Lastbilschauffören blev ju som sagt friad.
Och att använda det som argument i första början? Visst är det fel att hindra trafiken, men det är fortfarande fel att tränga sig
Anledningen till att polisen ville ha han dömd är som Trafikpolischefen säger;
"Han (Erling Andersson) menar att det inte är lastbilsförare och andra bilister som ska agera polis på vägarna på det sätt som Sven-Åke Sörensen gjorde." http://www.sydsvenskan.se/sverige/lastbilsforare-frias-for-filkorning/
Här i texten ovan säger en utbildad trafikpolis att det är tillåtet att göra det som kallas "tränga sig" i tråden
Inget i texten Du skrev säger att en utbildad trafikpolis säger att det är tillåtet att tränga sig? Erling Andersson säger att man, enligt honom, hundra meter innan ska lägga sig i höger fil. De som man stör sig på är dem som trots att det är skyltat fortsätter framåt och tränger sig in när vänsterfil upphör.
Självklart ska man visa hänsyn i trafiken och använda sig av blixtlåsprincipen så långt det är möjligt, men att gasa om en hel kö i vänster körfält är inte att tillämpa blixtlåsprincipen utan ren egoism
däremot kan den som vill in i höger körfält bli nekad tillträde av någon likasinnad sheriff som den bötfällda yrkesföraren artikeln handlade om och då brister principen då denna får fortsätta i vänster körfält ända fram till där körfälten går ihop och då blir det kaotiskt och stopp.
Snälla... få det inte att låta som om att det är synd om de i vänsterfilen, de kan lägga sig bakom den hemska lastbilen som blockerar dem, eller?
Det är även 2-1 väg i riktning mot peking för att underlätta bla i den branta backen, men med det resonemanget som förs ang 2-1 väg innebär det alltså att man inte får köra om fordon i uppförsbacken eftersom vägen strax efter krönet går ihop till ett körfält utan man ska helt enkelt ligga kvar i höger fil och "vänta på sin tur".
Hur ofta är det kö ändå ut på E22 i riktning mot Norrköping? Självklart ska man använda 2+1 för att köra om, det var ju de jag sa? Men om det är kö på 2+1 väg kan man lika gärna ligga i högerfil hela tiden
Istället för att sitta och länka text tycker jag att du som blir så engagerad av detta fenomen ska kontakta en trafikskola och fråga gärna vad som gäller och sedan skriva ut det här.
Länka text är väl mest du som gör, se bara till att i fortsättningen inte länka till orelevanta domar från Tingsrätten:
Nu tänker jag inte älta detta ytterligare tills någon "opponent" kommer med riktiga verifierbara fakta ang 2-1väg eller sammangående filer istället för lösrykta stycken som inte har med saken att göra då det alltid finns undantag i regelverket
Du bemöter inte ens paragraferna jag skrev, utan antar att det finns något undantag i regelverket? Varför ens ta en diskussion med någon så som dig?
Köp dig en lagbok och läs Trafikförordning (1998:1276), det har jag gjort. Du kan skicka ett PM när du är klar.