Kan man koppla in en dump utan turbo?

stewii
22 april 2012 · 318 Inlägg

Ja har sett för något år sedan på nätet att de fanns nån dumpventil med nån form av liten kompressor inbyggd just för bilar utan turbo tongue kommer inte ihåg vart men google kanske kan hjälpa dig? har för mig dom låg runt 2500-3000, känns kanske lite onödigt bara för lite ljud men ah smile
/ Johan

volyota
22 april 2012 · 241 Inlägg

Han Va Inte Dum  Han Hadde Bara Lite Otur När Han Tänkte

Mack Forum- och sitemoderator
22 april 2012 · 26 151 Inlägg

..Jag tror detta är avhandlat nu..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
NoFantasy Garaget Anhängare!
22 april 2012 · 2 068 Inlägg

såg några amerikaner som hade gjort det på en sugis! men var ett helt annan system, var inget med motorn att göra! dom satte även den på en cykel haha

minns inte vad programmet heter.

KÖP en turbo bil istället! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
xorox_88 Smack that ass!!
22 april 2012 · 2 953 Inlägg

blir alldeles kallsvettig av att läsa vad TS undrar

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Pim_Pim
22 april 2012 ·

Sen när du har kopplat in dumpen så fattas bara den här.
http://www.coolstuff.se/SoundRacer

NoFantasy Garaget Anhängare!
22 april 2012 · 2 068 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Sen när du har kopplat in dumpen så fattas bara den här.
http://www.coolstuff.se/SoundRacer

man kan köpa en megafon sen spela upp en film från F1 bilar i den när man e ute och glider! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Magnaflux
23 april 2012 · 102 Inlägg

Didde_man skrev:

Mack skrev:

Didde_man skrev:
Varför? Ska jag jämföra b230 8v turbo? Som utan problem går att klämma ur 670hk utan större bekymmer?
Motor som motor ingen motor är optimerad från start.

Fanns ens 242 som GLT?

Oj fel skrivning 244 skulle jag skriva :-)

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Senast redigerat av Magnaflux (23 april 2012)

Nybergrobin
23 april 2012 · 2 382 Inlägg

Fan detta är lika rolig läsning som hans första tråd där han ville "koppla in en turbo" smile

Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Mack skrev:

Fanns ens 242 som GLT?

Oj fel skrivning 244 skulle jag skriva :-)

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Håller helt och hållet med om detta ang 670 hästar som man lätt kan klämma ur utan problem, tycker nog mest han var ute efter att ha nån att tjafsa med om man läser vad han mer skrivit.. men som ny på forumet antar jag att han har svårt att veta vilket profil han ska hålla.. överlägsen och oslagbar eller försiktig och undrandes... personligen tror jag man ska hålla en rätt så låg profil när man är ny på ett ställe tills man lärt sig lite vad det handlar om och man kanske har bekantat sig med en eller flera....

Bra skrivet btw..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Lardi SQ
23 april 2012 · 1 343 Inlägg

Annars ett ganska enkelt sätt att få dumpljudet är att bränna över en ljudfil på en skiva och spela upp den vid ett lämpligt tillfälle med högsta volym på stereon samt rutorna nere..

Hur gick de med turboplanerna?

Ja har turbokonverterat min bmw med en datorfläkt! Den lämnar ca 580hk vid 3500rpm. Vore något för audin kanske om du vill ha lite mer kraft. Släpper enkelt på 5,an i 180 smile

Ljudnörd!
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

Nu är det dags för att låsa tråden tror jag.. börjar ha spårat ur för länge sen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Alex-s Bakhjulskrafs
23 april 2012 · 1 479 Inlägg

Lardi skrev:
Annars ett ganska enkelt sätt att få dumpljudet är att bränna över en ljudfil på en skiva och spela upp den vid ett lämpligt tillfälle med högsta volym på stereon samt rutorna nere..

Hur gick de med turboplanerna?

Ja har turbokonverterat min bmw med en datorfläkt! Den lämnar ca 580hk vid 3500rpm. Vore något för audin kanske om du vill ha lite mer kraft. Släpper enkelt på 5,an i 180 smile

vilken storlek hade du på fläkten?
tänkte montera en i ratten för väghållningens skull

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Lardi SQ
23 april 2012 · 1 343 Inlägg

Alex-s skrev:

Lardi skrev:
Annars ett ganska enkelt sätt att få dumpljudet är att bränna över en ljudfil på en skiva och spela upp den vid ett lämpligt tillfälle med högsta volym på stereon samt rutorna nere..

Hur gick de med turboplanerna?

Ja har turbokonverterat min bmw med en datorfläkt! Den lämnar ca 580hk vid 3500rpm. Vore något för audin kanske om du vill ha lite mer kraft. Släpper enkelt på 5,an i 180 smile

vilken storlek hade du på fläkten?
tänkte montera en i ratten för väghållningens skull

Har dubbla 120 fläktar från dustin.com   
Dom är diskret monterade så man ser dom inte på besiktningen.

Ljudnörd!
Burrrrner Avstängd
23 april 2012 · 195 Inlägg

Äh lägg ner, alla har väl vart nybörjare

Kan ju förklara varför för killen istället!!!

Lardi SQ
23 april 2012 · 1 343 Inlägg

Många som gjort, känner inte riktigt att budskapet går hela vägen fram så att säga.

Ljudnörd!
Danne_1977
23 april 2012 · 3 292 Inlägg

jonnielahti skrev:

Lardi skrev:
Många som gjort, känner inte riktigt att budskapet går hela vägen fram så att säga.

jag va först på att svara i tråden och får en utskällning av TS på pm där han Igår 01:12:12 skrev:
va fan har du ingen liv eller ? vad vet du om min bil? sluta skriv mer i alla dessa trådar jag skriver  fattar du !

rollmadhmmyikestonguelol

Hoppsan.. då ser vi kanske lite mer vem TS är

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Pim_Pim
23 april 2012 ·

Det känns inte om att hissen går ända upp.

Didde_man
24 april 2012 · 104 Inlägg

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Mack skrev:
Fanns ens 242 som GLT?

Oj fel skrivning 244 skulle jag skriva :-)

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
Magnaflux
24 april 2012 · 102 Inlägg

Didde_man skrev:

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Oj fel skrivning 244 skulle jag skriva :-)

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang