5350
Sök

Trimma bilen snålare?

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 maj 2012
Clintan66 skrev:
[
Tyvärr är och kommer nog Volvo förbli alkolister vad gäller soppa förbrukning.

Det är faktiskt en smula bättre idag...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

679 Inlägg
29 maj 2012
Clintan66 skrev:
hmmm skrev:
tack för era svar!
blir nog till att sälja den och köp en gammal 855 med 170hk 20v motor ist så den går snålare iom att hon aldrig ligger över 100 sträcket ändå.
problemet är att hon har automat och jag testade med att se exakt hur mycket den dricker genom att fylla den med fulltank tills den dog av soppatorsk med en 10liters dunka i bagageutrymmet så jag iaf kommer hem o jag kom 51mil på 70 liter. skrämmande må jag säga! :S 1.37L/mil!

tills byte av bil sker. hur många procent e85 vågar jag blanda med 95oktan utan att motor lr annat kan ta skada?
brukar förbrukningen bli mer med e85 blandat så man ändå inte tjänar på det?

Om du nu funderar på att sälja/byta, så hade jag bytt märke. Tyvärr är och kommer nog Volvo förbli alkolister vad gäller soppa förbrukning. Har aldrig varit deras starka sida. De skriver en jäkla massa i sin info om den ska dricka si och så, hur snällt man än körde med sina volvos tidigare drack de en jäkla massa.

Har en Opel Astra combi som Vinter bil och tänkte den är mer eller mindre lika rymlig som 850:in. Ibland kan man undra om den dricker något över huvud taget. Jag hade bytt märke på frugans bil.

Du verkar inte hänga med i utveckligen allafall, volvo 140/240/740/940 och en bit uppåt snitar 1l milen ungefär, Men dagens D5,er snitar kanske 0,5-0,6

2 011 Inlägg
29 maj 2012
För mycket för en D också, men förstod inte endå vad era inlägg har med hans 850 se att göra???

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 011 Inlägg
29 maj 2012
Om jag ser rätt på film snutten, så är det 3,2 i 80 blås (enligt färddatan).

Farsans Bmw D 0,42 i 140 km/h till Stockholm. Stämde även efter tankning.

Inte vara så men min Bmw bensinare dricker 0,5 på 110 km/h 0,65 i 140 km/h (avstämt efter tankning också).

Visst är man med i utvecklingen och behöver inga spydiga kommentarer för det, men förstår fortfarande inte vad det har med tråd skaparens 850 se att göra och hans fråga om att trimma ner bilen.
Jag nämner Opel 97:a som man har som vinter bil som är väldigt snål och rymlig efter endamål med barn/hundar som trådskapare nämner.

Så visst är jag med i utvecklingen, men inte Volvo som är och kommer tyvärr förbli alkolister gällande soppa förbrukning gentemot många andra bilmärken i samma storleks klass.
Senast redigerat av Clintan66 (29 maj 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
Jag håller med flera föregående, lättaste sättet att få ner förbrukningen är ett bilbyte. Att den drar 1,37 är ju fanimej hemskt, det vill min Ranger 4.0 med fyrkrafs & aut också ha men där är det ju väntat.
Om du vill fortsätta åka Volvo så är ju ett byte till en bil med manuell en bra idé, annars är ett märkesbyte ännu bättre.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 124 Inlägg
29 maj 2012
Har du kollat lamda-värdena?

1.37 ska inte en frisk 850 automat som kärringkörs dra!

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 maj 2012
Clintan66 skrev:

Har ingen aning om vad pappsen har för BMW men jag tvivlar att han har motor nog att åka från en 335i vilken min bil har.

Clintan66 skrev:
Så visst är jag med i utvecklingen, men inte Volvo som är och kommer tyvärr förbli alkolister gällande soppa förbrukning gentemot många andra bilmärken i samma storleks klass.

Som sagt jämför förbrukningen mot någon BMW med prestanda också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 011 Inlägg
29 maj 2012
torpis skrev:
Clintan66 skrev:

Har ingen aning om vad pappsen har för BMW men jag tvivlar att han har motor nog att åka från en 335i vilken min bil har.

Clintan66 skrev:

Det var precis detta som "Hmmm" frågade om. Fint när så kallat forum moderator håller sig till vad tråd skapades om. Ni brukar vara snabba med att stänga trådar, men i denna är det fritt fram hmm.

Frågan var för "Hmmm" att lägga flertal tusen tals kronor på frugans bil, så han kunde spara in 1 dl milen...

Får gärna starta en egen tråd så kan vi föra diskuttionen vidare där, men glöm inte att ha korrekt överskrift. Regler efter vissa paragrafer osv. Mycket viktigt roll

För det är jäkligt intressant om jag läste fel på ditt film klipp att det skulle vara en V70, men att det är din egen bil som dricker 0,32.

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
fan va glad över era inlägg!
tycker det e helt ok att gå offtopic när det gäller detta iom att situationen ser ut som den gör.
nu får jag bli lite privat här.
frugan e sjukskriven så inte kommer det in mycket pengar där inte. inte så att man räknar kronor men det blir ändå en slant per månad som jag så mycket hellre velat lägga mer på ungarna smile
låt oss säga att min budget är 25tusen. jag behöver en SÄKER bil med mycket utrymme som drar ca 0.9l/mil och som även är automat.
enda anledningen till att man har 855 kombin idag är som sagt för utrymmet samt säkerheten för frugan och barnen.
kan ni ge mig tips så är ni snälla smile
skitglad att jag startade tråden även om den bana iväg till något annat smile

2 011 Inlägg
29 maj 2012
hmmm skrev:
tycker det e helt ok att gå offtopic när det gäller detta iom att situationen ser ut som den gör.
frugan e sjukskriven så inte kommer det in mycket pengar där inte. inte så att man räknar kronor men det blir ändå en slant per månad som jag så mycket hellre velat lägga mer på ungarna smile
låt oss säga att min budget är 25tusen. jag behöver en SÄKER bil med mycket utrymme som drar ca 0.9l/mil och som även är automat.
enda anledningen till att man har 855 kombin idag är som sagt för utrymmet samt säkerheten för frugan och barnen.

Anade något i ditt första inlägg ang ekonomi och familj. Vid håller fortfarande mitt tycke ang Opeln där. Min gamla vinterbil är helt okej för de 2000:- jag köpte den för och jäkligt bensin snål, men inget jag satt familj i smile.

En arbets kamrat har en 04-06 om jag minns rätt. Automat pga han bara har ett ben. De är jäkligt billiga i inköp och även bensin snål/ rymlig och säker som du jagar efter.

En kör manuell 02:a och soppe snål den med.

Kika runt lite på blocket och se om du finner något där. Opel är inte samma rost hinkar som förr. Billiga att hålla i gång/ försäkring/ lätt mekade osv.

Du/ni har chans att komma upp bra i års modeller för billig peng.

8 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Clintan66 skrev:
torpis skrev:
Clintan66 skrev:

Clintan66 skrev:

Det var precis detta som "Hmmm" frågade om. Fint när så kallat forum moderator håller sig till vad tråd skapades om. Ni brukar vara snabba med att stänga trådar, men i denna är det fritt fram hmm.

Frågan var för "Hmmm" att lägga flertal tusen tals kronor på frugans bil, så han kunde spara in 1 dl milen...

Får gärna starta en egen tråd så kan vi föra diskuttionen vidare där, men glöm inte att ha korrekt överskrift. Regler efter vissa paragrafer osv. Mycket viktigt roll

För det är jäkligt intressant om jag läste fel på ditt film klipp att det skulle vara en V70, men att det är din egen bil som dricker 0,32.

även torpis kanske är lite blödig för flerbarnsfamiljer som hellre vill lägga mer pengar på ungarna än en monster som dricker 1.37l/m
iom att man bor ute på landet och närmaste större ica eller coop ligger 3mil ifrån, ungarnas dagis är 1.2mil ifrån, närmaste byaffär ligger 8km ifrån, närmaste stad ligger 7mil ifrån så blir det ändå ca en tusenlapp mer i månaden pga den bensintörstiga lådbilen
wink

2 011 Inlägg
29 maj 2012
Är han alldeles säkert wink. Bara kul att trimma lite när man märker att 8 av tio cylindrar tänder smile.

Det är bara ren fakta. Volvo är törstiga och har alltid varit. De har satsat på säkerhet. Visst kan man få en volvo att röra på sig, precis som vilken bil som helst.

Fanns en del på blocket hos handlare. Billigare privat personer.
http://www.blocket.se/stockholm/Opel_as … 10&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Opel … 10&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Opel_ … 10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Ve … 10&w=3

hmmm skrev:

Volvo 945 smile

Har en 945 ltt aut. i familjen, inga problem att köra den under 0,9 blandat
Också en 945 ltt man. den har jag kört 0,69 (dock så var den inte lastat och gick bara lugnt på landsväg)
Clintan66 kan komma förbi och titta om han inte tror på förbrukningen wink

Och för 25k är en 940 en säker bil (940 vs modern bil går ju självklart inte att jämföra)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
Automat betyder ju oftast törstig. Jag slår ett slag för BMW då, min gamla 728iA från -84 drog 1,05 om man var vettig med gasen.
Det bör ju betyda att en modernare drar mindre, BMW har ju alltid varit duktiga på effekt/förbrukning.

Volvoautomater är ju nåt som får mig att rysa... Min gamla 240 nöjde sig med 1,1 om man körde som en mes, kompisens fina lågmilade 740 med AC ville ha 1,2.
Dessutom brukar det vara svalt när man ska sälja en, alla vet att det är lika billigt att åka V-8....
Senast redigerat av RD_87 (29 maj 2012)

766 Inlägg
29 maj 2012
RD_87 skrev:
Automat betyder ju oftast törstig. Jag slår ett slag för BMW då, min gamla 728iA från -84 drog 1,05 om man var vettig med gasen.
Det bör ju betyda att en modernare drar mindre, BMW har ju alltid varit duktiga på effekt/förbrukning.

Volvoautomater är ju nåt som får mig att rysa... Min gamla 240 nöjde sig med 1,1 om man körde som en mes, kompisens fina lågmilade 740 med AC ville ha 1,2.
Dessutom brukar det vara svalt när man ska sälja en, alla vet att det är lika billigt att åka V-8....

det är lite roligt med volvo vs v8a dom flesta som åker volvo kan inte förstå hur man kan åka v8a dom måste ju ta 3liter milen fast förbrukning är samma som i deras tråkiga volvo:P

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
cpu1337 skrev:
RD_87 skrev:

det är lite roligt med volvo vs v8a dom flesta som åker volvo kan inte förstå hur man kan åka v8a dom måste ju ta 3liter milen fast förbrukning är samma som i deras tråkiga volvo:P

Skillnaden är inte stor blandad körning, på motorväg är den oftast obefintlig.

782 Inlägg
30 maj 2012
viccoA skrev:
Har du kollat lamda-värdena?

1.37 ska inte en frisk 850 automat som kärringkörs dra!

Kan bara hålla med, jag åker omkring i en 850 automat o den drar gissningsvis runt litern.

It tekniker
61 Inlägg
30 maj 2012
Jag skulle nog i dagsläget rekomendera att skaffa en SAAB, många tycker nog att jag svär i kyrkan nu, iom att det är en volvo diskussion. Men Det är svårare att hitta en mer prisvärd, säker och realtivt lyxig bil idag för 25 000.
tar man dessutom 9-5 2.0t så går den landsväg runt 0.6..
Har mätt vid pumpen.

Säkrare bilar får man leta efter..

Samt att man för nån tusenlapp kan konvertera om den till BioPower, och spara ännu mer pengar så länge bensinen är så dyr som den är nu.

Gör det själv smile

2 011 Inlägg
30 maj 2012
Kawasoti skrev:
Jag skulle nog i dagsläget rekomendera att skaffa en SAAB, många tycker nog att jag svär i kyrkan nu, iom att det är en volvo diskussion. Men Det är svårare att hitta en mer prisvärd, säker och realtivt lyxig bil idag för 25 000.
tar man dessutom 9-5 2.0t så går den landsväg runt 0.6..
Har mätt vid pumpen.

Säkrare bilar får man leta efter..

Samt att man för nån tusenlapp kan konvertera om den till BioPower, och spara ännu mer pengar så länge bensinen är så dyr som den är nu.

Gör det själv smile

Sant smile

It tekniker
61 Inlägg
30 maj 2012
Man får en 9-5 2.0t årsmodell 2003 med helskinn under 20 000 mil, från en handlare. För under 25 000..
Man kan nog pruta hur mycket som helst.

Man ska bara fråga de vanliga sakerna. är turbon bytt, hur ser kamkedjan ut, servicebok mm..
Sen är dessa biler hur snälla som helst.

Sök