4008
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Evildan
13 september 2012
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:
Är det alltså andra trafikregler i Stockholm än i övriga landet som gör att man vid hög trafikintensitet inte får ligga i vänsterfilen om man inte kör för fort?
Det stod det absolut inget om i min teoribok när jag tog körkort, men det kanske har ändrats?
Självklart ska man hjälpas åt i trafiken, däremot att visa finger/tuta/ljustuta eller vad som nu görs, åt någon som följer trafikreglerna tyder på stor omogenhet och bristande omdöme samt en tvivelaktig förmåga att ens vistas i trafiken.

Stressen o oskrivna lagen! Alla ska fram först o till varje pris!

Dom är inte kloka dom där...

679 Inlägg
13 september 2012
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:
Är det alltså andra trafikregler i Stockholm än i övriga landet som gör att man vid hög trafikintensitet inte får ligga i vänsterfilen om man inte kör för fort?
Det stod det absolut inget om i min teoribok när jag tog körkort, men det kanske har ändrats?
Självklart ska man hjälpas åt i trafiken, däremot att visa finger/tuta/ljustuta eller vad som nu görs, åt någon som följer trafikreglerna tyder på stor omogenhet och bristande omdöme samt en tvivelaktig förmåga att ens vistas i trafiken.

Så är det ja, dock förstår jag att folk ligger fortare på Essingeleden eftersom de sänkt hastighetsgränsen till 70 där.. på en av Europas mest trafikerade vägar.. väldigt smart miljö tänk där roll

Det är så att om man kör under 90 så är du en egentlig trafikfara eftersom du stoppar upp trafiken rätt bra, tyvärr.

2 763 Inlägg
13 september 2012
Var på väg ner till Halmstad för några veckor sedan och efter Hylte är det 2+1 väg. På en utav de sträckorna där det är tvåfiligt börja jag närma mig två bilar relativt relativt fort, en Astra och en V70. Jag kör i 110km/h på 100 väg och ser att skylten för 400 meter kvar tills det bara blir en fil närmar sig, ligger nu ca 80 meter efter de två bilarna och accelererar upp i 130-140km/h och närmar mig snabbt. Lägger mig i vänster fil och ska snart börja köra om V70:in, då kör den ut i vänster fil den också, men med hastigheten 110 och jag blir tvungen att bromsa mycket bestämt för att inte köra in i honom, men inte fa-an ökade han hastigheten så jag fick lägga mig i 95km/h efter Astran för filerna gick ihop.

Jag gav snubben i V70:in några fina svordomar men inte mer. Vid nästa tillfälle drog jag om båda och la mig i 110km/h igen.

Vad är fel på människor? Ser man att en bil kommer fort i vänsterfilen så väntar man väl med att köra om till man själv blivit omkörd, så jävla svårt är det inte! roll

Volvo - For Life

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
Constantine skrev:
trippelturbo skrev:
Evildan skrev:

Så är det ja, dock förstår jag att folk ligger fortare på Essingeleden eftersom de sänkt hastighetsgränsen till 70 där.. på en av Europas mest trafikerade vägar.. väldigt smart miljö tänk där roll

Det är så att om man kör under 90 så är du en egentlig trafikfara eftersom du stoppar upp trafiken rätt bra, tyvärr.

Med bil kör jag ofta 90-100 där o med tradaren 80. Det är mkt våra styrande vill göra för miljön! wink HAHA!!

Jag förstår delvis 70 på essingen, jag menar hela essingen är ju inte rak o fin. Men precis som du säger, håller man 70 så stör man ju trafiken hmm, åker aldrig kontorsnissarna den sträckan lr :S:S herregud..

Fart missbrukare

164 Inlägg
13 september 2012
Ja, inte ens långtradare håller 70 på Essingeleden.
I sthlm gäller det tt följa trafikrytmen iaf mellan 0600-1000 och mellan 1430-1800. Det räcker med att det finns idiot utav er som tycker "jag har rätt" så sabbat ni trafiken åt halva sthlm.

sthlm

PhR34k skrev:
Ja, inte ens långtradare håller 70 på Essingeleden.
I sthlm gäller det tt följa trafikrytmen iaf mellan 0600-1000 och mellan 1430-1800. Det räcker med att det finns idiot utav er som tycker "jag har rätt" så sabbat ni trafiken åt halva sthlm.

Tycker för det mesta att trafikrytmen i Stockholm är ganska lugn, stillastående köer smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Trucker
2 710 Inlägg
13 september 2012
BOLIN_ skrev:
Var på väg ner till Halmstad för några veckor sedan och efter Hylte är det 2+1 väg. På en utav de sträckorna där det är tvåfiligt börja jag närma mig två bilar relativt relativt fort, en Astra och en V70. Jag kör i 110km/h på 100 väg och ser att skylten för 400 meter kvar tills det bara blir en fil närmar sig, ligger nu ca 80 meter efter de två bilarna och accelererar upp i 130-140km/h och närmar mig snabbt. Lägger mig i vänster fil och ska snart börja köra om V70:in, då kör den ut i vänster fil den också, men med hastigheten 110 och jag blir tvungen att bromsa mycket bestämt för att inte köra in i honom, men inte fa-an ökade han hastigheten så jag fick lägga mig i 95km/h efter Astran för filerna gick ihop.

Jag gav snubben i V70:in några fina svordomar men inte mer. Vid nästa tillfälle drog jag om båda och la mig i 110km/h igen.

Vad är fel på människor? Ser man att en bil kommer fort i vänsterfilen så väntar man väl med att köra om till man själv blivit omkörd, så jävla svårt är det inte! roll

Kan med nästan all garanti säga att han/hon inte såg dig! Vissa är ju direkt trafikfarliga, dom ser bara "de dom behöver se o akta sig för.." dvs, 10m framför bilen smile hmm

Fart missbrukare

2 763 Inlägg
13 september 2012
trippelturbo skrev:
BOLIN_ skrev:

Kan med nästan all garanti säga att han/hon inte såg dig! Vissa är ju direkt trafikfarliga, dom ser bara "de dom behöver se o akta sig för.." dvs, 10m framför bilen smile hmm

Det skulle inte förvåna mig och det är tragiskt alltså hmm Jag är inte bäst på att köra bil, långt ifrån, men jag håller alltid koll bakåt när jag ska köra om, jag vet att döda vinkeln är farlig!

För övrigt tackar jag också när långtradare och även bilar blinkar för att visa att man kan köra om! Brukar även jag försöka hjälpa långtradare! smile

Volvo - For Life

Muttley
13 september 2012
Stockholmare visar sin rätta sida här.
Jag hade då fasen inga problem med att ligga i skyltad hastighet i högerfältet. Behövde jag köra om de som körde saktare hade jag då inga problem att komma ut i vänsterfil. Inte en enda brydde sig om mig. Nu var de 3 år sen. Har ni blivit lite dummare ? Eller ni bara skriver på detta viset. 
Jag tycker de var mer trafikvänligt att passera sthlm än de är att köra i Malmö och de är ganska stor skillnad i trafiken, i Malmö kan knappt någon köra ju.

392 Inlägg
14 september 2012
mb_pucken skrev:
Vart ska man börja? Farmor agda som håller 70 på 90 väg.
Rallychaffisar med takbox och familj på väg till fjällen är en livsfara..
Folk som ligger för nära.
Folk som håller 70 med husvagn på fin väg. Drar själv mycke vagn men håller hällre trafikrytmen. I alla fall upp till 90 med husvagn.
Folk som inte håller sig i sin fil i rondeller.
Folk som inte kan gasa vid en omkörning på motorväg vid tex. Omkörning av lastbil.
Folk som kör som svin och sätter oss andra i fara.
Folk som blir irriterade när jag åker mina 80 på 80 väg, 70 på 70 osv.
Folk som inte håller gämn fart för då kan inte jag ligga på min älskade farthållare;-)
Och mycket mera

hahaha alltid den där Farmor Agda, Gertrud är ju mkt fulare namn big_smile

Pim_Pim
14 september 2012
Fillppa skrev:
mb_pucken skrev:
Vart ska man börja? Farmor agda som håller 70 på 90 väg.
Rallychaffisar med takbox och familj på väg till fjällen är en livsfara..
Folk som ligger för nära.
Folk som håller 70 med husvagn på fin väg. Drar själv mycke vagn men håller hällre trafikrytmen. I alla fall upp till 90 med husvagn.
Folk som inte håller sig i sin fil i rondeller.
Folk som inte kan gasa vid en omkörning på motorväg vid tex. Omkörning av lastbil.
Folk som kör som svin och sätter oss andra i fara.
Folk som blir irriterade när jag åker mina 80 på 80 väg, 70 på 70 osv.
Folk som inte håller gämn fart för då kan inte jag ligga på min älskade farthållare;-)
Och mycket mera

hahaha alltid den där Farmor Agda, Gertrud är ju mkt fulare namn big_smile

Glöm inte bort Kalle ! lol

1 422 Inlägg
14 september 2012
Tycker ofta det brukar gå långsammare än skyltad hastighet vid rusningstid på vältrafikeradevägar i sthlm, speciellt i högerfilerna iaf. Vänstern brukar kunna gå hyffsat men inte långt över skyltat. Förutom vissa  kortare sträckor där det går från 100/110 till 90/70 för då fortsätter folk bara köra 100/110 och det gör jag med, blir bara stoppkloss annars. Kört en del i sthlm ändå och inte haft några större problem då det bara är att följa rytmen. Skit i skylten och följ rytmen och se mönstret i trafiken istället smile Ända jag haft "problem" med i sthlm var med mazdan i innerstan och det var en fredagkväll.. Mycket start och stopp och sinterkoppling. Då kan jag säga att man var förbannad när det blev stopp i uppförslutningar då att slira inte är ett alternativ jag har, inte är det mycket iaf men ändå ska folk ligga så jävla nära att det inte är sant, man får knappt in ett finger emellan ibland och är det kan vara uppförslutning. Alla har inte automatare och speciellt när man gör det bakom en sportbil är inte alla indianer i kanoten. Brukar själv ligga nära vid köer för att förhindra stopp förbi korsningar (För folk har ju inte vett att stanna på sin sida korsningen om det är grönt ljus men helt stopp på andra sidan utan de fortsätter och stoppar korsningen åt alla håll istället). När det hände här i Sundsvall en gång, stod en x3 bara någon cm bakom mig i en ganska så brant uppförsbacke vid en viadukt där vi väntade på grönt. Drog åt handbromsen, blikade med bromsljusen, lade i backen fram och tillbaka ett par gånger men flyttade sig inte (Låg ingen bil bakom bmwn heller) och när det väl blev grönt lät jag framförvarande bil åka runt 5-10 meter fram och eftersom valet var att möjligen få motorstopp eller rulla bak i bmwn för den stor så nära att jag inte hade råd att rulla det minsta bakåt så ökade jag varvet och dumpade kopplingen bara så han fick lite gummi i fronten, tur för honom att det var nysopat iaf. Är det lite uppförslut bör man iaf lämna en-två dm mellan för man vet aldrig hur duktig föraren framför är på att lira med kopplingen och är det en sportbil/märkbart trimmad bil ställer jag mig alltid lite längre bak då jag vet att risken finns att det sitter en stenhård koppling och de kan behöva lite vingelmån.

164 Inlägg
14 september 2012
-folk som inte blinkar ur rondeller
-a-traktorer
-folk som sitter och dagdrömmer och missar när det slår om till grönt i korsningar
-riskabla/onödiga omkörningar
-a-traktorer

14 381 Inlägg
14 september 2012
22244VF skrev:
-folk som inte blinkar ur rondeller
-a-traktorer
-folk som sitter och dagdrömmer och missar när det slår om till grönt i korsningar
-riskabla/onödiga omkörningar
-a-traktorer

Varför 2 ggr. a-traktorer?? Är dom så vanliga i trafiken tycker du?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (14 september 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 september 2012
trippelturbo skrev:
rcy skrev:
trippelturbo skrev:
Det är 80km/h med bil o släp, och jag har rätt o köra 80 mitt på körbanan utan att behöva väja för stressade människor!

Jag försvarar varken rövslickare eller fortkörare, men det är när folk börjar med "jag har rätt att" och sen fullkomligt skiter i att samarbete som det blir problem i trafiken.
Ibland, eller snarare rätt ofta, måste man kompromissa lite med vad man har rätt till och vad som är det vettigaste att göra.

Om dom som vill köra fort kunde göra det utan att stressa andra genom att ligga för nära, och om dom som vill köra sakta bara kunde hålla till höger och underlätta omkörningar, då hade den här "ligger för nära" diskussionen antagligen varit betydligt kortare.
Sen finns det givetvis stolpskott som ligger precis i arslet utan att egentligen vilja köra förbi, men dom idioterna lär vi nog inte nå med ord och förmaningar, där krävs nog fysiskt våld för att få in nåt i skallen.

Jag håller med dig, bra att du ifrågasatte! smile

På vissa sträckor, som den mellan Eskilstuna-Västerås är det en smal väg, när lastbilar möts så går man ut på vägrenen de sista som är kvar för att backspeglarna inte så slå i varann. Den vägen är 90km/h, jag kör 80km/h, sträckan är knappa 5mil, faktum är att man faktiskt förlorar sammanlagt 5 minuter om man nu håller 80 istället för 90 på denna sträcka!

Har vid många andra tillfällen "hjälpt" folk o blinkat med vänster blinkers om att det är grönt att köra om (jag ser långt fram till skillnad från dom)

Nej det behöver man inte göra, du ska däremot passa dig för att gå ut i vägrenen om du är lastad, har sett mer tradare på sidan än trasiga vänsterspeglar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 september 2012
Evildan skrev:

Nej, det är det verkligen inte, förstår inte varför vissa vill ge en bild av att det är så himla svårt eller stressigt att köra här.

Och det är klart det finns muppar som tutar och har sig, det gör det i gävle, mora och skövde också, men det är alldeles gratis. Om jag ska av till vänster så lägger jag mig i vänsterfil från början. Sen ligger jag där i laglig hastighet tills jag ska svänga av. Fullt lagligt och väldigt smidigt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

441 Inlägg
14 september 2012
rcy skrev:
it_mutt skrev:
Så, om jag behöver nita för något, säg en älg, för sakens skull. Jag lyckas med det, men, Pelle Rövgrävare som legat 5m bakom mig får INTE stopp på sin kärra, kör mig i röven, trycker över mig i mötande körfält och där blir jag frontad, så, är det ok, det var ju Pelle Rövgrävare som gjorde fel o åker på det?

Ligger dom 5 meter bakom när jag nitar så kommer det inte att handla om några stora hastighetskillnader när dom träffar min bil, så att dom skulle orka trycka över en bil i mötande körfält finner jag högst osannolikt.
Det är ju knappast så att man på 5 meter får ner bilen till 50km/h och dom fortfarande håller 110km/h när dom träffar.

Men ok, jag förstår resonemanget, givetvis kan det orsaka onödiga skador. Dock är det ändå inte något jag stör mig speciellt mycket på i trafiken.

Ha fru, barn och hund i bilen. Då tycker du nog inte att det är en skit sak att störa sig på....

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2012
RoberthR skrev:
Som sagt, lägg dig i 90km/h på en 90väg kl 16:30 en fredags eftermiddag på en av Stockholms mest trafikerade motorvägar i vänsterkörfält (tex vid järva krog) när det är som mest trafik så ska vi se hur många fingrar eller helljus du får alternativt att någon kör rakt in i dig tyvärr. Sanningen är sådan i Stockholm. Därav brukar många klåfingrade människor ta körtkort i en lite lugnare miljö som Luleå där det är ca ett rödljus? och sedan kommer dom ner till Stockholm och sen PANG så smäller det direkt.

Nej jag skulle verkligen inte säga att det är sanningen. Jag skulle dessutom bara köra 90km/h en vardag 16.30 vid Järva krog om jag körde stridsvagn eller kunde flyga.

Jag har pendlat i 10 år ett par mil på E4an mellan Kista och norrut. Det går väldigt sällan fortare än 95-100 i rusningstrafik på 110 vägen hela vägen ut till Väsby. Oftast är det flest bilar i ytterfilen. Det som stör och irriterar, vilket är lite av din poäng tror jag är att folk då börjar köra om i innerfilerna (fyr- och därefter trefilig väg) och denna manöver gör att de tjänar ca 100-150 meter utslaget på en resa på 2-3 mil samtidigt som de skapar irritation i vänsterfilen vilket visar sig då folk kryper ihop och stänger luckorna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Trucker
2 710 Inlägg
14 september 2012
Hade gärna sett några svenskar köra i den trafiken: http://www.svt.se/nyheter/varlden/en-mi … dens-vagar

Speciellt dom som klagar på Sthlmstrafiken! smile

Btw, jag älskar Sthlmstrafiken, det är anledningen till att jag inte vill byta sträcka på jobbet! smile

Fart missbrukare

Handledare
1 481 Inlägg
15 september 2012
Schneeflocke skrev:
Det måste väl ändå vara ganska ovanligt?! Att de ofta kör långsamt, men så långsamt...roll

snipercat skrev:
90 åriga gammla kärringar å gubbjävlar som kör 30 där det är 90!! agghhh!!......

Har varit på besök i en norrlandsby denna vecka. Där fanns en Farbror som körde en Peugeot. Jag trodde inte att det gick att köra så sakta med en bil. Jag kunde ledigt PROMENERA om honom..........

Sök