3533
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

49 Inlägg
10 augusti 2012
tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:
Jo, lasern drar av 3km. Men gränsen för att åka på böter enligt rättspraxis går vid +6km/h
så 56km/h inga böter, 57km/h böter
Fartkamerorna är inställda på 6km/h

Upp med fakta. Att kamerorna är inställda på 6km betyder inte att polisen ställer in sig på det.  Åtminstone gör inte civilarna det när de kör efter dig. De går på snittet under viss sträcka.

sant, åkte dit på 52km/h och fick 2k i böter så där ser man:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
10 augusti 2012
BMWpwr skrev:
tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:
Jo, lasern drar av 3km. Men gränsen för att åka på böter enligt rättspraxis går vid +6km/h

Upp med fakta. Att kamerorna är inställda på 6km betyder inte att polisen ställer in sig på det.  Åtminstone gör inte civilarna det när de kör efter dig. De går på snittet under viss sträcka.

med avdrag då så klart verklig fart borde nog varit närmare 60km/h

jag personligen skulle dra en sån fortkörning till rätten då man mest troligen blir friad
2km/h räcker med medvind för att bilen obemärkt ska öka ;-)

om alla drog dessa skit fortkörningar till rätten skulle vi slippa att dom sätter dit folk som kör så lite förfort att det inte spelar någon som helst roll

under 10km/h är jhu larvigt att ens ta upp sin tid och skriva böter
men vissa poliser är inte så kloka..

vet en polis som jobbar som trafikpolis och han säger att hans kollegor är helt dumma i huvudet och går inte att jobba ihop med pga deras idottänkande ang fortkörare..sen säger han att det är ett jobb för apor att stå och skjuta med laser smile

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
10 augusti 2012
BMWpwr skrev:
tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:

Jag åkte en gång på laser med 28 för fort och den andre körde jag om polisen och snittade 29 km/h. Mätaren på hans bil gick över till 32 en snabbis.  Summan för de 2 var 6 tusen. På en 4-5 månader mellan.  Och på lasern drogs de automatiskt av 2-3 som de sägs. 

Men då kanske man ska in och be om reducering med 6 på båda som folk säger.

Muttley
10 augusti 2012
Growe skrev:
BMWpwr skrev:
tkd_rille skrev:

jag personligen skulle dra en sån fortkörning till rätten då man mest troligen blir friad

om alla drog dessa skit fortkörningar till rätten skulle vi slippa att dom sätter dit folk som kör så lite förfort att det inte spelar någon som helst roll

vet en polis som jobbar som trafikpolis och han säger att hans kollegor är helt dumma i huvudet och går inte att jobba ihop med pga deras idottänkande ang fortkörare..sen säger han att det är ett jobb för apor att stå och skjuta med laser =)

Den polisen är visst inte så smart heller. De andra följer sin arbetsbeskrivning och de är inte enskilde polisen vi ska "klaga" på i sådana fall.
Om de står och skjuter med laser och får upp en fortkörning så måste någon stå för någon fortkörning för dessa lagras väl ändå. Tror du inte att överordnad blir sur då ?
Tycker de är bra att man får sig lite tillsägningar.  För folk respekterar inte hastighet någonstans vare sig de är vägarbete skolor eller gårdsgator.

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 augusti 2012
RightFront skrev:
Evildan skrev:
zoopåse skrev:
För att det blir kö bakom när folk måste stanna efter varandra istället för att det flyter på när västerfilen fylls i. Det får plats fler bilar och bilarna bakom behöver inte köra lika sakta = mindre risk för att kön förlängs.

Känner igen denna diskussion sedan tidigare i tråden...vissa har inte fattat att bägge filer får/ska/bör användas tills dess att det går ihop till en fil och där används kugghjulsprincipen.

Att köra i vänster "fil" är inte att tränga sig som så många felaktigt inbillat sig utan det är att utnyttja bägge körfält då det är så det är tänkt (annars hade det givetvis bara varit ett körfält), kan/förstår man inte detta bör vederbörande uppsöka sin körskola igen för fortbildning alternativt uppsöka trafikverket för återlämnande utav sitt bevis att få framföra fordon.

Vi kanske pratar om olika situationer, men kan ta ett exempel

E22 strax norr om Söderköping, i riktning mot Söderköping, kö varenda sommar p.g.a. broöppning och staden har inte kapacitet för så många fordon = flaskhals (inget ont om Söderköping, riktigt fin stad smile )

E22 är delvis 2+1 väg. Kön sträcker sig många kilometer, majoriteten av alla trafikkanter ligger i höger fil även vid tvåfiligt (och borde då enligt dig lämna tillbaka sitt körkort), men de tvåfiliga området sträcker sig inte långt, dock så ska det alltid vara några som ska åka ut i vänster fil och försöka köra om hela kön. Det är skyltat att vänster går in i höger men det skiter dem i.

Utnyttja bägge körfälten? Visst de som tränger sig tjänar på det, men varför inte bara vänta på sin tur? För det kommer att gå ihop till ett körfält, det kommer bara hinna över X-antal bilar över bron, det kommer bara hinna förbi Y-antal bilar innan det blir rött i korsningen... Är det så att man är dum i huvudet och inte förstår sig på köande, eller är man bara egoistisk?

Anledningen till 2+1 väg är inte som du verkar tror, utan för att minska mötesolyckorna utan att behöva bygga en "riktigt" motorväg, genom att underlätta omkörningar.

Vi kan ta lite ur lagen "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"
-
"En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."

Medvetet åka ut i vänsterfil, för att sedan tränga sig tillbaka i höger = onödigt hinder
Självklart gäller inte det vid Sammanvävning (eller kugghjulsprincipen som du kallar det), men då är det två körfält som löper samman, och inte att vänster körfält upphör, det är dessutom skyltat

Du har fel. Söderköping är Sveriges rövhål. Otroliga jävla köer hela tiden bara för att de inte kostar på sig en förbifart. De är förstås rädda om handeln, för vilken vettig människa skulle krångla sig in i Söderköping om det gick att enkelt åka förbi?

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 augusti 2012
För tillfället hatar jag rumpmasar och rondellkörning. Hur kan man lyckas träffa på tre stollar på en timme som blinkar vänster hela vägen i rondellen, även när de ska lämna den?

Och "amerikanare", men det är ett permanent hatobjekt. Oftast halvsunkiga gamla lik som körs på halva hastighetsbegränsningen varv på varv, låter skit, stinker olja och pissar oförbränd soppa ur avgasröret. Jag unnar folk deras hobby, men när man har jour och bråttom önskar man att asen kunde respektera att övriga trafikanter också måste få plats på vägarna.
Senast redigerat av Andromeda (10 augusti 2012)

Andromeda skrev:
Du har fel. Söderköping är Sveriges rövhål. Otroliga jävla köer hela tiden bara för att de inte kostar på sig en förbifart. De är förstås rädda om handeln, för vilken vettig människa skulle krångla sig in i Söderköping om det gick att enkelt åka förbi?

Hahaha tongue
Sant, vägarna är under all kritik, men det har länge (tidigt -90tal) varit prat om en förbifart, för tillfället tror jag det har något projekt... men planerad start var 2019

Har inte vägarna förbi allt för ofta, så kan inte dela ditt hat, jag tycker staden i sig är trevlig smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
10 augusti 2012
tkd_rille skrev:
Growe skrev:
BMWpwr skrev:

vet en polis som jobbar som trafikpolis och han säger att hans kollegor är helt dumma i huvudet och går inte att jobba ihop med pga deras idottänkande ang fortkörare..sen säger han att det är ett jobb för apor att stå och skjuta med laser smile

Den polisen är visst inte så smart heller. De andra följer sin arbetsbeskrivning och de är inte enskilde polisen vi ska "klaga" på i sådana fall.
Om de står och skjuter med laser och får upp en fortkörning så måste någon stå för någon fortkörning för dessa lagras väl ändå. Tror du inte att överordnad blir sur då ?
Tycker de är bra att man får sig lite tillsägningar.  För folk respekterar inte hastighet någonstans vare sig de är vägarbete skolor eller gårdsgator.

nja han har sagt upp sig pga idiotismen dom hålls med..han är själv en sån som står och håller lasern och han säger att det är ett jobb som en apa klarar av och inget en polis ska syssla med .
laser lagras ingenstans utan det skriver dom manuellt upp mäta hastigheten.
Då är det en fördel att man snackat med en hel hög med trafikarna här i stan då slipper man böter om rätt folk är med.

om det nu handlade om att stå och skjuta vid skolor m.m men vart ser du polisen oftast?
inte fan står dom vid skolorna.

har aldrig sätt en laserkontroll utanför någon skola jag kör skolbuss till
men på breda fina 2filiga vägar ser man ganska ofta ett par gånger i veckan på standard ställena

men om alla nekade varje gång dom fick 2-10km/H över hastigheten så skulle polisen få strikta ordrar från åklagaren att inte raportera dessa som kör den låga hastigheten förfort

men alla verkar vara så rädda att dra upp saker till tinget

Kör fort så hinner inget hända...

7 491 Inlägg
10 augusti 2012
jag har faktiskt sett laserkontroller vid skolor 30 stäckor,, men  det är väl vanligare å enklare å ta folk på väg till å från jobbet wink ger ju mer cash wink
har alltid hävdat att fartkontoller är enbart att dra in pengar INTE att folk ska köra saktare wink ex en kamera var igång på e4an en söndnatt kl 03 på en 70 sträcka ca 4 mil söder om Umeå,, hmm tror inte att oycksrisken är speciellt stor då wink utan att risken att missa just den kameran då är störst,, meo störst chans å få in pengar av  staten

Muttley
10 augusti 2012
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

nja han har sagt upp sig pga idiotismen dom hålls med..han är själv en sån som står och håller lasern och han säger att det är ett jobb som en apa klarar av och inget en polis ska syssla med .
laser lagras ingenstans utan det skriver dom manuellt upp mäta hastigheten.
Då är det en fördel att man snackat med en hel hög med trafikarna här i stan då slipper man böter om rätt folk är med.

om det nu handlade om att stå och skjuta vid skolor m.m men vart ser du polisen oftast?
inte fan står dom vid skolorna.

har aldrig sätt en laserkontroll utanför någon skola jag kör skolbuss till
men på breda fina 2filiga vägar ser man ganska ofta ett par gånger i veckan på standard ställena

men om alla nekade varje gång dom fick 2-10km/H över hastigheten så skulle polisen få strikta ordrar från åklagaren att inte raportera dessa som kör den låga hastigheten förfort

Här ser jag de väldigt ofta vid just skolor. Ja i princip hela skåne. Speciellt vid skolstarten och de är jäkligt bra.  Poliser verkar få perioder där de är beordrade och ta mer alkotest och de är ännu bättre. Låter gärna trafikpoliser ta varje helg i varenda ort om de ska vara så.

Alla har inte tid som du kanske har att dryga ut de med att ta ledigt för att infinna sig om man blir kallad och alla kan inte ta ledigt hur som helst.
Jag är positiv till det och de gör ju nytta. De kunde bara försöka fokusera mer på avstånd och folk som kör väldigt orytmiskt.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2012
Growe skrev:
....

Och så skulle det ta något år så skulle folk börja gnälla "Men va fan, blev stoppad o fick böter för att jag körde 12km/h för fort, jävla trams"

Så ja, det hade varit ett ypperligt sätt att flytta toleransnivån på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 Inlägg
11 augusti 2012
Det värsta jag vet, hm.. När folk ligger och slickar röv är nog det  värsta, tvärnitar då. Då håller han avståndet sen några minuter till så ligger han där igen.. Tvärnitar igen och pekar finger. smile I värsta fall så blir han bakom också tokig så man lär stanna till och snacka lite vett med han.

Sen finns det ju idioter som inte fattar att man ska hålla avstånd, blir fanimej tokig av sådant.

Sen finns det ju fler saker man blir tokig på, tex idioter som inte har nå vett alls och tror de äger vägen.. :#@@###**

5 198 Inlägg
11 augusti 2012
SheriffN skrev:
Det värsta jag vet, hm.. När folk ligger och slickar röv är nog det  värsta, tvärnitar då. Då håller han avståndet sen några minuter till så ligger han där igen.. Tvärnitar igen och pekar finger. smile I värsta fall så blir han bakom också tokig så man lär stanna till och snacka lite vett med han.

Sen finns det ju idioter som inte fattar att man ska hålla avstånd, blir fanimej tokig av sådant.

Sen finns det ju fler saker man blir tokig på, tex idioter som inte har nå vett alls och tror de äger vägen.. :#@@###**

Finns ju även *idioter * som inte vet att det är lika olagligt att tvärnita utan orsak.

19 Inlägg
11 augusti 2012
Mjaaaa, stod i körkortsboken att man skulle trycka på bromsen om någon låg förnära.

Hur ska han annars veta det? Oftast så hjälper inte att jag bara nuddar bromsen med stortån. Utan man får visa vad man menar lite noggrannare.

Vem vet, jag kanske såg en löshund på vägen, eller en älg? Kanske ett rådjur?

Vettemannen
11 augusti 2012
SheriffN skrev:
Mjaaaa, stod i körkortsboken att man skulle trycka på bromsen om någon låg förnära.

Hur ska han annars veta det? Oftast så hjälper inte att jag bara nuddar bromsen med stortån. Utan man får visa vad man menar lite noggrannare.

Det var nog för att tända bromsljusen och inte tvärnita!

/Benny

2 763 Inlägg
11 augusti 2012
SheriffN skrev:

Slå på bakre dimljuset brukar göra susen för mig! smile

Volvo - For Life

19 Inlägg
11 augusti 2012
Vettemannen skrev:
SheriffN skrev:

Det var nog för att tända bromsljusen och inte tvärnita!

/Benny

Säkert, men det värkar ju inte hjälpa.

Håller ju fortfarande farten uppe när jag bromsar. Det är ju inte så att jag stannar in..

Men fortfarande, MAN SKA HÅLLA AVSTÅNDET! Håller man det så minskar risken för olyckor och plåtskador....

1 422 Inlägg
11 augusti 2012
gamlingen skrev:
SheriffN skrev:

Finns ju även *idioter * som inte vet att det är lika olagligt att tvärnita utan orsak.

Då måste jag säga att det är värre att inte hålla avståndet pga att den regeln finns för att man ska kunna stanna utifall att framförvarande bil skulle behöva tvärnita eller i värsta fall om den bilen krockar och det tar tvärstopp, då hinner man inte ens nudda bromsen om man ligger och slickar röv så nej, det är faktiskt inte lika olagligt smile Är grövre att inte håll avstånd då man utgör en eventuell livsfara för både framföravarande bil, det denne eventuellt bromsar för vilket kan vara allt ifrån en katt till människa och sig själv. I bilen bakom kan du ju inte veta vad den framför bromsar för så just därför ska man hålla avstånd.

Visst håller jag med om att det är onödigt att nita men jag brukar själv bromsa till och gå ned ca 10-20km/h om någon ligger för nära om de inte fattar vinken när jag blinkat med bromsljuset ett par gånger. Det sistnämnda brukar funka bättre. Oftast fattar folk inget när man flashar med bromslysen verkar det som trots att det ska vara ett känt tecken för att lämna avstånd. Det är ju bakomvarandes bil fel om du blir påkörd då denne inte hållt avståndet och skrivs som ansvarig för olyckan.
Senast redigerat av cheffer (11 augusti 2012)

5 198 Inlägg
11 augusti 2012
SheriffN skrev:

Viss skillnad att TRYCKA på bomsen mot att TVÄRNITA

19 Inlägg
11 augusti 2012
Haha, hur menar du med tvärnita? Att jag bromsar in helt och hållet och stannar?

Men som personen ovanför skrev, fortfarande inte mitt fel om han bakom smackar in i röven på mig.

Jag trampar ner bromsen lite snabbt så att hastigheten ändras 10-20km/h.

Det är väl inget fel med det? Fattar han inte att han ska hålla avståndet så....

Tvärnita kanske var fel ordval, men men, ni fattar vad jag menar.
Senast redigerat av SheriffN (11 augusti 2012)

Sök