1974
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 842 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
Amatör
488 Inlägg
2 februari 2014
#461
Då har jag lyckats läsa mig igenom alla 23 sidorna och jag är grymt imponerad, både av ditt arbete och resultatet..
Jag kommer med glädje följa resten av projektet,

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

1 516 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#462
ErkaZ skrev:
Helt rätt beslut att ha kvar original grenrören.

Kul att du tycker det, då är jag inne på rätt väg smile


Volvo Skruvare
84 Inlägg
2 februari 2014
#463
Självklart skulle inte bli rätt look med headers


1 516 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#464
Cortina1 skrev:
Bra lösning där tycker jag.Rätt att behålla grenrören
Men du ska väl inte ha kardan sen från duett?

Jo tänkte faktiskt det, blir lite lättare med kardanlagringen och sen är motorn bara på 120hk så den klarar nog av det smile


1 516 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#465
farbrorbozze skrev:
Hur är växellådans placering mot orginal? Tänkte om du kan få spaken att hitta rätt i hålet ? Ny bakreväxellådstunnel måste du väl bygga ändå för Od delen ska få plats.

Bra frågor smile
Jo B36'an är ca 10cm längre än en B18 mycket på grund av att vattenpumpen är mycket länge på B36'an, så växellådan kommer att hamna ca 10cm länge bak än orginal.
Får nog bli till att kapa en hel del i torpeden och bygga helt ny växellådstunnel


1 516 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#466
Lygdman skrev:
Då har jag lyckats läsa mig igenom alla 23 sidorna och jag är grymt imponerad, både av ditt arbete och resultatet..
Jag kommer med glädje följa resten av projektet,

Väldigt roligt med ny följare och att du läst igenom allt smile kul att du gillar det jag gör smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
4 februari 2014
#467
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Hur är växellådans placering mot orginal? Tänkte om du kan få spaken att hitta rätt i hålet ? Ny bakreväxellådstunnel måste du väl bygga ändå för Od delen ska få plats.

Bra frågor smile
Jo B36'an är ca 10cm längre än en B18 mycket på grund av att vattenpumpen är mycket länge på B36'an, så växellådan kommer att hamna ca 10cm länge bak än orginal.
Får nog bli till att kapa en hel del i torpeden och bygga helt ny växellådstunnel

ja alternativet är väl att bygga om huvgångjärn & flytta fram kylaren, , då är det nog bättre få bak motorn för viktfördelningen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#468
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Hur är växellådans placering mot orginal? Tänkte om du kan få spaken att hitta rätt i hålet ? Ny bakreväxellådstunnel måste du väl bygga ändå för Od delen ska få plats.

Bra frågor smile
Jo B36'an är ca 10cm längre än en B18 mycket på grund av att vattenpumpen är mycket länge på B36'an, så växellådan kommer att hamna ca 10cm länge bak än orginal.
Får nog bli till att kapa en hel del i torpeden och bygga helt ny växellådstunnel

ja alternativet är väl att bygga om huvgångjärn & flytta fram kylaren, , då är det nog bättre få bak motorn för viktfördelningen.

Va inne på det från början, men som det visade sig nu så hade urkapningarna för grenrören krockat med bultarna som håller framvagnen. Sen kan man alltid fundera över vad som är lättast att bygga om huvgångjärnen för att gå fritt för framflyttad kylare eller bygga om torpeden hmm


165 Inlägg
4 februari 2014
#469
Kan det gå att fräsa om grenrörets anliggningsyta, lite vinklat, för att få någon mm till att spela på?? Bara en idé liksom...

762 Inlägg
4 februari 2014
#470
Du känner inte för att svetsa om grenrören då, svetsa på en liten bit böjt rör längst ner?  Fast det kanske inte är möjligt? smile

Förresten, jag såg en 75:a 242 med en B36 motor (borrad till 4 liter) och automatlåda till salu om det kan vara intressant? Han hade ett riktpris på 15 000 kr. smile Jag tänkte ifall du behövde lite delar till motorn? smile


1 516 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#471
Beng-Ha skrev:
Kan det gå att fräsa om grenrörets anliggningsyta, lite vinklat, för att få någon mm till att spela på?? Bara en idé liksom...

De va ingen dum ide, tyvärr så är det för tajt mot topparna. Då hade man fått tillverka sneda distanser för att få ut dem och vinkla dom.
Men har redan hunnit kapa i ramen så nu får det va som det blev smile
Bilder kommer i kväll.


1 516 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#472
Garagemuppen skrev:
Du känner inte för att svetsa om grenrören då, svetsa på en liten bit böjt rör längst ner?  Fast det kanske inte är möjligt? smile

Förresten, jag såg en 75:a 242 med en B36 motor (borrad till 4 liter) och automatlåda till salu om det kan vara intressant? Han hade ett riktpris på 15 000 kr. smile Jag tänkte ifall du behövde lite delar till motorn? smile

Inte så glad för att svetsa i dem, har nog löst det bilder kommer i kväll smile
Har också sett den på blocket smile har legat utte innan för något år sedan


762 Inlägg
5 februari 2014
#473
stingray-ragge skrev:
Garagemuppen skrev:
Du känner inte för att svetsa om grenrören då, svetsa på en liten bit böjt rör längst ner?  Fast det kanske inte är möjligt? smile

Förresten, jag såg en 75:a 242 med en B36 motor (borrad till 4 liter) och automatlåda till salu om det kan vara intressant? Han hade ett riktpris på 15 000 kr. smile Jag tänkte ifall du behövde lite delar till motorn? smile

Inte så glad för att svetsa i dem, har nog löst det bilder kommer i kväll smile
Har också sett den på blocket smile har legat utte innan för något år sedan

Nä det förstår jag att de inte är så kul.. smile

Det låter bra det, då får vi se vad du har funnit för lösning!


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
5 februari 2014
#474
blir säkert bra hur du än löser det, får iaf det intrycket när jag tittar på dina bilder att du är en "händig" man wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#475
Detta har hänt sen sist smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-7939cfd29925ef85d85f05b09d5cc0af.jpg
Vänster sida urkapad, rätt skönt med plasmaskärare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2e2e0442c4da88dec5a5825c6a565aa0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-ead3b87acbe8a68e3cf9b1d45328ad40.jpg
Slipat till det lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-8ce0f0c21f979538de10171ab63e0ffb.jpg
Vänster sida

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-7bb45eae5aa8b77434ff3bd4d559e4d4.jpg
Lite grundfärg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d75c00d16855b7a81435fb2eb9efb6a2.jpg
Plocka av fronten/kylaren då den mest är ivägen när man lyfter i och ur motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-9e80c5f925d803810a9d693529b90a61.jpg
Då prövar vi igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-0d34f89952da939f5be2762c8249a8da.jpg
Ställt ner den på framvagnen

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b770aa62b2c70b733525f013e310144e.jpg
Använde mig av det mycket exakta och vetenskapliga måttet av en utgången Jula katalog och en tjock gummiduk för avståndet mellan oljetråget och framvagnsbalken big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-68237361b3d65f496ff11b2c52435a2a.jpg
Blev tajt mellan vagnsbulten till framvagnen och urtaget för grenröret på vänster sida, men är nöjd med resultatet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-422c64686ffd66d439ef1cce2247a99f.jpg
Höger sida


Bubblameck
232 Inlägg
5 februari 2014
#476
Ser snyggt ut! Schysst med blästrade prylar! Måste vara kul att mecka då? smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

81 Inlägg
5 februari 2014
#477
Ser bra ut som vanligt den frigången borde räcka. går kanske att svarva vagnsbulten lite grann

The Devil is in the details...

762 Inlägg
5 februari 2014
#478
En liten fundering bara, hur blir det om motorn börjar röra på sig lite vid acceleration och sånt, det slår inte i då? smile

Men det ser grymt fint ut annars!


1 516 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#479
MhGren skrev:
Ser snyggt ut! Schysst med blästrade prylar! Måste vara kul att mecka då? smile

Tackar smile Jo alltid roligar när det är blästrat och rent smile


1 516 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#480
greasemonkey2 skrev:
Ser bra ut som vanligt den frigången borde räcka. går kanske att svarva vagnsbulten lite grann

Tackar smile Absolut, men tror det ska gå som det är nu så länge



Sök