Kan man regga en 940GL -94 med fk/ft motor?

GolfarN90
15 april 2012 · 30 Inlägg

Är det möjligt att plocka i en fk eller ft motor i en vanlig gl och få den reggad och godkänd på bilprovningen?, bilen i fråga är av årsmod -94.

Någon som vet?

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2012 · 13 749 Inlägg

nej. för ny sista dec 1992 gick det att regga utan en massa krångliga papper

men visst får du någon att göra ett komponent kontroll och skriva intyg så går det

med andra ord väldigt svårt och ovanligt att volvo gör

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
GolfarN90
16 april 2012 · 30 Inlägg

Growe skrev:
nej. för ny sista dec 1992 gick det att regga utan en massa krångliga papper

men visst får du någon att göra ett komponent kontroll och skriva intyg så går det

med andra ord väldigt svårt och ovanligt att volvo gör

Okej tack för svar smile

Bjura_e30
17 april 2012 · 200 Inlägg

Går vist , jag har en volvo 945 GL som sitter turbomotor i och är besiktigad med det , man gör en så kallad A2 besiktnig , så det funkar kanon smile

Bjura_e30
17 april 2012 · 200 Inlägg

Bjura_e30 skrev:
Går vist , jag har en volvo 945 GL som sitter turbomotor i och är besiktigad med det , man gör en så kallad A2 besiktnig , så det funkar kanon smile

Bilen i fråga är en 94a , va inget krogel med papper eller dyligt , bara allt va klipt helt orginal så vare inga problem

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2012 · 13 749 Inlägg

Bjura_e30 skrev:

Bjura_e30 skrev:
Går vist , jag har en volvo 945 GL som sitter turbomotor i och är besiktigad med det , man gör en så kallad A2 besiktnig , så det funkar kanon smile

Bilen i fråga är en 94a , va inget krogel med papper eller dyligt , bara allt va klipt helt orginal så vare inga problem

det sägs att efter 1jan 93 krävs det en komponent kontroll men det räcker med att dom har dålig koll så är kommer man igen

min kusse har sin gl reggad med B230Fk så det är jag medveten om att det är fullt möjligt

men kan ha missat något

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
GolfarN90
17 april 2012 · 30 Inlägg

Bjura_e30 skrev:
Går vist , jag har en volvo 945 GL som sitter turbomotor i och är besiktigad med det , man gör en så kallad A2 besiktnig , så det funkar kanon smile

Ofan gött då smile vad innebär a2 bes? nån reg-besikting eller? men hur gör man med luftburk, abs och batteri då? för det sitter ju tvärtom på en turbo, kan besiktningen gnälla på om man har sportfilter istället för o slippa flytta allt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2012 · 13 749 Inlägg

GolfarN90 skrev:

Bjura_e30 skrev:
Går vist , jag har en volvo 945 GL som sitter turbomotor i och är besiktigad med det , man gör en så kallad A2 besiktnig , så det funkar kanon smile

Ofan gött då smile vad innebär a2 bes? nån reg-besikting eller? men hur gör man med luftburk, abs och batteri då? för det sitter ju tvärtom på en turbo, kan besiktningen gnälla på om man har sportfilter istället för o slippa flytta allt?

luftburken sätter man på rätt sida liksom batteriet abs kan sitta kvar på fel sida fungerar utmärkt

min kusses är ombyggd och reggad och det är bara lmm sladden som är förlängd luftburken på andra sidan och batteriet på andra sidan iövrigt som den var från fabriken

reggad med B230Fk och m90

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang