rodoga skrev:
Försökt ringt försäkringsbolaget som har stängt under helg.
Har också kollat från en annan bil än den jag tänkt mig, men var en 2.3 ist för en 2.0, men kanske inte skiljer speciellt på dom?
Det skiljer väl ett antal hästkrafter på en italiensk 2,0T och en svensk 2,3T. Dock är det ju färre hk i den italienska. Är det inte 211 hk i 2,0T och 250 i 2,3T?
Det är samma med Saab 9000 Aero, där den italienska "Aeron" är en 2,0T 185 hk och den riktiga Aeron som såldes i bland annat Sverige har 2,3T 225 hk.
Jag vet inte hur det är på Volvon, men på Saab tycker jag att 2,0T är en betydligt tråkigare motor då den har så pass mycket sämre vrid mellan 1000-2000 rpm att man får sitta och växla mycket oftare då det inte går att åka t ex 65 km/h på femman med 2,0 utan att motorn känns ansträngd.
Man hade andra motoralternativ i Italien eftersom det är straffskatt på motorer större än 2000 cc där.
Och apropå effekt kontra premie försäkrade jag som sagt en 200 hk importerad 9000 till en lägre kostnad för samma omfattning än jag fick ge för en 150 hk svensksåld. Så fort man tror att man hittat någon logik bakom försäkringspremier...