Doc_152 skrev:
it_mutt skrev:
Och jodå, du har en skyldighet att stanna.
Jag lärde mig att jag endast "behövde" stanna (enligt lag iaf) om jag var involverad olyckan.
Nu brukar jag stanna 99% av gångerna och brukar även hjälpa folk vid vägkanten, men vad jag vet är det inget krav enligt lagen.
Först på olycksplatsen har skyldighet att stanna. Detta som eventuellt vittne osv. M.a.o.; står du som bil "20" i en kö och det händer något längst fram, så har du ingen skyldighet att stanna.
Så jag är medveten om att ingen annan "gjorde något fel ur laglig mening", då jag redan hade stannat. Blev mest bara förbannad över egoismen i det hela.
Tittar man sen i Trafikförordningen, kap2 §8 så är man skyldig att stanna och hjälpa till i den mån det är möjligt.
Eller för en hel lista (
http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm );
Åtgärder som du måste vidta oavsett om du är skyldig till trafikolyckan eller inte:
Ditt ansvar och dina skyldigheter som vägtrafikant när en trafikolycka har skett.
* stanna på olycksplatsen
* efter din förmåga lämna hjälp åt de skadade
* flytta inte på skadade eller fordon - undantag om risk för påkörning föreligger eller om det finns risk för att det börjar brinna eller att en explosion kan inträffa
* se till att inte fler blir drabbade - sätta ut varningstrianglar -
* lämna namn och adress
* ge upplysningar om händelsen
* ringa polis om person blivit skadad såvida skadan inte är obetydlig
* ringa polis - vid viltolycka noggrant markera platsen
* ringa väghållare eller polis - vid egendomsskada -
* lämna meddelande om du är orsak till en parkeringsskada samt därefter göra en anmälan till polisen
* om du själv haft del i trafikolyckan ska du fylla i en skadeanmälan