Cadillac123 skrev:
de där löser du nog på en eftermiddag
Eller två
Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.
Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag
B36 kåpan är mycket högre, ska ta exakt mått och bilder
Kan ev ha fördelardrevet ska kolla
blomman01 skrev:
vet att jag är väldigt sen nu men iaf prem lagd , det är grymt fina bilar du håller på med , Lycka till med bilen , hoppas den blir fin och som du tänkt
Kul med ny följare tack, försöker hålla bilarna i ordning lite trevligare så
vEight skrev:
Lurigt.. Svarva ner b36 svänghjulet och behåll startkransen, sen tar du ett b18 svänghjul och svarvar ner så du bara har lamellytan och fästen för tryckplattan kvar. B18 svänghjulet bultar du fast i b36 svänghjulet.med försänkt insex. Sen gör du en distans till växellådsaxeln så den når in till lagret i vevaxeln. Då kan du använda originalsprängkåpan till b36. Gött med mycket svängmassa också. Har för.mig att dom gjorde så på grållen med deutz v12an..
Ja har haft de tankarna men tror att det går att göra lite enklare
greasemonkey2 skrev:
googlade lite hittade det här om det kan vara intressant!
Svaret: Så här gjorde jag hela moddningen...Jag hade tillgång till en rejäl CNC-maskin och en bra svarv.Satt originalkåpan i cnc-maskinen och fräste bort så jag fick någracentimeter av kanten kvar mot 36:an. Plockade in alla kordinater för passdelarna och montagehålen. Satt upp m40 sprängkåpa i CNC, tog in alla kordinater för hål och pasbitarsamt innerkanter. Satt upp en grov aluplåt 10-15mm (om jag minns rätt) i cnc:n, frästeur insidan enligt M40:s insida, borrade och brotchade alla passhål mot bådakåporna, borrade och gängade bulthål för M40:an samt hål för B36:ans bultar. Tog ett svänghjul från B20, svarvade bort kuggkransen och planade insidan.Satt upp B36:ans svänghjul i svarv, svarvade ur motsvarande ur detta svänghjul.Värmde upp och krympte in B20 svänghjulet. Svarvade till en "kopp" för ny placering av stödlager i svänghjulet(original stödlaget sitter ju i vevaxeln på B20), krympte in ävendenna i det nya svänghjulet. Svarvade en distansring till B20 startmotor för att den skulle passakorrekt mot svänghjulet. Vill minnas att jag fick justera kopplingsarmen lite också... Rätt mycket jobb, men det blev bra.
Tack har också hittat det Bilsport har även haft ett reportage om en Amazon med en B36'a tror tidningen är från 82 eller 83 någonting kommer inte exakt ihåg men lyckdes hitta numret på tradera och har det liggandes någonstan.
Power-krille skrev:
lurigt som sagt, men kan det inte gå att "bara" sätta upp b36 svänghjulet i svarven och göra nytt skruvmönster
till tryckplattan du ska använda?
för övrigt tycker jag bygget är jäkligt ballt
Precis tror det blir det lättaste och ska nog gå, provade lite med kopplingskorgen och lamellen i går och tror det ska fungera