4165
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

3 439 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
P-K skrev:
Vet inte vad du fick din styrka ifrån att bli irriterad på mig.

jag är en av dom få moppedister som faktiskt kör hyffsat i trafiken. den är inte grovt trimmad utan bara ett avgasrör.

jag håller hastighetsbegränsningarna hyffsat. just nu har jag problem med den så den är extremt seg på låga varv så det pendlar mellan 60-80 på en 70-väg så att jag kan hålla en jämn fart med utväxlingen jag har.

jag kör lungt. stannar för fotgängare, försöker ligga på lägre varv i bostadsområden så det inte låter mycket, vinkar före fotgängare som går över vägen. tackar när folk stannar i mötesplats.

Vet inte riktigt hur du tänker när "Jag är ett mähä som inte borde finnas på vägarna" då jag sköter mig, visar hänsyn till andra och knör mig inte före.

Så ska du klaga nästa gång så får du fan ha LITE bättre bakgrundsfakta. Den näst värsta jag är är folk som tittar surt och pekar finger till en när man är ute och kör helt fridfullt och drar fan alla mopedister över en kant.

Håller du hastighetsbeg så kör du ju inte över 45, om det är eu, men tror du har en 30 mopped?

Alla tycker att en själv är den bäste föraren, alla andra är värdelösa smile

Inget illa menat smile inga uppdatering på bmwn?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
16 oktober 2012
Bland det värsta jag vet är:
- Långsamma (läs 10-15 km/h under skyltad hastighet) omkörningar på 2+1 väg. För att spä på det ytterligare så kan personen i fråga inte gå tillbaka i högerfilen först "300år" efter att omkörningen är gjord, trots att man tydligt visar att man vill om.

- Folk som inte vet att bilen faktiskt har blinkers. Extra trevligt är det på väg hem från jobbet och alla ska hem samtidigt. Så man får vänta bra länge på nästa lucka pga. att någon bara svängt utan att blinka.

- Sist men inte minst de som inte kan blända av i tid. (Fast inte mig emot att påminna dom med 375w xenon wink)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 oktober 2012
cheffer skrev:
granadadr skrev:
jag håller OFTAST hastigheten wink,, tänker INTE vara en moraltant wink älskar att köra fort smile

Det beror ju helt på hur trafiksituationen ser ut när man kan köra fort wink Fart är roligt!

Mycket bra sammanfattning.

Kör ALLTD sakta på 30 & 50-vägar, 70 och över beror det på trafik, väglag etc. Har 8 mil 70-väg t.o.r jobbet inte fan går det att ligga å korka i 70 jämt. Då hade jag haft en bilkö bakom mig. De tider jag kör brukar snittfarten vara 90-100kmh. Rätt lagom under de flesta förhållanden.

Skräcken är ju nu när det börjar bli "risk för halka". Räcker med en snöflinga i det 5 grader varma diket för att många skall köra 50kmh på den välsaltade vägen. O_o

Vilket i sin tur leder mig in på ännu en grej i trafiken som ger mig kalla kårar. DÄCK! Jobbar som kundmottagare och vår verkstad tillhandahåller även däckhotell. Det är SKRÄMMANDE vilka slitna skitdäck vissa spenderar 1000:- per år att förvara. Att ens komma på tanken att köra på regummerade, snedslitna däck gjorda på 80-talet. Tror de flesta sommardäck skulle prestera bättre...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
16 oktober 2012
nej det är klart. men om du ser saken fårn olika synvinklar så kommer du fram till att alla som kör lagligt tar upp trafiken helt och hållet.

MYCKET bättre att köra så fort som vägen igentligen anger.

Det är en eu-moped i grunden fast utan regskyllt då jag bara har förarbevis för 30-moped.

dock har jag kört ett bra tag och kan teorin så det är absolut inga problem. har gått riktigt bra på dessa 3 år jag haft den.

"Alla tycker att en själv är den bäste föraren, alla andra är värdelösa" Haha ja, det är sant. men jag kan med säkerhet säga att jag kör ovanligt lungt och ovanligt noga. aldrig ens varit i närheten av krock eller dylikt.

Bmwn skall få sig en Maffig uppdatering när som helst wink håller på med bilder!

Stil>Funktion

7 490 Inlägg
16 oktober 2012
P-K skrev:
nej det är klart. men om du ser saken fårn olika synvinklar så kommer du fram till att alla som kör lagligt tar upp trafiken helt och hållet.

Det är en eu-moped i grunden fast utan regskyllt då jag bara har förarbevis för 30-moped.

dock har jag kört ett bra tag och kan teorin så det är absolut inga problem. har gått riktigt bra på dessa 3 år jag haft den.

"Alla tycker att en själv är den bäste föraren, alla andra är värdelösa" Haha ja, det är sant. men jag kan med säkerhet säga att jag kör ovanligt lungt och ovanligt noga. aldrig ens varit i närheten av krock eller dylikt.

Bmwn skall få sig en Maffig uppdatering när som helst wink håller på med bilder!

lagom offtopic,, jag höll på att köra på krocka med en moppe för ett ga sen,, han skulle svänga vä i en korsning,, men tror du han använde blinkers,, han fick så vackert flytta på sig när jag tutade wink jag kände faktiskt på mig att han skulle göra så ;)en medelålders man wink

3 439 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
P-K skrev:

Finns ju anledningar varför det är gräns 30 och 45. Det är bra att köra vad vägen anger dock inte med fordon som inte är byggt för det tyvärr, Tycker själv det är dumt när man ser 30 mopeder i 80. Men det är bara jag det smile

Ser fram i mot det!

501 Inlägg
16 oktober 2012
offtopic. vi diskuterar hatobjekt i trafiken wink

Jag använder alltid blinkers wink

kom på en annan sak jag hatar. hobbypoliser som faktiskt inte vet lagen!

Var ute på en cykelväg med min ciao (trampmoppe helt laglig).

man får köra på den vägen och den är försäkrad och allt det där så jag gjorde inget fel.

åker förbi en tant som sträcker ut handen och försöker skrämma mig så jag vinglar till ordentligt. jag vänder om och stannar vid henne och hon är skitarg.

-DU FÅR INTE ÅKA HÄR UNGJÄKEL PÅ EN SÅN DÄR HELVETESMASKIN JAG RINGER POLISEN" osvosv..

-Jo, det får jag visst. den är laglig och jag åker fridfullt när du försöker göra så att jag krockar och skadar mig alvarligt. vi kan ringa polisen som du föreslår så får vi se vem som har rätt?!?!!

det är inte första gången det händer heller och känner många som har råkat ut för samma fast med värre konsekvenser. dock har dom kört trimmat.

Stil>Funktion

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2012
TobbeE_87 skrev:
Folk som inte kan hålla ut lite, utan måste köra rakt i slasket strax bakom ryggen på en när man står på en p-ficka å fixar med lastbilen... De är ju så jävla underbart skönt å bli helt nersprutad av en hel jävla vägg av slask i ryggen, huvvet, halva ansiktet å inne i örat...

Då kräver man ersättning wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Handledare
1 481 Inlägg
16 oktober 2012
Haha. Kom på en annan sak som jag var ute för. Kommer till en cykelöverfart och två pensionärer ska cykla över. Eftersom jag som bilist inte har någon väjningsplikt så kör jag naturligtvis före dessa gamlingar. Mannen hytter med näven varvid jag nitar och frågar vad han vill. -Du ska stanna för oss, vi har företräde. Detta är ett cykelövergångsställe! Finns inga sådana förklarar jag, det är bara fotgängare som har företräde på övergångsställen. -Jamen då är det högerregeln då, sa mannen. Jag kom från höger, sa jag. Ridå. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2012
saab_sonett skrev:
Haha. Kom på en annan sak som jag var ute för. Kommer till en cykelöverfart och två pensionärer ska cykla över. Eftersom jag som bilist inte har någon väjningsplikt så kör jag naturligtvis före dessa gamlingar. Mannen hytter med näven varvid jag nitar och frågar vad han vill. -Du ska stanna för oss, vi har företräde. Detta är ett cykelövergångsställe! Finns inga sådana förklarar jag, det är bara fotgängare som har företräde på övergångsställen. -Jamen då är det högerregeln då, sa mannen. Jag kom från höger, sa jag. Ridå. smile

Kom du till en cykelöverfart eller ett övergångsställe?

501 Inlägg
16 oktober 2012
saab_sonett skrev:

på vykelöverfart så ska väll du stanna om jag inte är ute och velar?

Stil>Funktion

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 oktober 2012
Bilistens ansvar vid obevakade cykelöverfarter.
Bilister ska enligt Trafikförordningen anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten.

Cyklistens ansvar vid obevakade cykelöverfarter:
Cyklisten ska ta hänsyn till fordon som närmar sig cykelöverfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Alltså: Bilister får inte köra på cyklister som är på vägen men cyklisterna får inte cykla ut i vägen om det kommer en bil. Båda har fel om det sker en olycka. Bilen har försäkring inte cykeln = bilisten får skiten.
Senast redigerat av MrTurbo (16 oktober 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Evildan
16 oktober 2012
saab_sonett skrev:

Sådanadäringa kan man bli vansinnig på.
Finns en liten vägsträcka (faktorigatan) här i EA som går över en bro ut på munktellholmarna, där tror nästintill varenda fåne att biltrafik är förbjuden (det är motortrafik förbjuden från ena hållet för att det inte ska vara en genomfartsled) och ska därför rent demonstrativt gå mitt i vägen och leka polis.

Har haft många diskussioner där då jag i mitt tidigare arbete vart ute på holmen i mitten av ån, när folk påstår att jag inte får köra bil där, då har jag enkelt ifrågasatt dom med "hur kommer då dom boende och arbetande till holmen?"
De flesta som antagligen går där som ett dagligt promenadstråk ser rätt korkade ut då dom inser att dom nyss passerade en parkering som det alltid står en mängd bilar på.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2012
MrTurbo skrev:
Bilister ska enligt Trafikförordningen anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten.

Cyklisten ska ta hänsyn till fordon som närmar sig cykelöverfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Alltså: Bilister får inte köra på cyklister som är på vägen men cyklisterna får inte cykla ut i vägen om det kommer en bil. Båda har fel om det sker en olycka. Bilen har försäkring inte cykeln = bilisten får skiten.

Ja, det är ett ömsesidigt ansvarstagande det där.

Både bilföraren och cyklisten har ett ansvar för att mötet ska ske lyckligt och smidigt. Den cyklist som tänker cykla ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig på körbanan och vänta om det behövs.

Om en bil närmar sig när cyklisten har cyklat ut på cykelöverfarten ska bilföraren anpassa sin hastighet så cyklisten kan fortsätta över vägen utan fara. Om en bilförare korsar en cykelöverfart efter att ha svängt i en vägkorsning eller just kört ut ur en cirkulationsplats har bilföraren särskilda skyldigheter.

Föraren måste då hålla låg fart och släppa fram både cyklister som är ute på cykelöverfarten och de som närmar sig för att köra ut.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Handledare
1 481 Inlägg
16 oktober 2012
MrTurbo skrev:

Precis. Man får inte bara cykla ut mitt framför en bil. Det värsta är att här i Örebro så har man nu börjat göra något som man kallar för "cykelmotorvägar". Kommunen påstår att cyklisterna har företräde vid cykelöverfarter vid dessa "motorvägar" Problemet är bara att man inte har stöd i lagen för detta. Snacka om olycksskapande åtgärder.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2012
saab_sonett skrev:
MrTurbo skrev:

Precis. Man får inte bara cykla ut mitt framför en bil. Det värsta är att här i Örebro så har man nu börjat göra något som man kallar för "cykelmotorvägar". Kommunen påstår att cyklisterna har företräde vid cykelöverfarter vid dessa "motorvägar" Problemet är bara att man inte har stöd i lagen för detta. Snacka om olycksskapande åtgärder.

Hur påverkas detta av LTF?

Evildan
16 oktober 2012
it_mutt skrev:
MrTurbo skrev:

Både bilföraren och cyklisten har ett ansvar för att mötet ska ske lyckligt och smidigt. Den cyklist som tänker cykla ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig på körbanan och vänta om det behövs.

Om en bil närmar sig när cyklisten har cyklat ut på cykelöverfarten ska bilföraren anpassa sin hastighet så cyklisten kan fortsätta över vägen utan fara. Om en bilförare korsar en cykelöverfart efter att ha svängt i en vägkorsning eller just kört ut ur en cirkulationsplats har bilföraren särskilda skyldigheter.

Föraren måste då hålla låg fart och släppa fram både cyklister som är ute på cykelöverfarten och de som närmar sig för att köra ut.

Inte helt överraskande stannar de flesta cyklister redan innan överfarten om jag kommer med Forden men inte en jvl stannar för Punton, märkligt då jag själv skulle föredra att som cyklist bli påkörd av just Forden framför Punton.
Varför undrar då ni givetvis?
Punton har en kort motorhuv och därmed är risken större stt slå huvudet i vindrutan, vidare är Forden högre så jag blir inte lika klämd under den som under den lägre Puntons vassa plaststötfångare.

I den här staden är många cyklister helt vansinniga, oavsett vems som skall stanna så bör väl ändå någon typ av självbevarelsedrift finnas hos en oskyddad trafikant.
När jag använder cykeln som transportmedel vräker jag mig aldrig rakt ur framför motorfordon, visst jag hade rätten på min sida men vad hjälper det när jag är överkörd.
(Hade en kollega som för 10år sedan höll stenhårt på samtliga trafikregler, en riktig paragrafryttare av mått, han blev just överkörd då han hävdade sin rätt på cykeln sin. Vila i frid Åke.)

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2012
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
MrTurbo skrev:

Inte helt överraskande stannar de flesta cyklister redan innan överfarten om jag kommer med Forden men inte en jvl stannar för Punton, märkligt då jag själv skulle föredra att som cyklist bli påkörd av just Forden framför Punton.
Varför undrar då ni givetvis?
Punton har en kort motorhuv och därmed är risken större stt slå huvudet i vindrutan, vidare är Forden högre så jag blir inte lika klämd under den som under den lägre Puntons vassa plaststötfångare.

I den här staden är många cyklister helt vansinniga, oavsett vems som skall stanna så bör väl ändå någon typ av självbevarelsedrift finnas hos en oskyddad trafikant.
När jag använder cykeln som transportmedel vräker jag mig aldrig rakt ur framför motorfordon, visst jag hade rätten på min sida men vad hjälper det när jag är överkörd.
(Hade en kollega som för 10år sedan höll stenhårt på samtliga trafikregler, en riktig paragrafryttare av mått, han blev just överkörd då han hävdade sin rätt på cykeln sin. Vila i frid Åke.)

Tänker inte säga något om det, min självbevarelsedrift säger också (inte för att jag cyklar så mycket längre, åtminstone inte på asfalt) att "bilar är förbannat hårda och jag är...inte det"

961 Inlägg
16 oktober 2012
P-K skrev:
offtopic. vi diskuterar hatobjekt i trafiken wink

Jag använder alltid blinkers wink

kom på en annan sak jag hatar. hobbypoliser som faktiskt inte vet lagen!

Var ute på en cykelväg med min ciao (trampmoppe helt laglig).

man får köra på den vägen och den är försäkrad och allt det där så jag gjorde inget fel.

åker förbi en tant som sträcker ut handen och försöker skrämma mig så jag vinglar till ordentligt. jag vänder om och stannar vid henne och hon är skitarg.

-DU FÅR INTE ÅKA HÄR UNGJÄKEL PÅ EN SÅN DÄR HELVETESMASKIN JAG RINGER POLISEN" osvosv..

-Jo, det får jag visst. den är laglig och jag åker fridfullt när du försöker göra så att jag krockar och skadar mig alvarligt. vi kan ringa polisen som du föreslår så får vi se vem som har rätt?!?!!

det är inte första gången det händer heller och känner många som har råkat ut för samma fast med värre konsekvenser. dock har dom kört trimmat.

så hon gjorde är olagligt, även om du hade kört olagligt där gjorde hon fel, privat personer får inte ta lagen i sin egen hand, det är polisens jobb. du skulle bett henne ringa polisen, fatta va hon skulle få skit då big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

JFfoto
16 oktober 2012
Anderholm skrev:
P-K skrev:
Folk som helt och hållet asfega och kör riktigt långsamt.

åkte moppe till skolan i torsdags förra veckan tror jag det var. brukar ta 10 min då det är 60-väg raksträcka stora delen av vägen.

liiiten röd bil. medelålders kvinna bakom ratten.

gasar upp till 60 och kommer ikapp denne. sänks snabbt ner till 45. jaha, tänker jag och ligger lungt bakom.

kommer till rondell. hon tvärnitar och stannar då det kommer bilar. blir fritt och jag förbereder mig på att åka. står still i 5 sek då hon ser en bil Lååååååååååååååååååångt bort åt fan.

undrar ju varför hon ska vänta på den då man hinner ta ett extravarv i rondellen innan den är framme. efter den passerat åker hon.

Grönljus längre fram. blinkar höger och ligger på bromsen för att hon inte ska välta i kurvan som är relativt oskarp. "snart går det bakåt" tänker jag och då slår det om till orange men hon kör mot rött i sin lilla bil och förvinner puttrande.

kom sent den dan. hade hon bara haft någon form av gas.

du är ett av dessa mähän som inte skulle trafikera vägarna åker du moppe ska du inte köra 60 utan 45 om du innehar eukort eller helt enkelt 30 om du inte hade råd med en Eumoped och tillhörande Körkort

Inte du heller då, eftersom du är väl en sån som ligger 20 km/h under tillåtna hastighet.

Sök