marcus0510 skrev:
it_mutt skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tycker det är jävligt irriterande med folk som sitter och kommenterar/påpekar alla fel som andra bilister gör.
Ännu värre när dom tar det till nästa nivå för att verkligen visa att någon gjort fel genom att helljusblinka, tuta eller köra om skitnära på grund av ilska. Fruktansvärt omoget beteende som man märker hos många förare.
Det kan väl inte vara hela världen att man får vänta 1-2 sekunder längre med att köra för att någon glömde blinka ut ur rondellen. Eller att man tappar 30 sekunder på en 3mil lång resa för någon ligger i 90 istället för 100..
I ett land som sverige där trafíken funkar fruktansvärt bra tycker jag nästan det är ett skrattretande beteende.
Till att börja med är du väl då kanske lite smått i fel tråd

Du tar bara upp tidsaspekten här, problemet är att det klagas på bra mycket mer än så; folk som slår på helljus+5 extraljus 10m innan mötet, folk som håller några få meters avstånd osv osv.
Har personligen svårt för folk som börjar tuta för att någon (eller jag för den delen) väntar "en bil till" innan jag (eller någon annan) kör ut. Det tycker jag är rent trams, just av den anledningen du sa. Men att ljustuta för att någon inte bländar av från helljus ser jag knappast som trams eller omoget. Har ex.vis inte heller några problem med folk som ljustutar på de som envisas med att köra med dimljuset bak påslaget mitt i natten.
Så så som jag läser ditt inlägg så kan jag bara hålla med om tidsaspekten.
Även om du räknat fel

(30km i 90km/h = 20min. 30km i 100km/h= knappa 18min...men iaf, trams)
Men det är ju det värsta jag vet i trafiken ?

Då måste jag ju vara i rätt tråd.
Jag menar inte blinka på någon för att stänga av helljuset, självklart gör man det.
Utan mer om man kör om en bil så får man en blinkning i nacken för personen i fråga tycker man är dum i huvudet som kör om.
Folk borde lugna ner sig och sköta sig själva lite mer

Här räknas inte, jag är ledig idag

Haha, oki, jag är inte ledig idag, så då fick jag stå för den biten.
Men ja, jag håller med, folk borde "tänka på sitt blodtryck" lite mer. Det finns ohyggligt mycket "arga" förare, som i mitt tycke inte borde vara i trafiken alls. Men då tänker jag mest på dessa som ska ligga uppe i röven på en och tuta, gestikulera och vifta med armarna för att man inte kör fort nog och så vidare.
Sen får man försöka skylla det på att folk är stressade så det räcker och blir över, men då kan man ju ta mitt/ditt exempel. För att faktiskt tjäna någon tid som är värd att prata om behöver man då hålla BRA mycket mer än 10km/h högre hastighet än övriga (eller köra väldigt långt).
Såg senaste forskarrapporten gällande det för ett tag sen (kriminolog), och en ökning (i förhållande till övriga trafikanter) av hastigheten med 20% ökar risken att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång (då inte prompt för den som kör för fort) med 600%.
Kan kanske vara värt att ha i bakhuvudet.
- - Edit - -
Min senaste "men för i helvete lugna ner dig"-stund var för någon vecka sen. Låg på 2+1-väg (100 i hastighetsbegränsning). Får någon volvo (740 eller något, äldre iaf) bakom mig. Vi kommer ikapp en tjej som kör väldigt ryckigkt (80km/h ena stunden, 110km/h andra stunden osv) där det är enfiligt. Vet att det längre fram kommer bli möjlighet att köra om, men den är relativt kort. Släpper lite och gör omkörningen i ca 120km/h, dvs 20km/h över gällande hastighetsgräns. Vad gör Volvon då? Vad GÖR Volvon då? Jo...han börjar blinka och tuta för att jag inte kör om fort nog (enligt honom).
DÅ hade jag mitt senaste "men mumsa lite glass o tagga ner"-ögonblick