RightFront skrev:
Evildan skrev:
zoopåse skrev:
För att det blir kö bakom när folk måste stanna efter varandra istället för att det flyter på när västerfilen fylls i. Det får plats fler bilar och bilarna bakom behöver inte köra lika sakta = mindre risk för att kön förlängs.
Känner igen denna diskussion sedan tidigare i tråden...vissa har inte fattat att bägge filer får/ska/bör användas tills dess att det går ihop till en fil och där används kugghjulsprincipen.
Att köra i vänster "fil" är inte att tränga sig som så många felaktigt inbillat sig utan det är att utnyttja bägge körfält då det är så det är tänkt (annars hade det givetvis bara varit ett körfält), kan/förstår man inte detta bör vederbörande uppsöka sin körskola igen för fortbildning alternativt uppsöka trafikverket för återlämnande utav sitt bevis att få framföra fordon.
Vi kanske pratar om olika situationer, men kan ta ett exempel
E22 strax norr om Söderköping, i riktning mot Söderköping, kö varenda sommar p.g.a. broöppning och staden har inte kapacitet för så många fordon = flaskhals (inget ont om Söderköping, riktigt fin stad

)
E22 är delvis 2+1 väg. Kön sträcker sig många kilometer, majoriteten av alla trafikkanter ligger i höger fil även vid tvåfiligt
(och borde då enligt dig lämna tillbaka sitt körkort), men de tvåfiliga området sträcker sig inte långt, dock så ska det alltid vara några som ska åka ut i vänster fil och försöka köra om hela kön. Det är skyltat att vänster går in i höger men det skiter dem i.
Utnyttja bägge körfälten? Visst de som tränger sig tjänar på det, men varför inte bara vänta på sin tur? För det kommer att gå ihop till ett körfält, det kommer bara hinna över X-antal bilar över bron, det kommer bara hinna förbi Y-antal bilar innan det blir rött i korsningen... Är det så att man är dum i huvudet och inte förstår sig på köande, eller är man bara egoistisk?
Anledningen till 2+1 väg är inte som du verkar tror, utan för att minska mötesolyckorna utan att behöva bygga en "riktigt" motorväg, genom att underlätta omkörningar.
Vi kan ta lite ur lagen
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik" -
"En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."Medvetet åka ut i vänsterfil, för att sedan tränga sig tillbaka i höger = onödigt hinder
Självklart gäller inte det vid Sammanvävning (eller kugghjulsprincipen som du kallar det), men då är det två körfält som löper samman, och inte att vänster körfält upphör, det är dessutom skyltat