4500
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Evildan
15 september 2012
saab_sonett skrev:
Schneeflocke skrev:
Det måste väl ändå vara ganska ovanligt?! Att de ofta kör långsamt, men så långsamt...roll

snipercat skrev:
90 åriga gammla kärringar å gubbjävlar som kör 30 där det är 90!! agghhh!!......

Har varit på besök i en norrlandsby denna vecka. Där fanns en Farbror som körde en Peugeot. Jag trodde inte att det gick att köra så sakta med en bil. Jag kunde ledigt PROMENERA om honom..........

Luktade det koppling eller varma bromsar?

Handledare
1 481 Inlägg
15 september 2012
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:
Schneeflocke skrev:
Det måste väl ändå vara ganska ovanligt?! Att de ofta kör långsamt, men så långsamt...roll

Har varit på besök i en norrlandsby denna vecka. Där fanns en Farbror som körde en Peugeot. Jag trodde inte att det gick att köra så sakta med en bil. Jag kunde ledigt PROMENERA om honom..........

Nää, Det måste varit en automat på tomgång. En manuell går bara inte att köra så sakta utan att reglera farten med kopplingen. Jag hamnade bakom honom och jag fick dutta lite med kopplingen såpass att bilen rörde sig framåt.

Evildan
15 september 2012
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:

Nää, Det måste varit en automat på tomgång. En manuell går bara inte att köra så sakta utan att reglera farten med kopplingen. Jag hamnade bakom honom och jag fick dutta lite med kopplingen såpass att bilen rörde sig framåt.

Tänkte så, därav bromslukt tänket.
Det var alltså kökörningstempo på öppen gata, fräääänt.
Tänk dig den gubben när snön kommer där uppe (om ngn vecka eller så) ...huvva.

1 705 Inlägg
17 september 2012
discokapten skrev:
Och det är klart det finns muppar som tutar och har sig, det gör det i gävle, mora och skövde också, men det är alldeles gratis. Om jag ska av till vänster så lägger jag mig i vänsterfil från början. Sen ligger jag där i laglig hastighet tills jag ska svänga av. Fullt lagligt och väldigt smidigt.

Smidigt för DIG ja, men kan vara väldigt osmidigt för alla dom trafikanter som ligger bakom dig och vill förbi. Fruktansvärt egoistiskt tänkande och definitivt inte ett beteende som hör hemma i trafiken.

Att något är fullt lagligt behöver inte betyda att det alltid är det rätta.

Fri fart för ett fritt folk!
14 807 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
discokapten skrev:
Och det är klart det finns muppar som tutar och har sig, det gör det i gävle, mora och skövde också, men det är alldeles gratis. Om jag ska av till vänster så lägger jag mig i vänsterfil från början. Sen ligger jag där i laglig hastighet tills jag ska svänga av. Fullt lagligt och väldigt smidigt.

Smidigt för DIG ja, men kan vara väldigt osmidigt för alla dom trafikanter som ligger bakom dig och vill förbi. Fruktansvärt egoistiskt tänkande och definitivt inte ett beteende som hör hemma i trafiken.

det beror väll på vart det är...

jag lägger mig alltid i godtid i rätt fil
men då snackar vi 50 och på sin höjd 70väg där det är tillåtet att passera på högersidan

tror att det är en yrkes skada sitter man och köra en buss så måste man lära sig vikten i att ligga i rätt fel eftersom folk aldrig släpper in än om man inte börjar preja sig in

att inte lägga sig i rätt fil i tid gör att man kuggar på en uppkörning. något som säger ganska mycket om vad som är rätt eller fel i trafiken smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 705 Inlägg
17 september 2012
Growe skrev:
rcy skrev:
discokapten skrev:

men då snackar vi 50 och på sin höjd 70väg där det är tillåtet att passera på högersidan

tror att det är en yrkes skada sitter man och köra en buss så måste man lära sig vikten i att ligga i rätt fel eftersom folk aldrig släpper in än om man inte börjar preja sig in

att inte lägga sig i rätt fil i tid gör att man kuggar på en uppkörning. något som säger ganska mycket om vad som är rätt eller fel i trafiken smile

Att lägga sig i rätt fil "i god tid" och "från början" är en jävla skillnad.

68 Inlägg
17 september 2012
Det värsta som jag vet är folk som inte kan hålla avståndet.
Jag har mitt körkort på prov så jag vill ju inte bli av med det, så jag brukar följa hastigheterna, men ibland ligger jag lite över hastighetsgränsen (5-10 km/h) Och fast jag gör detta så har jag ändå någon "stressare" efter mig.
Jag brukar oftast lägga köra ut lite i vägkanten om det finns någon så de kan köra om, men tackar dom för det.. nej.
Kan jag underlätta en omkörning, så gör jag det. Men ibland är det lite svårt och släppa förbi någon på en 50 sträcka där det är kurvor och trottoar. Men även fast jag kör 55 på dessa sträckor så ska dom ligga så förbannat nära hmm

239 Inlägg
17 september 2012
Det är bara att sätta på dimljuset en liten stund. Då brukar de flesta muppar fatta att de ligger för nära och skärpa till sig.

SeniorRambo skrev:
Jag har mitt körkort på prov så jag vill ju inte bli av med det, så jag brukar följa hastigheterna, men ibland ligger jag lite över hastighetsgränsen (5-10 km/h) Och fast jag gör detta så har jag ändå någon "stressare" efter mig.
Jag brukar oftast lägga köra ut lite i vägkanten om det finns någon så de kan köra om, men tackar dom för det.. nej.
Kan jag underlätta en omkörning, så gör jag det. Men ibland är det lite svårt och släppa förbi någon på en 50 sträcka där det är kurvor och trottoar. Men även fast jag kör 55 på dessa sträckor så ska dom ligga så förbannat nära hmm

Always a better way - Toyota

6 692 Inlägg
17 september 2012
Dubbla dimljus bak funkar bäst då.. big_smile

De/Dem

1 656 Inlägg
17 september 2012
Äldre människor i trafiken! Hamnade bakom en gammal gubbe i en Hyundai ATOS som låg i 55-60 på 90-väg runt lunch-tid en solig och fin dag. Vägen vi färdades på var en lång raksträcka men med mötande trafik vilket omöjliggjorde omkörning.

När jag närmar mig (inte alls för nära honom) så drar han igång dimljuset i protest, Jag svarar med att skicka på helljuset i nacken på honom, då tvärnitar fanskapet, lyckades utan större problem att få stopp på min bil då jag hade bra avstånd. Där står vi där mitt på vägen medans gubben sitter å svär och hyttar näven åt mig!

Hade jag inte haft ungar och fruga med mig så hade jag nog fått åka polisbil resten av resan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 807 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
Growe skrev:
rcy skrev:

Att lägga sig i rätt fil "i god tid" och "från början" är en jävla skillnad.

det beror väll på ibland ligger jag i vänster filen väldigt tidigt..har ingen som helst betydelse vart man ligger på en 50 eller 70väg ligger man i vägen är det fritt fram att pasera på höger sidan klarar man inte av det får man helt enkelt vänta där bakom.  nu kör jag aldrig under hastighets gränsen så  stör sig någon på att jag ligger i rätt fil i tid kan dom hoppa åt helvete eftersom jag inte gör något fel utan planerar min körning som man ska göra man slipper dumma filbyten osv

Kör fort så hinner inget hända...

68 Inlägg
17 september 2012
Schneeflocke skrev:
Det är bara att sätta på dimljuset en liten stund. Då brukar de flesta muppar fatta att de ligger för nära och skärpa till sig.

SeniorRambo skrev:

Jag ska göra det ifortsättningen. Tack för tipset smile

1 705 Inlägg
17 september 2012
Growe skrev:
det beror väll på ibland ligger jag i vänster filen väldigt tidigt..har ingen som helst betydelse vart man ligger på en 50 eller 70väg ligger man i vägen är det fritt fram att pasera på höger sidan klarar man inte av det får man helt enkelt vänta där bakom.  nu kör jag aldrig under hastighets gränsen så  stör sig någon på att jag ligger i rätt fil i tid kan dom hoppa åt helvete eftersom jag inte gör något fel utan planerar min körning som man ska göra man slipper dumma filbyten osv

Enligt lag så är det beteende inte straffbart, men personligen så måste jag säga att jag verkligen har problem med din attityd gentemot andra trafikanter.
Trafiken bygger på samarbete och respekt, att be andra trafikanter "hoppa åt helvete" är inte en inställning jag anser hör hemma i trafiken överhuvudtaget.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
Growe skrev:

Enligt lag så är det beteende inte straffbart, men personligen så måste jag säga att jag verkligen har problem med din attityd gentemot andra trafikanter.
Trafiken bygger på samarbete och respekt, att be andra trafikanter "hoppa åt helvete" är inte en inställning jag anser hör hemma i trafiken överhuvudtaget.

Att försöka argumentera för att få köra för fort, vart får du in samarbete och respekt där?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 705 Inlägg
17 september 2012
discokapten skrev:
Att försöka argumentera för att få köra för fort, vart får du in samarbete och respekt där?

Jag har aldrig argumenterat för att få köra för fort.
Jag argumenterar för samarbete och respekt, alltid och i alla situationer, och det absolut bästa sättet att göra det är att föregå med gott exempel. Är alla andra idioter så anser jag inte att det motiverar att även jag beter mig som en idiot.

Jag försöker ALLTID samarbeta. Om sen den bakom vill köra 200 knyck på 50-väg är inget jag kan ansvara för, jag ansvarar enbart för hur jag framför mitt fordon. Jag gör allt jag kan för att underlätta för mina medtrafikanter, om dom sen gör detsamma är faktiskt upp till dom, men jag har i alla fall gjort vad jag kan.
Det finns tillräckligt med folk i trafiken som inte samarbetar, ingenting blir bättre av att jag sänker mig till deras nivå.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
discokapten skrev:

Jag har aldrig argumenterat för att få köra för fort.
Jag argumenterar för samarbete och respekt, alltid och i alla situationer, och det absolut bästa sättet att göra det är att föregå med gott exempel. Är alla andra idioter så anser jag inte att det motiverar att även jag beter mig som en idiot.

Jag försöker ALLTID samarbeta. Om sen den bakom vill köra 200 knyck på 50-väg är inget jag kan ansvara för, jag ansvarar enbart för hur jag framför mitt fordon. Jag gör allt jag kan för att underlätta för mina medtrafikanter, om dom sen gör detsamma är faktiskt upp till dom, men jag har i alla fall gjort vad jag kan.
Det finns tillräckligt med folk i trafiken som inte samarbetar, ingenting blir bättre av att jag sänker mig till deras nivå.

Indirekt har du det, det var ju "inte ok" att ligga i vänsterfilen i laglig hastighet enligt dig. (Men jo, jag förstår vad du menar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Handledare
1 481 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
discokapten skrev:

Du kanske ska veta att körskolorna idag lär ut just det att lägga sig i vänsterfilen direkt. Spelar ingen roll om man ska svänga 3km bort. Så du får nog vänja dig......

2 075 Inlägg
17 september 2012
saab_sonett skrev:
rcy skrev:
discokapten skrev:

Du kanske ska veta att körskolorna idag lär ut just det att lägga sig i vänsterfilen direkt. Spelar ingen roll om man ska svänga 3km bort. Så du får nog vänja dig......

Men är det flera korsningar före man ska svänga till vänster så brukar det inte löna sig att lägga sig i vänsterfilen alltför tidigt. För vanligtvis är det en hel del bilar framför en som ska svänga till vänster i korsningarna före och då kan det bli att man blir tvungen att stanna av helt.

1 705 Inlägg
17 september 2012
it_mutt skrev:
Indirekt har du det, det var ju "inte ok" att ligga i vänsterfilen i laglig hastighet enligt dig. (Men jo, jag förstår vad du menar)

Visst är det ok att ligga i vänsterfil i laglig hastighet. För min del får du ligga i vilken fil du vill i vilken hastighet du vill, det anser jag inte vara upp till mig att bestämma. Så länge du samarbetar och visar respekt så skiter jag faktiskt fullkomligt i hur fort du väljer att köra och i vilken fil.

Dock kommer jag aldrig att anse det ok att medvetet ligga i vägen för någon såvida man inte har en rimlig anledning. Oavsett vilken hastighet och vilken fil jag kör i, så gör jag vad jag kan för att underlätta för mina medtrafikanter. Jag kan bara inte för mitt liv förstå resonemanget att så länge man kör i laglig hastighet så behöver man inte samarbeta, det är för mig totalt egoistiskt och oförsvarbart. Att ligga i vänsterfil i laglig hastighet trots att man bevisligen vet att folk vill komma förbi kan jag inte tolka på annat sätt än att man gör det för att jävlas, det finns helt enkelt ingen annan logisk förklaring till varför man skulle göra det.

1 705 Inlägg
17 september 2012
saab_sonett skrev:

Sist jag kollade i den bok dom ger ut vid körskolorna, och det var faktiskt inte så länge sedan, så stod det klart och tydligt att man alltid ska välja höger körfält, såvida man inte har god anledning eller vägmarkeringar säger annat.

Det står även att man bör göra vad man kan för att underlätta omkörningar. Observera att det står "bör", inte "ska", vilket innebär att även om det inte är ett tvång så är det god sed att göra det, och har man inte en anledning att låta bli så är det rekommenderat.

Sök