5374
Sök

Kostad försäkring 855R

10 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Hej, funderingar på att köpa en 855R italien import.

Kollade runt på olika sidor där man kan jämföra priser från olika försäkringsbolag vad försäkringen på bilen kommer kosta. Men då kom problem....
Går nämligen inte få upp kostnadsförslag då det är en importare och undrar om någon vet vad försäkringen på bilen kan kosta på ett ungefär?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 april 2012
Då ska jag ge dig ett bra tips för att slippa gissningar och priser baserade på andras villkor.
RING runt till försäkringsbolagen med regnummret tillhands så får du veta exakt.

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
rodoga skrev:
Hej, funderingar på att köpa en 855R italien import.

Kollade runt på olika sidor där man kan jämföra priser från olika försäkringsbolag vad försäkringen på bilen kommer kosta. Men då kom problem....
Går nämligen inte få upp kostnadsförslag då det är en importare och undrar om någon vet vad försäkringen på bilen kan kosta på ett ungefär?

Eller ta en 855R av samma årsmodell från Blocket och kolla vad den kostar på dig. Min 9000 2,3T jag hade var importerad men var inte ett dugg dyrare än en svensksåld att försäkra. T o m lite billigare än min svensksålda 2,3i tongue

10 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Försökt ringt försäkringsbolaget som har stängt under helg.

Har också kollat från en annan bil än den jag tänkt mig, men var en 2.3 ist för en 2.0, men kanske inte skiljer speciellt på dom?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
14 april 2012
rodoga skrev:

Har också kollat från en annan bil än den jag tänkt mig, men var en 2.3 ist för en 2.0, men kanske inte skiljer speciellt på dom?

Det är inte motorvolymen som spelar roll för försäkringskostnaden, det är effekten.

(lite ot nu, förlåt... Mina båda chevor är likadana på pappret, fast den ena har dieselmotor på 130 hk och den andra bensinmotor på 220 hk. Bensinaren kostar nån tusenlapp mer per år att försäkra, det är väl störrs risk att man kör ståll med den. Den väger ju trots allt bara 2300 kg)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 658 Inlägg
14 april 2012
henke_99 skrev:
rodoga skrev:

Det är inte motorvolymen som spelar roll för försäkringskostnaden, det är effekten.

(lite ot nu, förlåt... Mina båda chevor är likadana på pappret, fast den ena har dieselmotor på 130 hk och den andra bensinmotor på 220 hk. Bensinaren kostar nån tusenlapp mer per år att försäkra, det är väl störrs risk att man kör ståll med den. Den väger ju trots allt bara 2300 kg)

Tvivlar på att effekten har med premien att göra då min gamla 940 LTT (135hk) jag hade när jag var 19år kostade 1100:-/mån att försäkra medans min 965 3,0 (204hk) kostade 250:-/mån. båda helförsäkrade.

Min R med 2,3L maskinen kostar 319:-/mån helförsäkrad på mig som är 23år smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
rodoga skrev:

Det skiljer väl ett antal hästkrafter på en italiensk 2,0T och en svensk 2,3T. Dock är det ju färre hk i den italienska. Är det inte 211 hk i 2,0T och 250 i 2,3T?

Det är samma med Saab 9000 Aero, där den italienska "Aeron" är en 2,0T 185 hk och den riktiga Aeron som såldes i bland annat Sverige har 2,3T 225 hk.
Jag vet inte hur det är på Volvon, men på Saab tycker jag att 2,0T är en betydligt tråkigare motor då den har så pass mycket sämre vrid mellan 1000-2000 rpm att man får sitta och växla mycket oftare då det inte går att åka t ex 65 km/h på femman med 2,0 utan att motorn känns ansträngd.

Man hade andra motoralternativ i Italien eftersom det är straffskatt på motorer större än 2000 cc där.

Och apropå effekt kontra premie försäkrade jag som sagt en 200 hk importerad 9000 till en lägre kostnad för samma omfattning än jag fick ge för en 150 hk svensksåld. Så fort man tror att man hittat någon logik bakom försäkringspremier... smile
Senast redigerat av Andromeda (14 april 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
henke_99 skrev:
rodoga skrev:

Det är inte nödvändigtvis dyrare med mer effekt som sagt. Jag hade två identiska bilar och den med 50 hk mer var billigare att försäkra med samma omfattning.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
14 april 2012
Det handlar väl förmodligen även om olycksstatistik... Fler svensksålda bilar som krashas än importbilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
henke_99 skrev:
Det handlar väl förmodligen även om olycksstatistik... Fler svensksålda bilar som krashas än importbilar...

Jo, men det handlar väl om hur många procent av importbilarna som kraschas i förhållande till hur många procent av de svensksålda som kraschas i så fall?

Forummoderator
18 530 Inlägg
14 april 2012
Hör med bolagen som sagts innan! Att som exempel kika på insplanet gör din försäkring mycket dyr! Det spelar roll om den är import och om den är 2.0 eller 2.3. Även din försäkringsklass spelar roll. Du MÅSTE alltså ringa till bolagen ifråga! Det kan skilja från 20000 till 5000 per år så ring!

Trygg-Hansa
IF
Salus-Ansvar (Bäst för mig, 39 år, inga olyckor minus ett rådjur 2011)
Folksam
Moderna Försäkringar
osv...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 april 2012
compricer.se ffs!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Självlärd
3 083 Inlägg
15 april 2012
LeafBox skrev:
compricer.se ffs!

Du läste inte hela första inlägget va? wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 april 2012
Volvo142_73a skrev:
LeafBox skrev:
compricer.se ffs!

Du läste inte hela första inlägget va? wink

eeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, näe

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök