2913
Sök

Tejprester på lacken, bästa metod att få bort?

74 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Hej! Har nyss köpt en bil där förra ägaren har valt att ha silvertejp på blandade ställen på bilen.
Så nu med tejpen avlägsnad så vart det fin fina spår på både plåt samt plast detaljer.

Frågan är då vad som är bäst lämpat för att få bort det som är kvar?

Tacksam för svar!

///Mvh

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
21 april 2012
Biltemas Label Off eller T-röd på en trasa och gnugga smile

Tja!

74 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Tackar för det, ska pröva så snart som möjligt. Såg ditt lilla projekt på 855:an, blir väldigt bra måste jag säga! smile

139 Inlägg
22 april 2012
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=222

funkar mycket bra big_smile

t-röd och gnugga kan lösa upp klarlacken hmm
Senast redigerat av miken (22 april 2012)

74 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Ska pröva att beställa hem sprayen, körde t-röd på min 850 o den vart sträv. hmm
Har tejp rester på framskärm, innanför förardörren, runt takluckan, på bakluckan. Var väl rea på silvertejp eller nåt sånt... sad

243 Inlägg
22 april 2012
Jag hade Silvertejp runt bakluckan då bakrutan gick åt skogen, tänkte ju inte direkt på att det skulle bli rester när jag satte ditt plast provisoriskt, något som funkar effektivt att ta bort tejpresterna med är vanlig spolarvätska, jag hade en vanlig disktrasa och använde spolarvätska (koncentrerad) och det gick bort utan problem, inga märken efteråt heller så det är mitt tips wink

Friskt satsat, hälften vunnet;)

357 Inlägg
22 april 2012
Det blir nog svårt att få av utan lite repor, men som sagt t-röd eller en vanlig tjärlösare brukar funka bra och finns ofta nära tillhands.

Låt det verka och ta nageln och skrapa lite så det kommer in på djupet så brukar det gå lätt att få bort sen.

Det beror lite på vilket klister som sitter på tapen vilket av alternativen som funkar bäst.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

74 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Ska man fukta på t-röd på en svamp o gnugga över ytan, låta det verka och sedan skrapa lätt med typ nageln. Eller hur menar du att man ska gå till väga bäst? /mvh

357 Inlägg
22 april 2012
Det dryga med t-röd är ju att det dunstar så snabbt.
Har du ingen asfaltslösare i närheten du kan testa istället?

MVH/

Sundberg_01 skrev:
Ska man fukta på t-röd på en svamp o gnugga över ytan, låta det verka och sedan skrapa lätt med typ nageln. Eller hur menar du att man ska gå till väga bäst? /mvh

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

74 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Finns inget i närheten alls där bilen står, så bara o springa iväg o köpa. Därav att man vill köpa rätt produkt med en gång smile Är bara rädd om lacken & vill få bort resterna av silvertejp, skämmer så dant!

139 Inlägg
22 april 2012
man ska aldrig gnugga med t-röd då det kan lösa upp klarlacken

74 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
sänder med en länk till bilen det handlar om, värsta biten som är fotad där.

http://www.garaget.org/?car=287515&image=2727504

///mvh

357 Inlägg
22 april 2012
Sprit löser inte klarlacken märkbart men det den gör är att den ökar friktionen till trasan eller vad det nu är man använder, vilket lätt skapar repor.

Men dessa är oftast väldigt lätta att polera bort om har tillgång till sådant.

MVH/

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

139 Inlägg
22 april 2012
KaptenHaddock skrev:
Sprit löser inte klarlacken märkbart men det den gör är att den ökar friktionen till trasan eller vad det nu är man använder, vilket lätt skapar repor.

Men dessa är oftast väldigt lätta att polera bort om har tillgång till sådant.

MVH/

av egen erfarenhet så löser t-röd klarlack specielt om du gnuggar det med en trasa mot klarlacken

arenwik
22 april 2012
Cellulosa Förtunning använder jag på jobbet när det är limrester på lackerna, funkar utmärkt.

357 Inlägg
22 april 2012
Hehe du måste ha gnuggat på ganska bra då:)

Vet inte hur många gånger jag använd tdojja när man stripat av bilar utan problem någonsin, det är nog över hundratalet iaf.

Men visst kan det påverka lacken, man kan ju se på vissa bilar att spolarvätskan har gjort markeringar på huven när den runnit men det ska mkt till, enligt min erfarenhet iaf.

MVH/

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

357 Inlägg
22 april 2012
Det löser ju däremot lacken, men inte heller den sådär jättemkt, dock är det kanske inte det bästa, snarare tvärt om när det kommer till arb miljö.

MVH/

arenwik skrev:
Cellulosa Förtunning använder jag på jobbet när det är limrester på lackerna, funkar utmärkt.

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

arenwik
22 april 2012
KaptenHaddock skrev:
Det löser ju däremot lacken, men inte heller den sådär jättemkt, dock är det kanske inte det bästa, snarare tvärt om när det kommer till arb miljö.

MVH/

arenwik skrev:

Ja men alla har nog haft sönder en lack med alla medel om man letar tillräckligt länge tongue
Har kört med det väldigt länge och aldrig blivit några problem, man är ju alltid försiktig med starka medel på lackerna smile Behöver inte använda det så ofta, det är ju när inget annat funkar man tar fram den livsfarliga dunken cool

139 Inlägg
22 april 2012
KaptenHaddock skrev:
Hehe du måste ha gnuggat på ganska bra då:)

Vet inte hur många gånger jag använd tdojja när man stripat av bilar utan problem någonsin, det är nog över hundratalet iaf.

Men visst kan det påverka lacken, man kan ju se på vissa bilar att spolarvätskan har gjort markeringar på huven när den runnit men det ska mkt till, enligt min erfarenhet iaf.

MVH/

Inte speciellt
sen känner jag många andra som gjort samma misstag så det är inget jag rekommenderar om du är rädd om lacken

197 Inlägg
23 april 2012
Sundberg_01 skrev:
" silvertejp på blandade ställen på bilen...Frågan är då vad som är bäst lämpat för att få bort det som är kvar?

Gömma den med svarttejp istället! tongue

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Sök