3465
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

1 422 Inlägg
7 augusti 2013
Kärringen förtjänar ju inte att vara i frihet, den saken är säker. Barnet kunde lika gärna dött om inte någon uppmärksammat att det satt ett barn i bilen.. Som dessutom inte var kontaktbar. Man blir ju rädd för hur korkade folk är. Man kan ha alla rutor öppna 4-5cm och det kan ändå nå över 60-70 grader både snabbt och lätt i en bil. Helt otroligt att hon fick ta med sig barnet därifrån

133 Inlägg
8 augusti 2013
Polisen slog sönder rutorna, det hade även jag gjort.
Hon ska stämma polisen, hade hon hotat mig med det hade jag gett henne en rak höger.

Underbart är att videon via aftonbladet visar så mycket mer, just med felparkering mm
vilket jag hoppas uppmärksammas om detta går vidare.

dasboot, i min arbetsbil, gammal passat, så fungerar cigguttaget fram samt de två i skuffen även
om bilen är avstängd/nyckel ur. Men jag betvivlar att hon har råd/förstånd till sådana saker iaf.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

KHRacing
8 augusti 2013
Evildan skrev:
.......... 25km/h är hasthetsbegränsningen på cykelbana.....

Jag har tävlingscyklat under mera än 20+ år & har aldrig någonsin hört talas om
hastighetsbegränsningar på cykelbanor, utöver det självklara moraliska att ej cykla
som en ren idiot.

25km/h finns inte, då skulle det stått på skyltarna precis som på vägarna.

En 30-moppe får hålla 30 på cykelbana om tillfälle ges. inga 25 inte. Cyklar detsamma.

30-moppe = moped utan registreringsskylt, reggade EU-moppar får Ej köra på cykelbana
då de skall framföras på vägen intill cykelbanan,

447 Inlägg
8 augusti 2013
fulla polacker som kommer på fel sida vägen är det värsta jag vet smile

33 Inlägg
8 augusti 2013
Volvoslut245 skrev:

...men om dom skulle vara till exempel finnar så är det en annan grej. Finlands sak är ju vår wink

(hehe. Jag är ju en finne själv...OBS! missförtå inte mitt skämt. Alcohol + Bil = Bad idea)
Senast redigerat av Petrus_951 (8 augusti 2013)

Money can buy you a fine car but it doesn't give you passion.
http://www.facebook.com/porsche951kmrb

Evildan
8 augusti 2013
KHRacing skrev:
Evildan skrev:
.......... 25km/h är hasthetsbegränsningen på cykelbana.....

Jag har tävlingscyklat under mera än 20+ år & har aldrig någonsin hört talas om
hastighetsbegränsningar på cykelbanor, utöver det självklara moraliska att ej cykla
som en ren idiot.

25km/h finns inte, då skulle det stått på skyltarna precis som på vägarna.

En 30-moppe får hålla 30 på cykelbana om tillfälle ges. inga 25 inte. Cyklar detsamma.

30-moppe = moped utan registreringsskylt, reggade EU-moppar får Ej köra på cykelbana
då de skall framföras på vägen intill cykelbanan,

Det är vad de lokala trampande förmågorna har som en av anledningarna att cykla på gatan.
Jag utryckte mig lite oklart att det är en av deras ursäkter, inte vad som är rätt.

EU-Moped får givetvis inte framföras på cykelbana, även om det är vanligt förekommande
(borde kanske börja köra bil på cykelbanan när jag anser det passande och hänvisa till EU-Mopedernas framfart, i princip samma sak rent trafikjuridiskt?)
och rent livsfarligt för de lugnt cyklande.
Senast redigerat av Evildan (8 augusti 2013)

447 Inlägg
8 augusti 2013
Petrus_951 skrev:
Volvoslut245 skrev:

...men om dom skulle vara till exempel finnar så är det en annan grej. Finlands sak är ju vår wink

(hehe. Jag är ju en finne själv...OBS! missförtå inte mitt skämt. Alcohol + Bil = Bad idea)

okej men jag vet inte va de var om det var en svänsk eller en tysk eller en polack eller va det va, jag vet inte äns om han var alcohol påvärkad jag vet bara att han kom å vre över på fel sida vägen å rakt in i min bakdel på bilen träffade han och så bara drog han sen. men tyckte det passade bra med just polack för det finns gott om dom här där jag bor på sommaren å gillar inte dom i trafiken här i sverge heller så hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158129/158129-31bdb766f2717cfba65f98d5e2c5aefd.jpg

så vart det å se ut efter det också så det är ju inte så kul

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2013
Såg något som gjorde mig riktigt förbannad på E4:an söderut för ett "tag" (dagar) sen. Den sanslösa egoismen som finns i trafiken....

Strax söder om Ljungby i södergående riktning (knappa 4 mil norr om Markaryd) på E4:an. Kör om en husbil, kastar ett öga i backspegeln, kör vidare, kastar ett öga till i backspegeln och ser hur husbilen börjar fishtaila (kommer inte för mitt liv på vad det heter på svenska). Allt mer och mer, husbilen lägger sig och glider ner i diket.

Det ryker så det står härliga till (snustorrt ute). Inga bilar bakom, ställer mig på bromsen, in till kanten, på med varningsblinkers (jag står nu en 5-6-700m framför).

Upp med mobilen, ringer 112 medan jag börjar ta mig bakåt mot olycksplatsen.

Nu till det jag stör mig på, eller som snarare gjorde mig fly förbannad. Det passerade säkerligen ett 30-tal bilar innan nästa bil stannar. FÖR I HELVETE!

Jag hann alltså prata klart med 112 innan första bilen stannade.

Är folk verkligen så förbannat egoistiska? Ja...tydligen

- - Edit - -

För sakens skull; 4 pers i bilen, och mig veterligt klarade sig alla (med större eller mindre blåmärken).
Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

441 Inlägg
9 augusti 2013
it_mutt skrev:
Såg något som gjorde mig riktigt förbannad på E4:an söderut för ett "tag" (dagar) sen. Den sanslösa egoismen som finns i trafiken....

Strax söder om Ljungby i södergående riktning (knappa 4 mil norr om Markaryd) på E4:an. Kör om en husbil, kastar ett öga i backspegeln, kör vidare, kastar ett öga till i backspegeln och ser hur husbilen börjar fishtaila (kommer inte för mitt liv på vad det heter på svenska). Allt mer och mer, husbilen lägger sig och glider ner i diket.

Det ryker så det står härliga till (snustorrt ute). Inga bilar bakom, ställer mig på bromsen, in till kanten, på med varningsblinkers (jag står nu en 5-6-700m framför).

Nu till det jag stör mig på, eller som snarare gjorde mig fly förbannad. Det passerade säkerligen ett 30-tal bilar innan nästa bil stannar. FÖR I HELVETE!

- - Edit - -

För sakens skull; 4 pers i bilen, och mig veterligt klarade sig alla (med större eller mindre blåmärken).

varit med om liknande saker och ibland så är man förvånad över att ingen fram för stannat. Har t.ex. stannat en fullpackad bil när deras vänstra broms låg emot och skivan glödde och det rök kraftigt. De var så tacksamma för att jag stanna dem. Vem vet vad som kunde hända annars....

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2013
dasboot skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

varit med om liknande saker och ibland så är man förvånad över att ingen fram för stannat. Har t.ex. stannat en fullpackad bil när deras vänstra broms låg emot och skivan glödde och det rök kraftigt. De var så tacksamma för att jag stanna dem. Vem vet vad som kunde hända annars....

Ja, nej jag begriper inte det där. Har en tjejpolare som råkade på lite svartis i vintras, drog ett mitträcke. Den första som stannade sa "tror du du kan hjälpa mig att flytta din bil så jag kan komma vidare eller?" (Kostymnisse)...menar, tack för den.

(Nej, helt seriöst, inte ett ord om hur hon mådde eller något åt det hållet)

235 Inlägg
10 augusti 2013
Min dotter råkade ut för det för ca 2 år sen.
Isfläck på motorväg...vobblade runt in i mitträcke och tillbaka mitt  i morgontrafiken ner mot Falkenberg.
Inte en bil stannade!!!!
Första bil som stannade var en kurskamrat till henne...resterande bilar bromsade ner... la sig i vänsterfil och körde vidare!!!!
Såna fullblodsidioter!!!

Allt går
Utom går utom små barn och tennsoldater

1 422 Inlägg
10 augusti 2013
it_mutt skrev:

- - Edit - -

Ja, att folk är egoister kan man lätt komma fram till. Under min mopedtid så blev jag påkörd i en rondell (jag var i rondellen redan, påkörd från sidan och ner i diket). Varken bilen som körde in i mig eller någon annan stannade. Fick lov att vrida till kopplingen det som gick s¨jag kunde åka hem och 2 dagar senare på sjukhus konstaterade de att jag brutit en handled. Passerade säkerligen 40-50 bilar under tiden, minst 10-15 medans jag fortfarande var i diket... Fick mig att förlora mycket tro på godhet i människor. Det är nästan så man börjar tro att folk är onda alltså. Har själv hjälpt en del som stått stående längs vägen och förstår inte varför inte fler gör det. Känslan man får av att hjälpa någon är ju ändå väldigt bra och man "förlorar" lite tid, thats it..

32 Inlägg
10 augusti 2013
Grejen är nog det ätt många är så förbannat stressade och rädda för att bli rånade av någon galning som "fejkar" en olycka.
Sen i Sverige idag är har det blivit den här "det är inte mitt problem" "det är någon annnans ansvar" -attityden.

Själv stannar jag alltid och kollar om det hänt något. Jag brukar till och med ta upp liftare, vilket tydligen är helt livsfarligt enligt vissa.
Det är väl lagstiftat att om man kommer till ett tillbud så måste man stanna och hjälpa till?

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
gulagranen skrev:
Grejen är nog det ätt många är så förbannat stressade och rädda för att bli rånade av någon galning som "fejkar" en olycka.
Sen i Sverige idag är har det blivit den här "det är inte mitt problem" "det är någon annnans ansvar" -attityden.

Själv stannar jag alltid och kollar om det hänt något. Jag brukar till och med ta upp liftare, vilket tydligen är helt livsfarligt enligt vissa.
Det är väl lagstiftat att om man kommer till ett tillbud så måste man stanna och hjälpa till?

Jag köper det i mitt sista "eget" fall (stopp på motorvägen, mitt i natten)

Men, menar, bilarna som kom precis efter husbilen gått av vägen, -bör- ha sett vad som hänt (med tanke på vägens utformning och hur nära inpå, rent tidsmässigt, de passerade)

Så jag köper resonemanget med rädslan i vissa fall, inte detta dock.

Där handlar det nog snarare om det senare du pratar om, och som i Timbuktus låt; N.A.P. ... tyvärr.

Och jodå, du har en skyldighet att stanna.

Liftare?! Är du inte klok?! Det är ju givetvis seriemördare hela bunten... wink

111 Inlägg
10 augusti 2013
it_mutt skrev:

Jag lärde mig att jag endast "behövde" stanna (enligt lag iaf) om jag var involverad olyckan.

Nu brukar jag stanna 99% av gångerna och brukar även hjälpa folk vid vägkanten, men vad jag vet är det inget krav enligt lagen.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
Doc_152 skrev:
it_mutt skrev:

Jag lärde mig att jag endast "behövde" stanna (enligt lag iaf) om jag var involverad olyckan.

Nu brukar jag stanna 99% av gångerna och brukar även hjälpa folk vid vägkanten, men vad jag vet är det inget krav enligt lagen.

Först på olycksplatsen har skyldighet att stanna. Detta som eventuellt vittne osv. M.a.o.; står du som bil "20" i en kö och det händer något längst fram, så har du ingen skyldighet att stanna.

Så jag är medveten om att ingen annan "gjorde något fel ur laglig mening", då jag redan hade stannat. Blev mest bara förbannad över egoismen i det hela.

Tittar man sen i Trafikförordningen, kap2 §8 så är man skyldig att stanna och hjälpa till i den mån det är möjligt.

Eller för en hel lista ( http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm );

Åtgärder som du måste vidta oavsett om du är skyldig till trafikolyckan eller inte:

Ditt ansvar och dina skyldigheter som vägtrafikant när en trafikolycka har skett.

* stanna på olycksplatsen
* efter din förmåga lämna hjälp åt de skadade
* flytta inte på skadade eller fordon - undantag om risk för påkörning föreligger eller om det finns risk för att det börjar brinna eller att en explosion kan inträffa

* se till att inte fler blir drabbade - sätta ut varningstrianglar -
* lämna namn och adress
* ge upplysningar om händelsen
* ringa polis om person blivit skadad såvida skadan inte är obetydlig
* ringa polis - vid viltolycka noggrant markera platsen
* ringa väghållare eller polis - vid egendomsskada -
* lämna meddelande om du är orsak till en parkeringsskada samt därefter göra en anmälan till polisen
* om du själv haft del i trafikolyckan ska du fylla i en skadeanmälan
Senast redigerat av it_mutt (10 augusti 2013)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 augusti 2013
Är det inte så att om du kommer till en olycksplats först är du skyldig att stanna?
Och om det är en buss eller flera bilar så är dom 3 första som kommer fram skyldiga att stanna? Har för mig att det stog nåt sånt i körkortsboken.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
76Lubricants skrev:
Är det inte så att om du kommer till en olycksplats först är du skyldig att stanna?
Och om det är en buss eller flera bilar så är dom 3 första som kommer fram skyldiga att stanna? Har för mig att det stog nåt sånt i körkortsboken.

Som sagt ^^ wink

Det med buss har jag dock ingen aning alls om, men det låter väl iofs inte otänkbart. Fine, jag köper att om det redan står 3-4-5 bilar (som det gjorde när jag var klar med polisen), så är det väl kanske ingen idé att stanna om man nu inte råkar vara läkare eller SSK:a.

Blev som sagt mest bara förbannad över att det tog sådan tid för "bil 2" att stanna s.a.s. (och igen; jag vet att det inte var något fel rent lagligt sett)

111 Inlägg
10 augusti 2013
it_mutt skrev:
Först på olycksplatsen har skyldighet att stanna. Detta som eventuellt vittne osv. M.a.o.; står du som bil "20" i en kö och det händer något längst fram, så har du ingen skyldighet att stanna.

Så jag är medveten om att ingen annan "gjorde något fel ur laglig mening", då jag redan hade stannat. Blev mest bara förbannad över egoismen i det hela.

Tittar man sen i Trafikförordningen, kap2 §8 så är man skyldig att stanna och hjälpa till i den mån det är möjligt.

Eller för en hel lista ( http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm );

Åtgärder som du måste vidta oavsett om du är skyldig till trafikolyckan eller inte:

Ditt ansvar och dina skyldigheter som vägtrafikant när en trafikolycka har skett.

* stanna på olycksplatsen
* efter din förmåga lämna hjälp åt de skadade
* flytta inte på skadade eller fordon - undantag om risk för påkörning föreligger eller om det finns risk för att det börjar brinna eller att en explosion kan inträffa

* se till att inte fler blir drabbade - sätta ut varningstrianglar -
* lämna namn och adress
* ge upplysningar om händelsen
* ringa polis om person blivit skadad såvida skadan inte är obetydlig
* ringa polis - vid viltolycka noggrant markera platsen
* ringa väghållare eller polis - vid egendomsskada -
* lämna meddelande om du är orsak till en parkeringsskada samt därefter göra en anmälan till polisen
* om du själv haft del i trafikolyckan ska du fylla i en skadeanmälan

Ok, då var jag ute och cyklade. Är dock helsäker på att det var de jag fick lära mig, och det var inte så länge sen heller (höst, 2011).

Detta förklarar även varför farbor blå var sur på mig. Två bilar samt en lastbil krockade, och jag undvek krocken ner i diket. Hjälpte de drabbade men när polisen dök upp så bärgade jag min bil och drog därifrån. Gav de dock dashcam videon då jag inte orkade att ha nåt att göra med polisen (det behövs förvånandsvärt mycket tålamod...)  Sa till snuten att jag inte var inblandad i olyckan utan min genväg ner i diket var en singelolycka. Han var inte glad, men det är liksom inget han kunde göra.

Dr. Mörker
211 Inlägg
10 augusti 2013
Growe skrev:
iron_angel skrev:
Mongon som ligger i röven. Antingen gillar dom röv eller så vet i faan men det är nått jag inte gillar

pedalen i mitten i kombo med höger pedalen brukar ge resultat..
för när dom ser din bil niger ner vid inbromsning så blir dom rädda som fan och sen ökar du innan dom hinner blinka igen smile

det fungerar 7/10gånger
fungerar inte det så släpper man gasen tills man har en 3sec lucka smile

He he he provade pedalen i mitten senast idag men inte fatta den personen iallafall så han gillade nog röv kanske att han fick lite ont i nacken smile.

Sök