2698
Sök

Besiktning - Vad/hur kollar dem identiteten på bilen?

1 433 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Besiktning - Vad/hur kollar dem identiteten på bilen? förutom reg plåtar ? chassi nr etc? eller vad är det som gör att "volvo raggare#1"  inte kan åka med "Volvo raggare#2´s" plåtar när dem bessar sedan setta tebaxs dem på Volvo#2 och den är bessad ? :o  bara en fundering!

1 283 Inlägg
18 april 2012
Dom gör nog ingen djupare koll om dom inte misstänker nått. Kollar sista siffrorna på serienummret i motorrummet skulle jag anta.

1 433 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
Dom gör nog ingen djupare koll om dom inte misstänker nått. Kollar sista siffrorna på serienummret i motorrummet skulle jag anta.

ah okey så i teorin skulle dem bara kunna flytta den lilla plåten också?

1 283 Inlägg
18 april 2012
SylvesterStallone skrev:
Vita_Vargen skrev:

ah okey så i teorin skulle dem bara kunna flytta den lilla plåten också?

Ja om bilarna är lika i övrigt, dvs kör du in #1 svart 740 GL med plåtarna från #2 svart 740 GL och har #2's serienummer på den så bör det ju inte var nå konstigheter. Men misstänker dom nått och kollar upp samtliga serienummer kanske det kan bli allvarliga konsekvenser. Finns minst 3 st serienummer på bilen har jag för mig.

1 433 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Hur ser dem på Lackeringar då ? man kan ju ha lackerat bilen nyss , men antar att det inte spelar nån roll ? då dem tittar alla dem där ID brickorna

1 283 Inlägg
18 april 2012
SylvesterStallone skrev:
Hur ser dem på Lackeringar då ? man kan ju ha lackerat bilen nyss , men antar att det inte spelar nån roll ? då dem tittar alla dem där ID brickorna

Är ju inte olagligt att lacka om bilen, är ju frivilligt att anmälda det till transportstyrelsen vad jag vet. Man kan göra det i samband med en besiktning har jag hört.

Så visst kan du besiktiga en blå 740 med plåtarna från en röd 740, menar bara på att det skapar mycker mer misstanke. Speciellt om man ser att den är sliten i lacken.

Brickan i motorrummet är den primära kontrollen. Dom andra är där lite som backup. Svårare att förfalska med.
Dom är för att förhindra att serienummret ändras om bilen blir snodd.
Senast redigerat av Vita_Vargen (18 april 2012)

Forummoderator
26 455 Inlägg
18 april 2012
Glöm inte att de kikar på brickan med nummer, inne i kupén också, eller vart nu den andra brickan sitter.
Plus att de förmodligen även lägger märke till om de är repade/skrapade, eller över huvudtaget ser ut att vara mixtrade med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 688 Inlägg
18 april 2012
Reg. + Reg Chassinummer
Karossens chassinummer.

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
18 april 2012
SylvesterStallone skrev:
Besiktning - Vad/hur kollar dem identiteten på bilen? förutom reg plåtar ? chassi nr etc? eller vad är det som gör att "volvo raggare#1"  inte kan åka med "Volvo raggare#2´s" plåtar när dem bessar sedan setta tebaxs dem på Volvo#2 och den är bessad ? :o  bara en fundering!

Varför undrar du? Varför ska man försöka bluffa sig igenom bilprovningen för att få ett vrak godkänt....fattar inte tankegången?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 631 Inlägg
18 april 2012
bes skiter i vilken färg det är
har bes bilar som inte haft rätt färg ett antal gånger

inte ens polisen bryr sig

blev stoppad ett antal gånger i min 740Gl som stog som brun i pappret
men var lackad i en riktigt lysande blå färg

samma med min 245:a som stog som vit i pappret men var lila

mi nuvarande 740 är mörkblå i pappret men i verkligheten är den allt utom mörkblå iallfall smile

vissa bes gubbar kollar bara på nummerplåten och tar chassinummret där
andra kollar plåten under huven andra öppnar dörren och kollar chassinummret som står instansat i stolpen

det beror helt på vem det är har sätt alla varianter på alla olika fordon

Kör fort så hinner inget hända...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 april 2012
Den som besiktar måste manuellt knappa in bilens chassinr i handdatorn så redan där blir det patrull om inte nr. stämmer med inloggat reg. nr. Vidare, finns det blott misstanke om ändringar så kollas alla platser på bilen där chassinr. finns. En del bilmodeller har dolda nr. Även motornr. kan kollas och ska givetvis korrespondera mot chassitagen/motorfamilj för bilen. Är bilens färg el ändras den i regel på besiktningen utan kostnad/reg.

Det finns folk som kör två bilar på samma regg. främst då raktframåkare med obesiktningsbara åk och därför har en originalbil att besikta istället för klonen. Är inte att rekomendera då det är dryga straff på falskskyltning som det då handlar om.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

193 Inlägg
18 april 2012
det som inte är besk ska inte ha på vägen att göra!!!

14 631 Inlägg
18 april 2012
hotrodder skrev:
Den som besiktar måste manuellt knappa in bilens chassinr i handdatorn så redan där blir det patrull om inte nr. stämmer med inloggat reg. nr. Vidare, finns det blott misstanke om ändringar så kollas alla platser på bilen där chassinr. finns. En del bilmodeller har dolda nr. Även motornr. kan kollas och ska givetvis korrespondera mot chassitagen/motorfamilj för bilen. Är bilens färg el ändras den i regel på besiktningen utan kostnad/reg.

Det finns folk som kör två bilar på samma regg. främst då raktframåkare med obesiktningsbara åk och därför har en originalbil att besikta istället för klonen. Är inte att rekomendera då det är dryga straff på falskskyltning som det då handlar om.

grejen är att på bilprovnignen ger dom fan i vad det är för chassinummer stämmer inte det så blir det ursprungskontroll av fordonet och larmtjänst blir inbladad

men bilprovningen ringer ej polisen eller dyligt

så riskerna är relativt små

vet en som lånade en polares skyltar och åkte in på flygande då det var en relativt seriöst byggd cab
som ej var cab från början inte ens poliserna lyckades upptäcka att det var fel nummer
så polaren fick reggbes på sin bil pga detta

min erfarenhet är att dom skiter totalt i det bara dom hittar ett ställe där chassinummret står
vissa kollar enbart plåtan endra kollar brickan och ett få antal kollar det instansade nummret

så min känsla är att bilprovningen enbart kollar efter nummret för att det ska gå igenom i handatorn något annat är dom inte intreserad av

poliserna på fält har noll koll dom har inte ens det minsta aning om vad dom ska kolla för nummer

448 Inlägg
18 april 2012
ingen besiktningsman som kollat chassienummer på någon av mina bilar smile

Xzit

14 631 Inlägg
18 april 2012
XzitXR3I skrev:
ingen besiktningsman som kollat chassienummer på någon av mina bilar smile

dom har som mest kollat en poppnitad plåt på mina bilar

så länge jag kan minnas har dom antingen kollat den poppnitade plåten på mina volvosar eller bara kollat nummrena på nummerplåten

Dahlgren
450 Inlägg
18 april 2012
Besiktade igår. Då tittade dem på brickan inne i kupén, samt så läste de av serienummret i motorrummet.

14 631 Inlägg
18 april 2012
A-Dahlgren skrev:
Besiktade igår. Då tittade dem på brickan inne i kupén, samt så läste de av serienummret i motorrummet.

vilken bricka den på brädan eller?

Dahlgren
450 Inlägg
18 april 2012
Growe skrev:
A-Dahlgren skrev:

vilken bricka den på brädan eller?

Snickers!!

1 433 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
SylvesterStallone skrev:

Varför undrar du? Varför ska man försöka bluffa sig igenom bilprovningen för att få ett vrak godkänt....fattar inte tankegången?

/Benny

bilarna i texten är bara ett exempel!

OUTLAW1
18 april 2012
ähh fattar ni inget eller!!!
Killen vill kunna åka gata med sin vr6 turbo och funderar på att skaffa sig en vr6 till för att ha som besiktiningsbil...eller hur TS!!

Så har man åkt ett par gånger utan problem..
Bara du har likadan bil färg etc som den bilen du ska ha plåten från.

Vid en kontroll av fabror blå däremot kommer dom syna ditt chassinummer om dom misstänker något..
Men en polare åkte bmw turbo på detta viset i ca 5 år utan problem..så kör du på!!

Sök