulle slå till. är ju långt handtag, stor anläggningsyta och av vikten och bilderna och dömma så ser det inte ut att vara någon skit

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Det tror jag med, kände på den i butik, det gick att sänka sakta sakta med, lagom långt handtag var det med!

Vore intressant att veta "hur många lyft" dom olika domkrafterna är gjorda för, är ju gigantisk skillnad i pris på dom olika...

n1k391
14 april 2012 · 171 Inlägg

håller helt med, denna tråden kommer ju följas smile

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 april 2012 · 5 650 Inlägg

Denzar skrev:
Det tror jag med, kände på den i butik, det gick att sänka sakta sakta med, lagom långt handtag var det med!

Vore intressant att veta "hur många lyft" dom olika domkrafterna är gjorda för, är ju gigantisk skillnad i pris på dom olika...

skulle säga att den stora skillnaden på dessa "biligare" är hur de misshandlas använder man dom rätt vid tex däckbyten kommer de hålla i åratal.

fast å andra sidan kan de inte inte gämföras med rejäla verkstads grejjer. men vill man ha såna shoppar man ju inte budget butikerna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TFkarlsson Varningar. 36
14 april 2012 · 1 200 Inlägg

Har också klämt på dom dära, kan inte påstå att jag känner någon större skillnad mellan budgetgrejerna faktiskt men skulle nog tippa på att dom håller till det dom är avsedda för.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Richtenb
14 april 2012 · 1 365 Inlägg

Det där är exakt samma modell som de säljer på Jula fast i en annan färg. Jag har Julas och har haft i 2 år. Det är lätt att komma under även låga bilar. Bra anläggningsyta och passar till de flesta lyftkuddar. Den är sämre än biltemas pga att den bara har 1 fjäder så i trånga utrymmen får man ta i som satan om man inte kan använda förlängningsröret. De håller inte så bra om jag ska vara ärlig. Min första gick sönder efter ca 1 år, började läcka olja som ett såll. Som tur var hade jag precis garanti kvar så jag fick en ny. Denna börjar kännas lite sliten nu också. Använder den ganska friskt och misshandlar den inte extremt mycket. Tycker nog ändå den kan vara värd en 1000 lapp. fördelar är att den är väldigt lätt och stabil

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Det där med att det är exakt samma har man ju funderat på också bland grejer, men det verkar helt klart vara olika kvalité från olika ställen, jag har läst dåligt om just Julas på många ställen.

Ganska friskt, kan du tippa ungefär hur många gånger du använt den innan kollaps?

Men vad kostar en lättare mindre domkraft som håller många, många år då, vad snckar vi för pris/modell? Runt 15-20kg max.

loow Jävel
14 april 2012 · 2 018 Inlägg

Den på clas ohlson är väldigt lik julas "racingdomkraft" och den är skräp. Köpte två såna till vårat racingteam förra året. Kastade båda.. Ett skämt liksom! sprutade olja efter 10 ggrs användande.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Jag undrar varför det oftast är racingmodell så fort domkraften är gjord av aluminium? Samt vad exakt innebär racingmodell förutom att dom är låga? Är det skrivet i sten att man bara kan sänka höjden snabbt när det är racingmodell?

Det blir liksom lite krasch i huvet, inom racing måste det vara smidigt=alu. Måste även vara pålitligt=en rejäl domkraft smile

Verkar inte finnas "vanliga" domkrafter i aluminium som lyfter hyffsat högt för hyffsat pris...

Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Fyfan så hitta man en just en lite kraftigare med hög lyfthöjd och dubbla kolvar, 19kg, med sänkt pris, klart den inte kan skickas till Sverige sad

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003 … S2T450HFRX

Denna var även rätt smart när man ligger som en apa...

http://www.amazon.co.uk/Liftmaster-Alum … d_sxp_f_pt

Men som sagt, den första länken är man ju riktigt sugen på, borde gå att få hem på något sett, dock osmidigt ifall den går sönder.

Senast redigerat av Denzar (14 april 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2012 · 6 170 Inlägg

Det där är samma som feltemas två racingdomkrafter...

Den med en kolv var den första dom hade men sen kom den med två och efter ett tag så försvann den gamla så att bara den med två kolvar var kvar i deras sortiment.

Julas, Pela tools (verktygsboden), biltemas, classes osv är allihop samma skit. Sen om det är bra skit eller dålig skit det vet jag inte...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
loow Jävel
14 april 2012 · 2 018 Inlägg

Racing är att den är lätt att flytta på (handtag på sidan och lätt) samt att det går fort att pumpa upp bilen.
I garaget har vi en stor från Swedol, den är jag väldigt nöjd med.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det där är samma som feltemas två racingdomkrafter...

Den med en kolv var den första dom hade men sen kom den med två och efter ett tag så försvann den gamla så att bara den med två kolvar var kvar i deras sortiment.

Julas, Pela tools (verktygsboden), biltemas, classes osv är allihop samma skit. Sen om det är bra skit eller dålig skit det vet jag inte...

Jag förstår om våra vanliga butiker har samma grejer fast olika etiketter, men över hela världen låter skumt.
Klart att dom flesta grejer görs på ett visst sätt, sen hur kvalitén är...

Hittar inte ens 2 tonnare i racingutförande på Biltema, dock en på 1,5 ton som väger lika mycket.

Dock känns den här modellen bättre än den från classe, 19 kilo borde man kunna orka smile

Det är som med det mesta, man sitter i dagar och läser på innan man slår till!

Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Plankpojk skrev:
Racing är att den är lätt att flytta på (handtag på sidan och lätt) samt att det går fort att pumpa upp bilen.
I garaget har vi en stor från Swedol, den är jag väldigt nöjd med.

Vad härligt, det är racing jag vill ha, varför inte liksom. Själva konstruktionen är ju till för att hålla en viss vikt, sen är det väl upp till annat om oljan inte läcker hej villt? Packningar osv.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2012 · 6 170 Inlägg

Denzar skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det där är samma som feltemas två racingdomkrafter...

Den med en kolv var den första dom hade men sen kom den med två och efter ett tag så försvann den gamla så att bara den med två kolvar var kvar i deras sortiment.

Julas, Pela tools (verktygsboden), biltemas, classes osv är allihop samma skit. Sen om det är bra skit eller dålig skit det vet jag inte...

Jag förstår om våra vanliga butiker har samma grejer fast olika etiketter, men över hela världen låter skumt.
Klart att dom flesta grejer görs på ett visst sätt, sen hur kvalitén är...

Hittar inte ens 2 tonnare i racingutförande på Biltema, dock en på 1,5 ton som väger lika mycket.

Dock känns den här modellen bättre än den från classe, 19 kilo borde man kunna orka smile

Det är som med det mesta, man sitter i dagar och läser på innan man slår till!

Allt billigt här i sverige kommer ifrån kina, taiwan osv. Var tror du alla dom billigaste grejorna i usa, england, tyskland osv kommer ifrån ??

Kolla bara på bilderna, jämför riktigt noga så får du se...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Denzar
14 april 2012 · 45 Inlägg

Jo jag har gjort det, men att dom mäter helt olika och har olika klassning...

Tycker 1-2000:- är en del för en domkraft trots allt.

Mervolic Yawn...
15 april 2012 · 3 151 Inlägg

Vi lyckades få tag i en verkstads gamla domkrafter, en 1.5 ton och en 3 ton. De ser ut att ha använts minst 10,000 gånger vardera, men de fungerar utmärkt ännu trots att vi använt dem rätt friskt i både värme och kyla under ett års tid. smile

Eisenhut
15 april 2012 · 1 827 Inlägg

Jag har testat biltemas två gånger, julas två gånger men den enda låga billiga domkraften som faktiskt fungerat är rustas... Den är förvisso inte i aluminium och väger bly, men den fungerar fortfarande efter tre år! Dessutom kostade den hälften så mycket som dom fån biltema etc...

Nevermind, den finns inte kvar vilket är synd för den kostade bara 699:- och är ett kap i jämförelse.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Bosse-buss
15 april 2012 · 210 Inlägg

Jag har haft samma 1,5 tons domkraft i 20 år. Minnet sviker men den var garanterat inte dyr för sådan är jag. Den ser hemsk ut numera men fungerar och jag använder den då och då sommartid när jag lyfter mina bilar. Att oljan i den fortsatt fungerar är för mig en gåta men den lyfter som den ska. Alltid pallbockar dock innan jag kryper under bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang