3465
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 590 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
1 516 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#501
mr_bowtieboy skrev:
Klart imponerande bygge.
hoppas det går framåt fortfarande

Tackar tackar smile
Står lite still just nu för ska få färdigt Amazonen hmm men när den är ihopa så blir det Duett meck igen smile


Maskinförare
416 Inlägg
10 april 2014
#502
Det tog cirka en timme, men hela tråden är läst och alla bilder avnjutna. Vilken härlig timme det var!

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!

1 516 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#503
VonMunkavel skrev:
Det tog cirka en timme, men hela tråden är läst och alla bilder avnjutna. Vilken härlig timme det var!

Sådan ord värmer verkligen smile man får tacka smile tyvärr så dröjer det nog tre veckor till innan jag tar tag i dett projekt igen då allt fokus ligger på att få Amazonen färdig hmm


5 Inlägg
15 april 2014
#504
Kul projekt som ska följas, allt verkar mycket seriöst och välgjort.

Det enda jag är tveksam till är ditt val av växellåda, en Volvolåda med overdrive är helrätt men en M41 med OD av D-typ tror jag inte klarar B36'ans vrid. Volvo använde dessa till B16 och B18, till B20 uppdaterade man till M41 med OD av J-typ som är kraftigare. B36'an har väl nästan dubbla vridmomentet mot en B18 så jag är rädd att OD'n kommer att slira eller haverera. OD av J-typ hängde med på Volvos M46 i både 240 och 740 med turbo så den borde klara vridet. Den satt även på M410 i 164, en sådan låda skulle du satsa på för på den passar locket med långa växelspaken från M40/M41 som jag antar att du vill ha i Duetten.

1 516 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#505
Stefan-L skrev:
Kul projekt som ska följas, allt verkar mycket seriöst och välgjort.

Det enda jag är tveksam till är ditt val av växellåda, en Volvolåda med overdrive är helrätt men en M41 med OD av D-typ tror jag inte klarar B36'ans vrid. Volvo använde dessa till B16 och B18, till B20 uppdaterade man till M41 med OD av J-typ som är kraftigare. B36'an har väl nästan dubbla vridmomentet mot en B18 så jag är rädd att OD'n kommer att slira eller haverera. OD av J-typ hängde med på Volvos M46 i både 240 och 740 med turbo så den borde klara vridet. Den satt även på M410 i 164, en sådan låda skulle du satsa på för på den passar locket med långa växelspaken från M40/M41 som jag antar att du vill ha i Duetten.

Kul att du gillar projektet smile
Hm du har kanske en poäng i det, då blir det till att hålla ögonen öppna efter en M410 låda smile för långa spaken är ett måste smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
15 april 2014
#506
stingray-ragge skrev:
Stefan-L skrev:
Kul projekt som ska följas, allt verkar mycket seriöst och välgjort.

Det enda jag är tveksam till är ditt val av växellåda, en Volvolåda med overdrive är helrätt men en M41 med OD av D-typ tror jag inte klarar B36'ans vrid. Volvo använde dessa till B16 och B18, till B20 uppdaterade man till M41 med OD av J-typ som är kraftigare. B36'an har väl nästan dubbla vridmomentet mot en B18 så jag är rädd att OD'n kommer att slira eller haverera. OD av J-typ hängde med på Volvos M46 i både 240 och 740 med turbo så den borde klara vridet. Den satt även på M410 i 164, en sådan låda skulle du satsa på för på den passar locket med långa växelspaken från M40/M41 som jag antar att du vill ha i Duetten.

Kul att du gillar projektet smile
Hm du har kanske en poäng i det, då blir det till att hålla ögonen öppna efter en M410 låda smile för långa spaken är ett måste smile

M41typ J är nog bättre, har för mig 410an har annan sprängkåpa & det tror jag du vill slippa wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#507
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
Stefan-L skrev:
Kul projekt som ska följas, allt verkar mycket seriöst och välgjort.

Det enda jag är tveksam till är ditt val av växellåda, en Volvolåda med overdrive är helrätt men en M41 med OD av D-typ tror jag inte klarar B36'ans vrid. Volvo använde dessa till B16 och B18, till B20 uppdaterade man till M41 med OD av J-typ som är kraftigare. B36'an har väl nästan dubbla vridmomentet mot en B18 så jag är rädd att OD'n kommer att slira eller haverera. OD av J-typ hängde med på Volvos M46 i både 240 och 740 med turbo så den borde klara vridet. Den satt även på M410 i 164, en sådan låda skulle du satsa på för på den passar locket med långa växelspaken från M40/M41 som jag antar att du vill ha i Duetten.

Kul att du gillar projektet smile
Hm du har kanske en poäng i det, då blir det till att hålla ögonen öppna efter en M410 låda smile för långa spaken är ett måste smile

M41typ J är nog bättre, har för mig 410an har annan sprängkåpa & det tror jag du vill slippa wink

Då får det bli M41typ J smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
15 april 2014
#508
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:

Kul att du gillar projektet smile
Hm du har kanske en poäng i det, då blir det till att hålla ögonen öppna efter en M410 låda smile för långa spaken är ett måste smile

M41typ J är nog bättre, har för mig 410an har annan sprängkåpa & det tror jag du vill slippa wink

Då får det bli M41typ J smile

dubbelkolla det så inte mitt minne spökar smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

762 Inlägg
15 april 2014
#509
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:

M41typ J är nog bättre, har för mig 410an har annan sprängkåpa & det tror jag du vill slippa wink

Då får det bli M41typ J smile

dubbelkolla det så inte mitt minne spökar smile

Det stämmer, M400/410 har en annan sprängkåpa än M40/41. Men om du vill ha en M410 låda så kan du använda dig av kåpan som satt på 1970 års modell av P1800, den hade B20 plus M400 smile


1 516 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#510
Tack för all input ang överväxeln, så slipper man göra en massa misstag smile
Blir nog att jag kör med typ J överväxel, men nu till min fundering hmm är typ D och typ J lika långa?
Tänkte att jag kunde fortsätta att bygga och bara använda den jag har (typ D) som mall, om de nu är lika i måtten.tongue


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
5 Inlägg
6 maj 2014
#512
Typ J är lite biffigare på bredden/höjden än typ D men kardantunneln på en Duett rymmer ingen OD utan måste modifieras oavsett. På längden ska det inte skilja något nämnvärt, t.ex. finns ju Amazon och 140 med båda typerna och så vitt jag vet används samma kardanstång till båda. Splineskopplingen på kardanen tillåter ju också lite variation på längden. Kardanstången måste du ju fixa till oavsett vilken OD du väljer, beroende på vilken bil J-typen kommer från så kan den ha en större medbringare för kardanen så det kanske är bäst att inte göra kardanaxeln klar förrän du har växellådan. Jag tror inte D-typens medbringare passar på J-typen. Själva växellådan har samma utvändiga mått så växellådsbalken kan du ju göra med M41 D som mall men jämna för säkerhets skull lite extra luft mellan balken och OD-enheten... Det måste ju finnas plats ändå p.g.a. rörelsen i.o.m. växellådskudden.
Senast redigerat av Stefan-L (6 maj 2014)

1 516 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#513
Stefan-L skrev:
Typ J är lite biffigare på bredden/höjden än typ D men kardantunneln på en Duett rymmer ingen OD utan måste modifieras oavsett. På längden ska det inte skilja något nämnvärt, t.ex. finns ju Amazon och 140 med båda typerna och så vitt jag vet används samma kardanstång till båda. Splineskopplingen på kardanen tillåter ju också lite variation på längden. Kardanstången måste du ju fixa till oavsett vilken OD du väljer, beroende på vilken bil J-typen kommer från så kan den ha en större medbringare för kardanen så det kanske är bäst att inte göra kardanaxeln klar förrän du har växellådan. Jag tror inte D-typens medbringare passar på J-typen. Själva växellådan har samma utvändiga mått så växellådsbalken kan du ju göra med M41 D som mall men jämna för säkerhets skull lite extra luft mellan balken och OD-enheten... Det måste ju finnas plats ändå p.g.a. rörelsen i.o.m. växellådskudden.

Tack för det utförliga svaret smile som du skriver så blir det till att jaga fatt i en Typ J innan jag börjar med kardanen, men växellådsbalken borde gå att göra färdig smile


1 516 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#514
Äntligen blev det tid över till att mecka lite med Duetten smile
Nu när det har gått lite tid så har man hunnit fundera om lite, så börjar med att ändra lite på växellådsfästet för att få en bättre vinkel på växellådskudden.


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c0458ca662f1e7191622e3115093f256.jpg
Ska bli fäste för växellådskudden

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-94fc88fbce5a44322ce234daf78480dd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c40f67ca12a63d799b73c504beeb2f5c.jpg
Borra två hål så att vatten och skit som eventuellt hittar dit rinner ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-631e0bf6224db8628e98652e3968eec1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-03a6ebdf2bba3431704740973875037b.jpg
Ska bli fästet som ska bultas i ramen, gör det i 3mm plåt


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
1 516 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#516
farbrorbozze skrev:
Lika snyggt som alltid smile

Tack tack smile
Känns skönt att kunna ägna lite tid igen åt detta projektet smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 maj 2014
#517
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Lika snyggt som alltid smile

Tack tack smile
Känns skönt att kunna ägna lite tid igen åt detta projektet smile

ja nu har ju jag en duett med så nu måste jag hålla koll på dig wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#518
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Lika snyggt som alltid smile

Tack tack smile
Känns skönt att kunna ägna lite tid igen åt detta projektet smile

ja nu har ju jag en duett med så nu måste jag hålla koll på dig wink

Haha kan behövas wink
Tycker din Duett är riktigt frän big_smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
31 maj 2014
#519
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:

Tack tack smile
Känns skönt att kunna ägna lite tid igen åt detta projektet smile

ja nu har ju jag en duett med så nu måste jag hålla koll på dig wink

Haha kan behövas wink
Tycker din Duett är riktigt frän big_smile

Annorlunda & frän wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

635 Inlägg
5 juli 2014
#520
Jäkla läckert projekt, hoppas du hittar ett insug med dubbla förgasare!! cool

http://www.tp21.org/b36_motor.htm

En snabbis i Photoshop! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26120/26120-4d68e4d7c6217c2e852b6fe33babc90b.jpg



Sök