skulle behöva hjälp och tips om bilköp :)

kuung
15 september 2006 · 13 Inlägg

tjena
jag ska somsagt handla bli men vet inte ricktigt vad jag ska köpa har ungefär 50tkr och röra mig vid och är sugen mest på en turbobil och 4wd dom jag har funderat på är
*saab 9000 turbo 2.0/2.3 års runt 86-92
*audi 100 turbo quattro års runt 90 el audi coupe vanlig med sugmotor
*om pengarna räcker och så så är audi s2/s4 intressant
*volvo 240 turbo har jag kollat på menmen får se.

jag vill ha en bil som e relativt lätt o stöka me har mekat förr men är inget proffs hade tänkt få ut runt 250-300hk jag undrar hur dom bilarna jag nämde e alltså hur mkt stryk tål motorn stakar o kolvar osv?
saab vet ja har bra motor med smidda stakar men växellådan var bekymmret me den..
audin har jag inte så mkt koll på och volvon tror jag vell itne e så överdrivet dyr att hålla på med.

tips på andra modeller som kan vara vettiga tas gärna smile
skriv gärna svagheter osv.
/emil

camaro67 Meister
15 september 2006 · 6 763 Inlägg

240 turbo? har du 50k så köp en 740 turbo istället! annars finns ju opel calibra turbo 204hk och 4x4.. tyvärr är fördelningslådan lite väl klen..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Karlzzon The One Evolution
15 september 2006 · 1 627 Inlägg

audi har ju en av dom bästa 4hjulsdrifterna jag har precis köpt en audi s4 den e tung men fruktansvärt skön att köra

Fäll ner pungen och landa
AntonK
15 september 2006 · 208 Inlägg

Hejsan.
Om du ska köpa en SAAB 9000 så ska du köpa med 2.0 liters motorn. Den går bättre än 2.3 liters. Dock är växellådorna sämre på 9000 -89 och frammåt. Kolla om turbon är i bra skick också. Det är vanligt att dom är dåliga. SAAB skulle jag satsa på om du funderar på någon av dom bilar du skrivit.
Om du köper en äldre Audi så ska du akta dig för quattron. Bakaxeln har en bra tendens att börja läcka olja. Nästan alla Audi börjar rackla vid 20tusen mil. Läckage från motorn och lådan är inte ovanligt. Knackande motorer. Så var observant.
Volvo 240. njaaa. Soppaslukare. Men annars hållbara bilar.

Wrum!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang