Kan man koppla in en dump utan turbo?

Mindless
24 april 2012 · 13 Inlägg

Åter on topic, naturligtvis kan du koppla in en dumpventil på en bil utan turbo. varför skulle det inte gå, men den kommer ju inte att fylla någon funktion, eller ge ifrån sig några ljud. Så varför ha den? Enda jag kan tänka mig är väl då ur den estetiska synvinkeln, men för att tycka att det skulle vara fränt måste man ju i mitt tycke antingen vara tolv år eller jävligt tappad.

Pim_Pim
24 april 2012 ·

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Magnaflux skrev:

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

http://i41.tinypic.com/13yoytg.jpg

DusanMandick Random Hero
24 april 2012 · 4 047 Inlägg

klart du kan de! du fäster dumpen så nära insuget du kan som på en vanlig turbobil, men återcirkuleringsslangen drar du till trejde spinnakern sett från vänster på fördelarens fäste i kardanförgasarsnöret.
Ska du köra öppen dump får du plugga igen hålet med en blå bakelitskiva gjord av trä i valfri färg. Har gjort så på massa bilar som ja dumpat efteråt

skämt åsido, nej Ts ödsla inte tid på detta, köp istället en turbobil

Senast redigerat av DusanMandick (24 april 2012)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
24 april 2012 · 26 151 Inlägg

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Magnaflux skrev:

Tja Didde med bara justeringar på en 244 glt 116hk original? till 186? inga nya delar? låter mycket intressant?
LÄR mig!!!
Samma sak med en b230 8v turbo som utan problem går att klämma ur 670hk? största problemet är nog att inget i original motorn kommer hålla för dom 670hk du pratar om. Nya stakar, nya kolvar, portad-topp, annan kam-axel, ny större turbo, bygga nytt grenrör, nytt insug, nytt sprut. Växel lådan kommer inte hålla så i med ny låda troligtvis en ZF med om svettsad sprängkåpa. kopplingen kommer säga tack och hej redan vid 250hk, ny kardan. Sedan får vi inte glömma den grymma diffen original, så ny diff. och sedan allt djävla så pill runtomkring . Ska vi hålla oss till vad som e rimligt lätt?

Finns 244 med 16v? vet faktiskt inte det men ok då kan du nog kräma ur 186hk men det betyder nya kammar nytt extraktorrör fin justeringar av insugsluft vägar troligtvis nytt sprut eller ny förgasare.

En b230 chippad och små trimmad ger 250hk? men det är ju fortfarande nytt avgas rör 3" uppställt ladd och lite små lull. jag ser stora problem på vägen till 670hk och större bekymmer en vad man löser på en helg.

Drömmar måste vi alla ha. Utan drömmar och mål varför trimma alls?


Men till trådskaparen tyvärr tror inte jag heller på 175hk. men man ska alltid ha ett mål med bilen.
Dump ventil som allt detta började med "går inte" att montera på en sugis motor då den har som jobb att avlasta turbon när du släpper gasen. så trycket har någon stans att ta vägen.

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

Appapp..finns faktiskt GLT-modeller som hade 136 hästkrafter också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Magnaflux
24 april 2012 · 102 Inlägg

Mack skrev:

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

Appapp..finns faktiskt GLT-modeller som hade 136 hästkrafter också..

Det är sant 530-toppen vill fortfarande lära mig att få ut 185hk ur den med bara justeringar.

Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

DusanMandick skrev:
klart du kan de! du fäster dumpen så nära insuget du kan som på en vanlig turbobil, men återcirkuleringsslangen drar du till trejde spinnakern sett från vänster på fördelarens fäste i kardanförgasarsnöret.
Ska du köra öppen dump får du plugga igen hålet med en blå bakelitskiva gjord av trä i valfri färg. Har gjort så på massa bilar som ja dumpat efteråt

skämt åsido, nej Ts ödsla inte tid på detta, köp istället en turbobil

+1

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

Mack skrev:

Magnaflux skrev:

Didde_man skrev:

Tro vad du vill tydligen så tror du att du kan nått iaf

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

Appapp..finns faktiskt GLT-modeller som hade 136 hästkrafter också..

Stämmer bra och så fanns det GLT modeller med 140 hästar åxå...fast endast 1979-1980 lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mack Forum- och sitemoderator
24 april 2012 · 26 151 Inlägg

Magnaflux skrev:

Mack skrev:

Magnaflux skrev:

Jag skev ju lär mig!
Vill gärna besitta denna kunskap. vill med kunna med justeringar kunna skrämma upp en 116hks volvo i 185hk.
Lär mig snälla lär mig.

Appapp..finns faktiskt GLT-modeller som hade 136 hästkrafter också..

Det är sant 530-toppen vill fortfarande lära mig att få ut 185hk ur den med bara justeringar.

Nja..det var bara 85:ans modell som hade 530-toppen och då var det bara 130 hästar..
Tidigare modeller hade 405-toppen, och K-kam. Då var det 136 hästkrafter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

Mack skrev:

Magnaflux skrev:

Mack skrev:

Appapp..finns faktiskt GLT-modeller som hade 136 hästkrafter också..

Det är sant 530-toppen vill fortfarande lära mig att få ut 185hk ur den med bara justeringar.

Nja..det var bara 85:ans modell som hade 530-toppen och då var det bara 130 hästar..
Tidigare modeller hade 405-toppen, och K-kam. Då var det 136 hästkrafter.

Stämmer bra, glöm inte 140 hästars modellen åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
NoFantasy Garaget Anhängare!
24 april 2012 · 2 068 Inlägg

Asså börjar bli less på alla som klankar ner på TS, Alla är vi nybörjare nångång och har 10000 obesvarade frågor!
och nu råkar han ställa en ganska dum fråga, håller jag också med om! men räcker med att man säger Nej, det går inte. och kommer med en vettig förklaring, sen är saken ur världen lixom? Eller hur?

Och inte dra igång världens jävla mobbning tråd!
hur Kul tror ni det är för honom att logga in här? och veta att det är en massa folk som skriver en massa skit till honom?

skärp till er för fan och sluta bete er som ett gäng med avdankade alkolister som bråkar om småsaker!
är ju så man får skämmas tamejfan!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

NoFantasy skrev:
Asså börjar bli less på alla som klankar ner på TS, Alla är vi nybörjare nångång och har 10000 obesvarade frågor!
och nu råkar han ställa en ganska dum fråga, håller jag också med om! men räcker med att man säger Nej, det går inte. och kommer med en vettig förklaring, sen är saken ur världen lixom? Eller hur?

Och inte dra igång världens jävla mobbning tråd!
hur Kul tror ni det är för honom att logga in här? och veta att det är en massa folk som skriver en massa skit till honom?

skärp till er för fan och sluta bete er som ett gäng med avdankade alkolister som bråkar om småsaker!
är ju så man får skämmas tamejfan!

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Alex-s Bakhjulskrafs
24 april 2012 · 1 479 Inlägg

DusanMandick skrev:
klart du kan de! du fäster dumpen så nära insuget du kan som på en vanlig turbobil, men återcirkuleringsslangen drar du till trejde spinnakern sett från vänster på fördelarens fäste i kardanförgasarsnöret.
Ska du köra öppen dump får du plugga igen hålet med en blå bakelitskiva gjord av trä i valfri färg. Har gjort så på massa bilar som ja dumpat efteråt

skämt åsido, nej Ts ödsla inte tid på detta, köp istället en turbobil

blev dagens garv där för mig lol

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ragipsbil
24 april 2012 · 74 Inlägg

Danne_1977 skrev:

NoFantasy skrev:
Asså börjar bli less på alla som klankar ner på TS, Alla är vi nybörjare nångång och har 10000 obesvarade frågor!
och nu råkar han ställa en ganska dum fråga, håller jag också med om! men räcker med att man säger Nej, det går inte. och kommer med en vettig förklaring, sen är saken ur världen lixom? Eller hur?

Och inte dra igång världens jävla mobbning tråd!
hur Kul tror ni det är för honom att logga in här? och veta att det är en massa folk som skriver en massa skit till honom?

skärp till er för fan och sluta bete er som ett gäng med avdankade alkolister som bråkar om småsaker!
är ju så man får skämmas tamejfan!

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

Audi A3 "Bad Ass" (1997)
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

Ragipsbil skrev:

Danne_1977 skrev:

NoFantasy skrev:
Asså börjar bli less på alla som klankar ner på TS, Alla är vi nybörjare nångång och har 10000 obesvarade frågor!
och nu råkar han ställa en ganska dum fråga, håller jag också med om! men räcker med att man säger Nej, det går inte. och kommer med en vettig förklaring, sen är saken ur världen lixom? Eller hur?

Och inte dra igång världens jävla mobbning tråd!
hur Kul tror ni det är för honom att logga in här? och veta att det är en massa folk som skriver en massa skit till honom?

skärp till er för fan och sluta bete er som ett gäng med avdankade alkolister som bråkar om småsaker!
är ju så man får skämmas tamejfan!

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

Du har ju fått svar av flera ang vad du undrade iaf.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Alex-s Bakhjulskrafs
24 april 2012 · 1 479 Inlägg

Ragipsbil skrev:

Danne_1977 skrev:

NoFantasy skrev:
Asså börjar bli less på alla som klankar ner på TS, Alla är vi nybörjare nångång och har 10000 obesvarade frågor!
och nu råkar han ställa en ganska dum fråga, håller jag också med om! men räcker med att man säger Nej, det går inte. och kommer med en vettig förklaring, sen är saken ur världen lixom? Eller hur?

Och inte dra igång världens jävla mobbning tråd!
hur Kul tror ni det är för honom att logga in här? och veta att det är en massa folk som skriver en massa skit till honom?

skärp till er för fan och sluta bete er som ett gäng med avdankade alkolister som bråkar om småsaker!
är ju så man får skämmas tamejfan!

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

haha du har rätt, du har varit skittrevlig mot alla smile
jävla liv om en sån sak blev det..

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ragipsbil
24 april 2012 · 74 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Ragipsbil skrev:

Danne_1977 skrev:

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

Du har ju fått svar av flera ang vad du undrade iaf.. big_smile

ja men som ex du behöver inte skriva hela tiden har du svarat på frågan  så  slutar man skriva  väl elr måste man över driva och skirva om o om igen.

Audi A3 "Bad Ass" (1997)
Ragipsbil
24 april 2012 · 74 Inlägg

Alex-s skrev:

Ragipsbil skrev:

Danne_1977 skrev:

TS har inte så gott bemötande han heller, som du kanske läst i tråden fick en kille ett riktigt otrevligt PM, och hur än mycket man förklarar så vill han inte förstå att det verkligen inte funkar med en dump på en sugmotor, inte ens lite... samma var det med den förra tråden han hade "koppla in turbo"

Därför ballar nog tråden ur ganska lätt...  och jag håller med om att vissa svar kanske inte är så bra..

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

haha du har rätt, du har varit skittrevlig mot alla smile
jävla liv om en sån sak blev det..

jasså  har jag varit otrevlig mot dig?

Audi A3 "Bad Ass" (1997)
Alex-s Bakhjulskrafs
24 april 2012 · 1 479 Inlägg

Ragipsbil skrev:

Alex-s skrev:

Ragipsbil skrev:

idioten ljuger jag skrev inget till hnm?
och liksom jag skrev ju inget mer de är ni som skriver 24/7 så ok man fattade att det ej funkar så svara inte mer på den  här tråden!

haha du har rätt, du har varit skittrevlig mot alla smile
jävla liv om en sån sak blev det..

jasså  har jag varit otrevlig mot dig?

nej läs igen smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Andrew91
24 april 2012 · 128 Inlägg

man kan ju undra när denhär tråden blir låst..

Ragipsbil
24 april 2012 · 74 Inlägg

Alex-s skrev:

Ragipsbil skrev:

Alex-s skrev:

haha du har rätt, du har varit skittrevlig mot alla smile
jävla liv om en sån sak blev det..

jasså  har jag varit otrevlig mot dig?

nej läs igen smile

nemen så dum är man inte. man fattar vad du menar men jaja  har du svart på frågan så kan du jätte gärna sticka o inte skriva mer smile

Audi A3 "Bad Ass" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang