4118
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

2 075 Inlägg
17 september 2012
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
Du kanske ska veta att körskolorna idag lär ut just det att lägga sig i vänsterfilen direkt. Spelar ingen roll om man ska svänga 3km bort. Så du får nog vänja dig......

Sist jag kollade i den bok dom ger ut vid körskolorna, och det var faktiskt inte så länge sedan, så stod det klart och tydligt att man alltid ska välja höger körfält, såvida man inte har god anledning eller vägmarkeringar säger annat.

Det står även att man bör göra vad man kan för att underlätta omkörningar. Observera att det står "bör", inte "ska", vilket innebär att även om det inte är ett tvång så är det god sed att göra det, och har man inte en anledning att låta bli så är det rekommenderat.

Så lärde jag mig också i bilskolan...
Alltså att man bara ska köra i vänster körfält om man ska svänga vänster (vanligtvis i nästa korsning), eller köra om någon bil.

De flesta sk. körkortsböcker är väl inriktade på övningskörning, känns inte helt hundra att referera till dem

Omkörning vid tvåfiligt får ske på högersida när rådande hastighetsbegränsning är under 70 km/h, det är gjort för att man ska kunna planera sin körning, ska man vänster så får man bra tid på sig att lägga sig i vänster fil (som är till för alla bilister och inte bara de med tung högerfot) och man får bli omkörd på högersida
Senast redigerat av RightFront (17 september 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Fri fart för ett fritt folk!
14 803 Inlägg
17 september 2012
discokapten skrev:
rcy skrev:
Growe skrev:
det beror väll på ibland ligger jag i vänster filen väldigt tidigt..har ingen som helst betydelse vart man ligger på en 50 eller 70väg ligger man i vägen är det fritt fram att pasera på höger sidan klarar man inte av det får man helt enkelt vänta där bakom.  nu kör jag aldrig under hastighets gränsen så  stör sig någon på att jag ligger i rätt fil i tid kan dom hoppa åt helvete eftersom jag inte gör något fel utan planerar min körning som man ska göra man slipper dumma filbyten osv

Enligt lag så är det beteende inte straffbart, men personligen så måste jag säga att jag verkligen har problem med din attityd gentemot andra trafikanter.
Trafiken bygger på samarbete och respekt, att be andra trafikanter "hoppa åt helvete" är inte en inställning jag anser hör hemma i trafiken överhuvudtaget.

Att försöka argumentera för att få köra för fort, vart får du in samarbete och respekt där?

lite undrande kan man jhu faktist vara..

att hålla på och åka fram och tillbaka mellan filer är betydligt mer bevis på dåligt samarbete och respekt.

nu försöker jag hålla högerfilen för det mesta men ibland är det smidigare i god tid att lägga sig rätt kanske pga man vet om hur trafiken brukar se ut på platsen osv.

men ingen har rätt att lägga sig i vart man är på vägen så länge man inte gör något fel
att köra bil så har man bara skyldigheter inga rättigheter.

Jag är nog en av dom som gärna ligger på ganska ordenkligt även på 50väg men samtidigt försöker jag respektera dom som kör lagligt.

Förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag vill köra fort och ta mig fram fortast möjligen.
Sitter och kör skolbuss hela dagarna och man inser vikten i att planera sin körning in i minsta detalj för att ta sig fram fortast möjligen utan att ungarna mår dåligt och att inte lagar bryts.
Så lägger jag mig i rätt fil från början tjänar jag flera minuter istället för att byta fil ett flertal gånger bara för att vänsterfilen enligt vissa är förbjuden att köra i om man inte kör förfort

Kör fort så hinner inget hända...

1 422 Inlägg
17 september 2012
MammDiin skrev:
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
Du kanske ska veta att körskolorna idag lär ut just det att lägga sig i vänsterfilen direkt. Spelar ingen roll om man ska svänga 3km bort. Så du får nog vänja dig......

Sist jag kollade i den bok dom ger ut vid körskolorna, och det var faktiskt inte så länge sedan, så stod det klart och tydligt att man alltid ska välja höger körfält, såvida man inte har god anledning eller vägmarkeringar säger annat.

Det står även att man bör göra vad man kan för att underlätta omkörningar. Observera att det står "bör", inte "ska", vilket innebär att även om det inte är ett tvång så är det god sed att göra det, och har man inte en anledning att låta bli så är det rekommenderat.

Alltså att man bara ska köra i vänster körfält om man ska svänga vänster (vanligtvis i nästa korsning), eller köra om någon bil.

Även jag har samma erfarenhet. Håll dig i höger körfält tills du närmar dig avfarten om du ska till vänster och blinka då och byt körfält när ledigt tillfälle ges (är trafiken tung så se till att byta körfält i tid bara). Är det trafikkö och du ska vänster längre fram så kan du försöka komma in i vänster körfält så tidigt som möjligt för att klara av att ta din avfart men vad det gäller 2filig landsväg etc med normal trafik ska man inte ligga i vänsterfilen i onödan så att säga smile

Ska man dessutom gå efter ALLT de lär ut i körskolan, bokstavligt talat, så skulle inte trafiken fungera i Sverige, eller något annat land för den delen. Man ska ju t ex lämna ca en halvmeter till framförvarande bil vid stoppljus utifalla att denne skulle få motorstopp. Hur skulle det se ut om alla hade 5-7dm mellan bilarna i rusningstrafik vid rödljusen. Skulle bli milslånga köer. De lär även ut att om bilen har start/stopp teknik ska den användas vid varje rödljus, dvs lägga ur växeln och låta motorn dö även om man ligger först, en sak som inte heller fungerar i praktiken då det tar allt för lång tid med ovakna förare som inte är beredda när det blir grönt och måste veva runt i växellådan och bilen ska starta innan de ska iväg istället för att ha växel i och koppling nedtryckt om man ligger först så man snabbt kan komma iväg och underlätta genom att snabbt komma ifrån stillastående så fler hinner förbi under grönt ljus. Kan dra upp så mycket mer som inte fungerar i praktiken men i teorin är det ju en bra idé om det inte vore för alla dessa medtrafikanter som man också ska visa hänsyn till smile

Att ligga bakom körskolebilar är ofta väldigt irriterande då de inte följer trafikrytmen alls, inte ens de som håller på med uppkörning gör det men de kör ju ändå lagligt. Skulle dock flera köra som så i deras vardag och hela tiden skulle de vara rullande olycksrisker. Låg bakom en som körde upp häromdagen som bara måste ha kuggat (oskyltat men tydligt att det var en "elev" vid ratten) då personen låg i ungefär 30 på 50 väg där och knappt någon trafik alls utom jag som låg bakom, stannade innan rondell utan att det kom någon bil (fri sikt i den rondellen, helt klart!) och körde helt enkelt osäkert och inte som trafikrytmen normalt går även om det är svårt att säga det då det knappt var trafik där just då. Körde dock om Audin när det blev 70väg och denne låg i 40 förbi skylten och jag hade lite brådis till en affär som snart stängde och hade ingen lust att ligga bak i arslet på någon ovan förare och sniffa, dels stressar det onödigt men man får ju även stenskott själv tongue Laglig omkörning var det iaf så ingen fara med det. Att vara fullständig paragrafryttare fungerar inte i trafiken även om man såklart ska hålla sig inom trafikregler så får man också använda sitt förnuft när man kör! Anpassa dig efter trafiken, rådande väderförhållanden och även skicket på din egen bil samt din körförmåga. T ex har jag en bil som stannar betydligt snabbare än genomsnittet och har också en ganska mycket bättre reaktionstid (uppmätt vid flera tillfällen) än genomsnittet så ser det inte som så farligt om jag kör lite för fort på landsväg men om jag skulle köra en stor SUV eller gammal härk skulle jag sänka farten då stoppsträckan är längre och väghållningen sämre för en ev. undanmanöver. Inte så att jag alltid kör för fort direkt tongue Oftast ligger jag på hastighetsgränsen men på motorväg vid normala förhållanden kör jag nog oftare 130 än 110 då bilen drar mindre än i 110 och ser ingen större fara i det då jag är ganska uppmärksam. Dock är jag istället väldigt noga med att hålla 50 på 50väg och 30 på 30vägar då det är säkerhetsrisker och ofta pga det är vid bostadsområden/skolor och kan vara dålig sikt så man vet aldrig om det kommer ut ett barn eller något.

Folk som nästan parkerar i rondeller är grymt jobbiga också för att tala om saker man stör sig på i trafiken, finns många som inte ligger över 20km/h i en rondell och det är ju så man vill gå ut och ge p-bot ibland lol Sedan folk som genar i rondeller också.. Uscha! En sak om du genar när du är själv men när det är mycket folk, då är det något fel! För några veckor sedan var jag ute och körde e46an, skulle hämta en batteriladdare åt farsan på jobbet och på vägen dit korsar jag genom stan och i en rondell så är det en nyare bmw (e90) som genar, jag ligger i höger körfält, han i vänster och avfarten från rondellen är tvåfilig) vi ligger iaf bredvid varandra ungefär, han ungefär en halvmeter före mig också drar den jäveln rakt ut precis framför nosen på mig till höger körfält i vid avfarten så jag får tvärnita, tutar och ljusblinkar åt honom varpå han sedan kör åt sidan och stannar (yttligare en fil mot en parkering till höger) så jag stannar också och det är någon medelålders stöddig man som är riktigt störsk och stöddig och frågar vad mitt problem är och vad fan jag tutar och håller på för och om jag inte kan köra ordentligt, varpå jag bara svarar "ja, du höll precis på att förlora din högra bakdörr och bakskärm när du genade i rondellen framför mig och jag fick tvärnita" och de blev han helpaff och mumlade något, hissade upp rutan och körde in på parkeringsavfarten varpå jag fortsatte framåt.. Folk utan uppsikt alltså.. Hade han tittat i backspegeln måste han ha sett mig, låg inte i döda vinkeln direkt då jag själv haft bilar på exakt samma avstånd och vinkel från mig själv i rondeller. Ibland är man ju faktiskt bra sugen på att inte bromsa så hårt och faktiskt köra in lätt i personen i fråga då det är deras fel och de som kommer åka på det om det blir en olycka men man vill ju undvika en olycka så gott det går men hade jag bara så mycket som kanske tittat på klockan på stereon i bilen (omställaren till färddatorn är trasig för tillfället så visar bara temperatur där, annars har man ju bra koll även om man sneglar på färddatorn men att snegla på stereon stjäl mer uppmärksamhet från vägen) då hade det smällt. Finns många såna tillfällen man varit med om tyvärr, detta är dock den första som stannat och kaxat upp sig dessutom. Inte så man tutar i onödan, inte jag iaf tongue

12 Inlägg
17 september 2012
Pensionärer, körskolebilar och dom som parkerar i en korsning eller i rondeller.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 september 2012
cheffer skrev:
MammDiin skrev:
rcy skrev:

Även jag har samma erfarenhet. Håll dig i höger körfält tills du närmar dig avfarten om du ska till vänster och blinka då och byt körfält när ledigt tillfälle ges (är trafiken tung så se till att byta körfält i tid bara). Är det trafikkö och du ska vänster längre fram så kan du försöka komma in i vänster körfält så tidigt som möjligt för att klara av att ta din avfart men vad det gäller 2filig landsväg etc med normal trafik ska man inte ligga i vänsterfilen i onödan så att säga smile

Ska man dessutom gå efter ALLT de lär ut i körskolan, bokstavligt talat, så skulle inte trafiken fungera i Sverige, eller något annat land för den delen. Man ska ju t ex lämna ca en halvmeter till framförvarande bil vid stoppljus utifalla att denne skulle få motorstopp. Hur skulle det se ut om alla hade 5-7dm mellan bilarna i rusningstrafik vid rödljusen. Skulle bli milslånga köer. De lär även ut att om bilen har start/stopp teknik ska den användas vid varje rödljus, dvs lägga ur växeln och låta motorn dö även om man ligger först, en sak som inte heller fungerar i praktiken då det tar allt för lång tid med ovakna förare som inte är beredda när det blir grönt och måste veva runt i växellådan och bilen ska starta innan de ska iväg istället för att ha växel i och koppling nedtryckt om man ligger först så man snabbt kan komma iväg och underlätta genom att snabbt komma ifrån stillastående så fler hinner förbi under grönt ljus. Kan dra upp så mycket mer som inte fungerar i praktiken men i teorin är det ju en bra idé om det inte vore för alla dessa medtrafikanter som man också ska visa hänsyn till smile

Att ligga bakom körskolebilar är ofta väldigt irriterande då de inte följer trafikrytmen alls, inte ens de som håller på med uppkörning gör det men de kör ju ändå lagligt. Skulle dock flera köra som så i deras vardag och hela tiden skulle de vara rullande olycksrisker. Låg bakom en som körde upp häromdagen som bara måste ha kuggat (oskyltat men tydligt att det var en "elev" vid ratten) då personen låg i ungefär 30 på 50 väg där och knappt någon trafik alls utom jag som låg bakom, stannade innan rondell utan att det kom någon bil (fri sikt i den rondellen, helt klart!) och körde helt enkelt osäkert och inte som trafikrytmen normalt går även om det är svårt att säga det då det knappt var trafik där just då. Körde dock om Audin när det blev 70väg och denne låg i 40 förbi skylten och jag hade lite brådis till en affär som snart stängde och hade ingen lust att ligga bak i arslet på någon ovan förare och sniffa, dels stressar det onödigt men man får ju även stenskott själv tongue Laglig omkörning var det iaf så ingen fara med det. Att vara fullständig paragrafryttare fungerar inte i trafiken även om man såklart ska hålla sig inom trafikregler så får man också använda sitt förnuft när man kör! Anpassa dig efter trafiken, rådande väderförhållanden och även skicket på din egen bil samt din körförmåga. T ex har jag en bil som stannar betydligt snabbare än genomsnittet och har också en ganska mycket bättre reaktionstid (uppmätt vid flera tillfällen) än genomsnittet så ser det inte som så farligt om jag kör lite för fort på landsväg men om jag skulle köra en stor SUV eller gammal härk skulle jag sänka farten då stoppsträckan är längre och väghållningen sämre för en ev. undanmanöver. Inte så att jag alltid kör för fort direkt tongue Oftast ligger jag på hastighetsgränsen men på motorväg vid normala förhållanden kör jag nog oftare 130 än 110 då bilen drar mindre än i 110 och ser ingen större fara i det då jag är ganska uppmärksam. Dock är jag istället väldigt noga med att hålla 50 på 50väg och 30 på 30vägar då det är säkerhetsrisker och ofta pga det är vid bostadsområden/skolor och kan vara dålig sikt så man vet aldrig om det kommer ut ett barn eller något.

Folk som nästan parkerar i rondeller är grymt jobbiga också för att tala om saker man stör sig på i trafiken, finns många som inte ligger över 20km/h i en rondell och det är ju så man vill gå ut och ge p-bot ibland lol Sedan folk som genar i rondeller också.. Uscha! En sak om du genar när du är själv men när det är mycket folk, då är det något fel! För några veckor sedan var jag ute och körde e46an, skulle hämta en batteriladdare åt farsan på jobbet och på vägen dit korsar jag genom stan och i en rondell så är det en nyare bmw (e90) som genar, jag ligger i höger körfält, han i vänster och avfarten från rondellen är tvåfilig) vi ligger iaf bredvid varandra ungefär, han ungefär en halvmeter före mig också drar den jäveln rakt ut precis framför nosen på mig till höger körfält i vid avfarten så jag får tvärnita, tutar och ljusblinkar åt honom varpå han sedan kör åt sidan och stannar (yttligare en fil mot en parkering till höger) så jag stannar också och det är någon medelålders stöddig man som är riktigt störsk och stöddig och frågar vad mitt problem är och vad fan jag tutar och håller på för och om jag inte kan köra ordentligt, varpå jag bara svarar "ja, du höll precis på att förlora din högra bakdörr och bakskärm när du genade i rondellen framför mig och jag fick tvärnita" och de blev han helpaff och mumlade något, hissade upp rutan och körde in på parkeringsavfarten varpå jag fortsatte framåt.. Folk utan uppsikt alltså.. Hade han tittat i backspegeln måste han ha sett mig, låg inte i döda vinkeln direkt då jag själv haft bilar på exakt samma avstånd och vinkel från mig själv i rondeller. Ibland är man ju faktiskt bra sugen på att inte bromsa så hårt och faktiskt köra in lätt i personen i fråga då det är deras fel och de som kommer åka på det om det blir en olycka men man vill ju undvika en olycka så gott det går men hade jag bara så mycket som kanske tittat på klockan på stereon i bilen (omställaren till färddatorn är trasig för tillfället så visar bara temperatur där, annars har man ju bra koll även om man sneglar på färddatorn men att snegla på stereon stjäl mer uppmärksamhet från vägen) då hade det smällt. Finns många såna tillfällen man varit med om tyvärr, detta är dock den första som stannat och kaxat upp sig dessutom. Inte så man tutar i onödan, inte jag iaf tongue

hur vet du när uppkörning pågår? mig vetterligen har man ingen skylt då. nuförtiden vet jag inte men jag hade ingen när jag tog mitt kort iallafall. smile
Senast redigerat av Alex-s (17 september 2012)

2 075 Inlägg
17 september 2012
cheffer skrev:
MammDiin skrev:
rcy skrev:

Det där var mycket text smile

Men vem stannar 10cm bakom bilen framför vid rött ljus?
För det första så finns det en hel del bilar där man inte ens ser motorhuv, vilket gör att man mer eller mindre måste chansa om man ska stanna så nära någon. För lite svårt att uppskatta hur långt fram ens bil är om det längst fram man ser är instrumentbrädan.
Har sett en hel del som parkerat och varit rädd att de ska köra in i bilen framför fastän de är en meter ifrån.
Och även om man har exempelvis extraljus som sticker upp som gör att man mer eller mindre ser på centimetern hur nära man är, så kan man bra lämna några decimeters mellanrum.
Och speciellt om det är uppförsbacke så är det bara bra att lämna lite mera mellanrum, för som de flesta nämnt så är inte alla proffs på att köra bil.

613 Inlägg
17 september 2012
blev omkörd igår av en a-traktor 120 knyck sen försvann den
någon som INTE tycker att de borde bort från vägarna?

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2012
Är väl alltid lätt att glömma hur det var när vi själva precis hade tagit körkort (eller det är kanske bara jag som erkänner att jag kände mig långt ifrån säker på -alla- situationer).

Ser det som betydligt bättre att folk kör i en takt de klarar av, än att bli stressade av andra och göra andra misstag.
Men, då är vi inne på att visa respekt och hänsyn (och kanske t.o.m tacksamhet), och det finns "inte" i trafiken

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 september 2012
rcy skrev:
Growe skrev:
rcy skrev:

Smidigt för DIG ja, men kan vara väldigt osmidigt för alla dom trafikanter som ligger bakom dig och vill förbi. Fruktansvärt egoistiskt tänkande och definitivt inte ett beteende som hör hemma i trafiken.

Att något är fullt lagligt behöver inte betyda att det alltid är det rätta.

det beror väll på vart det är...

jag lägger mig alltid i godtid i rätt fil
men då snackar vi 50 och på sin höjd 70väg där det är tillåtet att passera på högersidan

tror att det är en yrkes skada sitter man och köra en buss så måste man lära sig vikten i att ligga i rätt fel eftersom folk aldrig släpper in än om man inte börjar preja sig in

att inte lägga sig i rätt fil i tid gör att man kuggar på en uppkörning. något som säger ganska mycket om vad som är rätt eller fel i trafiken smile

Att lägga sig i rätt fil "i god tid" och "från början" är en jävla skillnad.

+1

"Liberty of thought is the life of the soul"

448 Inlägg
18 september 2012
rcy skrev:
discokapten skrev:
Och det är klart det finns muppar som tutar och har sig, det gör det i gävle, mora och skövde också, men det är alldeles gratis. Om jag ska av till vänster så lägger jag mig i vänsterfil från början. Sen ligger jag där i laglig hastighet tills jag ska svänga av. Fullt lagligt och väldigt smidigt.

Smidigt för DIG ja, men kan vara väldigt osmidigt för alla dom trafikanter som ligger bakom dig och vill förbi. Fruktansvärt egoistiskt tänkande och definitivt inte ett beteende som hör hemma i trafiken.

Att något är fullt lagligt behöver inte betyda att det alltid är det rätta.

jo klart det är rätt dock kanske inte från början utan i god tid bara smile ,folk behöver inte köra om för att dem inte pallar gå upp i tid och köra 1minut tidigare.
Senast redigerat av XzitXR3I (18 september 2012)

Xzit

5 153 Inlägg
18 september 2012
På vägen hem från jobbet i dag såg jag en bra lösning på om man inte får plats med lasten på enbart takräcket:) Undrar om han tänkte helt rätt där för man kan ju undra vad som händer när man svänger;)

hmm långt utstick på den lasten;)
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-66b7c83763dc2123b9c1da1b6dc48165.jpg

Nej då inte om man man har släpvagd:D
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-46f3e64a64990c7a3ee19db55ce69138.jpg

tyvärr fick jag inte med hans snygga pallning förat kunna banda kartongen på släpet men stodiaf en lastpall på  högkant som kartongen satt bandad i dom i sin tur var bandad  men 4 spännband i vagnen:P
Senast redigerat av mb_pucken (18 september 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 490 Inlägg
18 september 2012
haha jag hade följt efter han å sett vad som hände wink OCH tutat och vinkat glatt när det gått åt helvete wink

5 153 Inlägg
18 september 2012
granadadr skrev:
haha jag hade följt efter han å sett vad som hände wink OCH tutat och vinkat glatt när det gått åt helvete wink

HAHA ja det skulle  man gjort:p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

14 381 Inlägg
18 september 2012
mb_pucken skrev:
På vägen hem från jobbet i dag såg jag en bra lösning på om man inte får plats med lasten på enbart takräcket:) Undrar om han tänkte helt rätt där för man kan ju undra vad som händer när man svänger;)

hmm långt utstick på den lasten;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-66b7c83763dc2123b9c1da1b6dc48165.jpg

Nej då inte om man man har släpvagd:D
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-46f3e64a64990c7a3ee19db55ce69138.jpg

tyvärr fick jag inte med hans snygga pallning förat kunna banda kartongen på släpet men stodiaf en lastpall på  högkant som kartongen satt bandad i dom i sin tur var bandad  men 4 spännband i vagnen:P

Jaa, det där skulle man vilja se fortsättningen på.

/Benny

1 422 Inlägg
18 september 2012
MammDiin skrev:
cheffer skrev:
MammDiin skrev:

Det där var mycket text smile

Men vem stannar 10cm bakom bilen framför vid rött ljus?
För det första så finns det en hel del bilar där man inte ens ser motorhuv, vilket gör att man mer eller mindre måste chansa om man ska stanna så nära någon. För lite svårt att uppskatta hur långt fram ens bil är om det längst fram man ser är instrumentbrädan.
Har sett en hel del som parkerat och varit rädd att de ska köra in i bilen framför fastän de är en meter ifrån.
Och även om man har exempelvis extraljus som sticker upp som gör att man mer eller mindre ser på centimetern hur nära man är, så kan man bra lämna några decimeters mellanrum.
Och speciellt om det är uppförsbacke så är det bara bra att lämna lite mera mellanrum, för som de flesta nämnt så är inte alla proffs på att köra bil.

runt 1-3dm är ganska normalt, speciellt under rusning då det blir packat med bilar och köerna blir för långa. Nu sa jag ju inget om att det max ska vara 1dm, eller hur? smile Sa att de lär ut att man ska lämna minst 5dm, vilket är en halvmeter minst och det brukar det inte vara mellan bilarna och ska inte heller vara då det blir för långa körer om det är rusning. Totalt absurt och nästan ingen som gör det, förutom de som uppenbarligen inte har koll på vart de har bilen och de skapar ju en irritation i trafiken. Är det knappt någon trafik så är det ju onödigt att stå nära om det inte behövs. Kan man inte avståndsbedöma så pass bra att man tror att man kört in i något när det är en meter kvar så kan man ju inte ens klara av en vanlig parkering och bör inte ha körkort. Skillnad med uppförsbackar, men sällan sätter de trafikljus där det blir långa trafikköer längs en lång uppförsbacke utan någon sträcka bakom då man i regel behöver viss vingelmån i backar smile Intesant? Stör mig själv på folk som lägger sig precis i arslet i en backe, speciellt när jag kör mazdan med sinterkoppling. Då jag åker i rusning varje dag från jobbet så brukar man rätt ofta kunna se vad normalt avstånd mellan bilar är och det är ca 1-3dm, inte mer än så. Längre än så är ju fullkomligt onödigt och skapar problem. Ofta i köer vid rusning så brukar ju folk få gå på tvären mellan bilarna för de står så tight vilket innebär 1-2dm ungefär. Kan man inte avståndsbedöma ska man inte köra bil då det är en viktig del av bilkörningen. Skulle det vara som körskolan lär ut, dvs 5-10dm, säg 7,5dm då till framförvarande bil vid stopp så skulle det vid 10 bilar (vilket inte är rusning) betyda att man skulle få in två småbilar i det mellanrummet då det blir 7,5 meter luft mellan 10 bilar. Ta något mer realistiskt i en kö med rusning, säg 50 bilar, alla med 7,5 dm mellan så har du nästan 38 meter och på det går det in många bilar smile Har man istället 3dm blir det ju mer än halverat avstånd och fortfarande säkert avstånd. Sedan finns de ju vissa stjärnor som ligger 3-4 meter bakom framförvarande bil vid rödljus och inser inte att om de skulle köra fram normalt så skulle en till bil kunna svänga in i det körfältet istället för att stå still vid grönt ljus för att någon sitter och sover. Allt skulle bara flyta på bättre smile

Alex-s skrev:
hur vet du när uppkörning pågår? mig vetterligen har man ingen skylt då. nuförtiden vet jag inte men jag hade ingen när jag tog mitt kort iallafall. smile

Jag skrev ju oskyltat smile Övningskör de så är det ju skylt på bilen och det var det inte nu.

Handledare
1 481 Inlägg
18 september 2012
1-3dm avstånd vid bilkö?? Är du på riktigt? Man ska inte stå nämre än man ser baklysena på framförvarande. ca 1m är lagom.
Inte konstigt att det blir kökrockar.

1 422 Inlägg
18 september 2012
saab_sonett skrev:
1-3dm avstånd vid bilkö?? Är du på riktigt? Man ska inte stå nämre än man ser baklysena på framförvarande. ca 1m är lagom.
Inte konstigt att det blir kökrockar.

Själv ser jag lysen om jag står 3dm ifrån. 1 meter är bra långt ändå. Parkerar man står man i regel 1dm från en stolpe eller liknande. Parkera i garage så är det ofta mindre än så, parkeringen hemma där vi står står alla bilar inom två dm från väggen (dock ovanligt små rutor och ovanligt smala med) men ingen som kört in i väggen än där smile Kan gå ut med tumstock och ta kort.. Är ju inte direkt så man kör 110 upp i arslet och tvärnitar. Man rullar ju sakta in och ställer sig runt 1-3dm bakom om det är rusning. Vad har du för bil om du inte ser baklysen när du är nära? Spelar ingen roll om jag kör e34an, e46 touringen, mazdan, s40 eller v70 så ser jag då hela bakljusen konstant när jag står bakom en bil. En parkeringsruta är 2,3-2,5 meter bred. Halva det som avstånd vid en rusning är ganska så mycket och kommer skapa extremt lång kö. Bor inte i någon jättestor stad men mycket mer än 3dm luckor är det inte vid rusning och i sthlm när jag kört där är det tightare ändå. Självklart större utrymmen i backar, det är givet men på inte på plan mark. Självklart ska man ju inte stå så nära att det blir skrämmande men 3dm anser jag som rätt normalt vid tung trafik, 1dm är väl något överdrivet faktiskt då det är rätt tight men det är det ju å andra sidan när det är tung rusning.

Muttley
18 september 2012
Menar du verkligen Decimeter? Annars tillhör du de värsta jag vet i trafiken. 30 cm är extremt lite vid köer. De ska vara avstånd även där, såpass att du ser åtminstone nedre delen av bakspoilern på framförvarande bil i mycket låg hastighet.
Jag håller alltid mycket gott om avstånd även i köer för jag är faktiskt rädd om bilarna jag brukar.

1 422 Inlägg
18 september 2012
tkd_rille skrev:
Menar du verkligen Decimeter? Annars tillhör du de värsta jag vet i trafiken. 30 cm är extremt lite vid köer. De ska vara avstånd även där, såpass att du ser åtminstone nedre delen av bakspoilern på framförvarande bil i mycket låg hastighet.
Jag håller alltid mycket gott om avstånd även i köer för jag är faktiskt rädd om bilarna jag brukar.

Som sagt, 1 dm var överdrivet från in sida men 30cm är inte extemt lite. Utan ungefär det avstånd som brukar vara i köer inne i stan. Sånt avstånd så folk ganska precis kommer förbi bilarna när det står stilla! Inte när det rör sig, då ska avståndet vara längre ofc. Mennar stillastående vid rödljus och inte vid rörelse såklart. Aldrig så kort när det rör på sig.

Sök