MammDiin skrev:
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
Du kanske ska veta att körskolorna idag lär ut just det att lägga sig i vänsterfilen direkt. Spelar ingen roll om man ska svänga 3km bort. Så du får nog vänja dig......
Sist jag kollade i den bok dom ger ut vid körskolorna, och det var faktiskt inte så länge sedan, så stod det klart och tydligt att man alltid ska välja höger körfält, såvida man inte har god anledning eller vägmarkeringar säger annat.
Det står även att man bör göra vad man kan för att underlätta omkörningar. Observera att det står "bör", inte "ska", vilket innebär att även om det inte är ett tvång så är det god sed att göra det, och har man inte en anledning att låta bli så är det rekommenderat.
Så lärde jag mig också i bilskolan...
Alltså att man bara ska köra i vänster körfält om man ska svänga vänster (vanligtvis i nästa korsning), eller köra om någon bil.
Även jag har samma erfarenhet. Håll dig i höger körfält tills du närmar dig avfarten om du ska till vänster och blinka då och byt körfält när ledigt tillfälle ges (är trafiken tung så se till att byta körfält i tid bara). Är det trafikkö och du ska vänster längre fram så kan du försöka komma in i vänster körfält så tidigt som möjligt för att klara av att ta din avfart men vad det gäller 2filig landsväg etc med normal trafik ska man inte ligga i vänsterfilen i onödan så att säga

Ska man dessutom gå efter ALLT de lär ut i körskolan, bokstavligt talat, så skulle inte trafiken fungera i Sverige, eller något annat land för den delen. Man ska ju t ex lämna ca en halvmeter till framförvarande bil vid stoppljus utifalla att denne skulle få motorstopp. Hur skulle det se ut om alla hade 5-7dm mellan bilarna i rusningstrafik vid rödljusen. Skulle bli milslånga köer. De lär även ut att om bilen har start/stopp teknik ska den användas vid varje rödljus, dvs lägga ur växeln och låta motorn dö även om man ligger först, en sak som inte heller fungerar i praktiken då det tar allt för lång tid med ovakna förare som inte är beredda när det blir grönt och måste veva runt i växellådan och bilen ska starta innan de ska iväg istället för att ha växel i och koppling nedtryckt om man ligger först så man snabbt kan komma iväg och underlätta genom att snabbt komma ifrån stillastående så fler hinner förbi under grönt ljus. Kan dra upp så mycket mer som inte fungerar i praktiken men i teorin är det ju en bra idé om det inte vore för alla dessa medtrafikanter som man också ska visa hänsyn till
Att ligga bakom körskolebilar är ofta väldigt irriterande då de inte följer trafikrytmen alls, inte ens de som håller på med uppkörning gör det men de kör ju ändå lagligt. Skulle dock flera köra som så i deras vardag och hela tiden skulle de vara rullande olycksrisker. Låg bakom en som körde upp häromdagen som bara måste ha kuggat (oskyltat men tydligt att det var en "elev" vid ratten) då personen låg i ungefär 30 på 50 väg där och knappt någon trafik alls utom jag som låg bakom, stannade innan rondell utan att det kom någon bil (fri sikt i den rondellen, helt klart!) och körde helt enkelt osäkert och inte som trafikrytmen normalt går även om det är svårt att säga det då det knappt var trafik där just då. Körde dock om Audin när det blev 70väg och denne låg i 40 förbi skylten och jag hade lite brådis till en affär som snart stängde och hade ingen lust att ligga bak i arslet på någon ovan förare och sniffa, dels stressar det onödigt men man får ju även stenskott själv

Laglig omkörning var det iaf så ingen fara med det. Att vara fullständig paragrafryttare fungerar inte i trafiken även om man såklart ska hålla sig inom trafikregler så får man också använda sitt förnuft när man kör! Anpassa dig efter trafiken, rådande väderförhållanden och även skicket på din egen bil samt din körförmåga. T ex har jag en bil som stannar betydligt snabbare än genomsnittet och har också en ganska mycket bättre reaktionstid (uppmätt vid flera tillfällen) än genomsnittet så ser det inte som så farligt om jag kör lite för fort på landsväg men om jag skulle köra en stor SUV eller gammal härk skulle jag sänka farten då stoppsträckan är längre och väghållningen sämre för en ev. undanmanöver. Inte så att jag alltid kör för fort direkt

Oftast ligger jag på hastighetsgränsen men på motorväg vid normala förhållanden kör jag nog oftare 130 än 110 då bilen drar mindre än i 110 och ser ingen större fara i det då jag är ganska uppmärksam. Dock är jag istället väldigt noga med att hålla 50 på 50väg och 30 på 30vägar då det är säkerhetsrisker och ofta pga det är vid bostadsområden/skolor och kan vara dålig sikt så man vet aldrig om det kommer ut ett barn eller något.
Folk som nästan parkerar i rondeller är grymt jobbiga också för att tala om saker man stör sig på i trafiken, finns många som inte ligger över 20km/h i en rondell och det är ju så man vill gå ut och ge p-bot ibland

Sedan folk som genar i rondeller också.. Uscha! En sak om du genar när du är själv men när det är mycket folk, då är det något fel! För några veckor sedan var jag ute och körde e46an, skulle hämta en batteriladdare åt farsan på jobbet och på vägen dit korsar jag genom stan och i en rondell så är det en nyare bmw (e90) som genar, jag ligger i höger körfält, han i vänster och avfarten från rondellen är tvåfilig) vi ligger iaf bredvid varandra ungefär, han ungefär en halvmeter före mig också drar den jäveln rakt ut precis framför nosen på mig till höger körfält i vid avfarten så jag får tvärnita, tutar och ljusblinkar åt honom varpå han sedan kör åt sidan och stannar (yttligare en fil mot en parkering till höger) så jag stannar också och det är någon medelålders stöddig man som är riktigt störsk och stöddig och frågar vad mitt problem är och vad fan jag tutar och håller på för och om jag inte kan köra ordentligt, varpå jag bara svarar "ja, du höll precis på att förlora din högra bakdörr och bakskärm när du genade i rondellen framför mig och jag fick tvärnita" och de blev han helpaff och mumlade något, hissade upp rutan och körde in på parkeringsavfarten varpå jag fortsatte framåt.. Folk utan uppsikt alltså.. Hade han tittat i backspegeln måste han ha sett mig, låg inte i döda vinkeln direkt då jag själv haft bilar på exakt samma avstånd och vinkel från mig själv i rondeller. Ibland är man ju faktiskt bra sugen på att inte bromsa så hårt och faktiskt köra in lätt i personen i fråga då det är deras fel och de som kommer åka på det om det blir en olycka men man vill ju undvika en olycka så gott det går men hade jag bara så mycket som kanske tittat på klockan på stereon i bilen (omställaren till färddatorn är trasig för tillfället så visar bara temperatur där, annars har man ju bra koll även om man sneglar på färddatorn men att snegla på stereon stjäl mer uppmärksamhet från vägen) då hade det smällt. Finns många såna tillfällen man varit med om tyvärr, detta är dock den första som stannat och kaxat upp sig dessutom. Inte så man tutar i onödan, inte jag iaf