Bensinen läcker ut när jag tankar fullt

vanilj10
15 april 2012 · 102 Inlägg

Har en Volvo 745 där bensinen läcker ut om jag tankar fullt.  Vad beror detta på?

Efter varje tankning luktar det även bensin i och utanför bilen. Någon som känner igen detta och kan förklara?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 april 2012 · 1 201 Inlägg

Ja ett hål då kanske?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
RD_87 Skrotsamlare
15 april 2012 · 4 031 Inlägg

Tankrörets anslutning är nog första stället att titta på. Du bör nog titta på det ganska omgående då bensin som bekant brinner utav helvete.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
vanilj10
16 april 2012 · 102 Inlägg

Det låter logiskt då det inte läcker när man tankar mindre fullt... Är det lätt att byta ut detta själv?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2012 · 13 742 Inlägg

normalt sätt rostar aldrig alu röret sönder ;-)
så det kan du glömma direkt

jag gissar på slangen mellan röret och tanken eller att bara slangklämman rostat av

lätt att kolla bara slita bort brädan i skuffen och skruva loss dom 4st skruvarna och ta bort locket och ta en lampa och lysa ner där och se om man ser felet där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Norstedt
17 april 2012 · 24 Inlägg

På min 740 jag hade läckte det i tanken (litet litet hål). Vågade inte svetsa så jag hängde dit ett uppsamlingskärl med en avtappningskran så jag inte slösade på bensinen.
Bara att tömma kärlet och fylla tillbaka i tanken så man tar rätt på allt.

Glesmark
17 april 2012 · 1 938 Inlägg

Bensinbolagens favorit-edition, vet inte hur jag ska hjälpa dig dock.
Enbart DU kan kolla vart det rinner/droppar/läcker ifrån utav oss på forumet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2012 · 13 742 Inlägg

Norstedt skrev:
På min 740 jag hade läckte det i tanken (litet litet hål). Vågade inte svetsa så jag hängde dit ett uppsamlingskärl med en avtappningskran så jag inte slösade på bensinen.
Bara att tömma kärlet och fylla tillbaka i tanken så man tar rätt på allt.

är rätt svårt att svetsa tanken på en 740 eftersom den är i plast...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Norstedt
18 april 2012 · 24 Inlägg

Growe skrev:

Norstedt skrev:
På min 740 jag hade läckte det i tanken (litet litet hål). Vågade inte svetsa så jag hängde dit ett uppsamlingskärl med en avtappningskran så jag inte slösade på bensinen.
Bara att tömma kärlet och fylla tillbaka i tanken så man tar rätt på allt.

är rätt svårt att svetsa tanken på en 740 eftersom den är i plast...

Plast-svets då.

RD_87 Skrotsamlare
18 april 2012 · 4 031 Inlägg

Jo och eftersom den är i plast så känns gummit på röret eller som Growe sa klamman på gummit som ett förstahandsval. Plasttankar börjar sällan/aldrig läcka utan att de utsatts för yttre våld.

Småhål i plasttankar tätas förövrigt med hjälp av den fantastiska uppfinniningen trycktät popnit. smile

Senast redigerat av RD_87 (18 april 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
vanilj10
29 april 2012 · 102 Inlägg

Var och hur hittar jag dessa felkällor? Jag har tittat under lucka i bagaget men där ser man inget gummirör utan enbart ett rör av aluminium/plåt. Var hittar man gummiröret?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2012 · 13 742 Inlägg

vanilj10 skrev:
Var och hur hittar jag dessa felkällor? Jag har tittat under lucka i bagaget men där ser man inget gummirör utan enbart ett rör av aluminium/plåt. Var hittar man gummiröret?

gummit vid tankrören är inte direkt liten utan rejält stor..tror du kollar på fel ställe

om du kollar där reservhjulet ligger sen tar du en tumstock eller mått band och mäter ut ungefär 40-50cm och mäter detta framåt i bilen så sitter luckan där..på en kombi under golvet som måste skruvas bort och sen ta bort plåtluckan eller på en sedan räcker det med att ta bort mattan och kolla

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
volvoqq Lastbilsmekaniker
29 april 2012 · 5 138 Inlägg

Bara att byta tankalmaturen troligen returen som röret har rostat hål på eftersom den går att köra.

birka76 BASS GLAD
29 april 2012 · 1 381 Inlägg

Vilken årsmodel på 745an då ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
vanilj10
29 april 2012 · 102 Inlägg

92:a

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2012 · 13 742 Inlägg

volvoqq skrev:
Bara att byta tankalmaturen troligen returen som röret har rostat hål på eftersom den går att köra.

fast bara vid tankning som det läcker så tyder det mer på gummit mellan aluröret och tanken

för anslutningen är i plast även på 740 bara rörena ur amaturen som är i plåt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vanilj10
29 april 2012 · 102 Inlägg

Det kan tilläggas att det ofta luktar bensin vid vänster bakhjul när man har kört och stänger av bilen. Den gången jag har sett att det rann över under bilen var när jag tankade fullt. Sedan dess har jag enbart tankat lite varje gång. Kan bränslefiltret vara lurt? Det kan lukta i kupén också.

RD_87 Skrotsamlare
3 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Vidhåller att det låter som tankrörets anslutning, det sitter ju på vänster.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2012 · 13 742 Inlägg

RD_87 skrev:
Vidhåller att det låter som tankrörets anslutning, det sitter ju på vänster.

instämmer..det är liksom inte en liten gummislang som kan läcka där vid tankningen

hade senast igår uppe en tankpump och när det setat där ett par år så går gummislangar och slangklämmor sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang