Audi s4 2.2t startar inte efter chip byte

Jimmy89
23 april 2012 · 49 Inlägg

lyckades få isär styrboxen idag och monterat mina chip dock startar inte bilen med dem i har satt dem åt rätt håll och på rätt plats det är jag säker på för har prövat olika, när jag stoppar i orginal igen går bilen?

är jag ute och cyklar om det kan vara så att dem är programmerade utan startspärrsystem? kan det ens vara så?

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
23 april 2012 · 1 201 Inlägg

Låter som du brytit av en fot till chippet

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
AlexSaab900
23 april 2012 · 90 Inlägg

Går motorn runt? Men tänder ej?

Toyota Supra MK3 "Blåa" (1989)
Fekzen
24 april 2012 · 181 Inlägg

Har du ett chip anpassat efter just ditt styrbox-nummer? För det finns olika styrboxar till S2, S4, S6 och det betyder att det inte måste fungera bara för att det kommer från en annan bil med samma motor. I vissa fall går det , men vissa kombinationer fungerar inte.

Har du rätt chip som du är säker på sitter åt rätt håll och rätt chip på rätt plats i boxen, så ska det funka. Läs av vad det står tryckt på chipet så kan jag berätta vilket som ska sitta på vilken plats. Motorchipet som styr tändning/bränsle är större (512) och chipet som styr laddtrycket mindre (64, 128 eller 256). Dock kan dem vara ommärkta så eventuellt har du boschkorder på bara. Så kolla att dem inte är förväxlade.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (24 april 2012)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Jimmy89
24 april 2012 · 49 Inlägg

motorn går runt men tänder ej, ska hem och kolla över dessa nummer nu efter jobbet, jag fick bara 2 chip det stod  Top  och bot  på och vilket som skulle vara var och var noga med att spåren hamnade rätt men får undersöka mer idag då

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Fekzen
24 april 2012 · 181 Inlägg

Okej, typiskt om du inte har tändning är att du saknar kontakt med mjukvaran i chipet. Tex felvänt, ej kontakt på ngt ben , fel mjukvara , fel chip på fel ställe, chipet trasigt pga felmontering från början osv.
Du måste ha kontakt på alla ben, prova med 5-56 tex för att va säker på att kontakten är bra.

Mvh//A

Senast redigerat av Fekzen (24 april 2012)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
AlexSaab900
24 april 2012 · 90 Inlägg

Då har dit larm slagit ut tändningen antingen får du nollställa systemet eller lämna in bilen!

Toyota Supra MK3 "Blåa" (1989)
Jimmy89
24 april 2012 · 49 Inlägg

Fekzen - jag tyckte alla ben såg friska ut men får riva ner idag igen och prova åter igen, kanske är fel i den anvisning jag fått? men antar att BOT- står för bränsle och tändning så satte den på den platsen och med den lilla urgröpning som finns på ena kortsidan av chippen såg jag till att vara åt samma håll som orginalen

Alex - bilen går ju med orginal styrmodulerna

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Revotech Pedal To The Metal
24 april 2012 · 750 Inlägg

AlexSaab900 skrev:
Då har dit larm slagit ut tändningen antingen får du nollställa systemet eller lämna in bilen!

Fast Audi startspärren tillåter ju bilen att gå i någon sekund. Sen stryper den!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
fredriq Olika
24 april 2012 · 907 Inlägg

Har chippen funkat i någon annan styrbox eller är det nygjorda kopior?
En del kopierare tror att det går att byta ut laddtryckschippet som är ett 87C257 till ett 27C256 men då startar den inte.
87C257 är dyra och svåra att få tag på i jämförelse med 27Cxxx...

Mvh
Fredrik
Revotech Pedal To The Metal
24 april 2012 · 750 Inlägg

fredriq skrev:
Har chippen funkat i någon annan styrbox eller är det nygjorda kopior?
En del kopierare tror att det går att byta ut laddtryckschippet som är ett 87C257 till ett 27C256 men då startar den inte.
87C257 är dyra och svåra att få tag på i jämförelse med 27Cxxx...

Sneaky ....

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Jimmy89
24 april 2012 · 49 Inlägg

fredriq skrev:
Har chippen funkat i någon annan styrbox eller är det nygjorda kopior?
En del kopierare tror att det går att byta ut laddtryckschippet som är ett 87C257 till ett 27C256 men då startar den inte.
87C257 är dyra och svåra att få tag på i jämförelse med 27Cxxx...

dem har fungerat i en annan bil

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Jimmy89
24 april 2012 · 49 Inlägg

Fekzen skrev:
Har du ett chip anpassat efter just ditt styrbox-nummer? För det finns olika styrboxar till S2, S4, S6 och det betyder att det inte måste fungera bara för att det kommer från en annan bil med samma motor. I vissa fall går det , men vissa kombinationer fungerar inte.

Har du rätt chip som du är säker på sitter åt rätt håll och rätt chip på rätt plats i boxen, så ska det funka. Läs av vad det står tryckt på chipet så kan jag berätta vilket som ska sitta på vilken plats. Motorchipet som styr tändning/bränsle är större (512) och chipet som styr laddtrycket mindre (64, 128 eller 256). Dock kan dem vara ommärkta så eventuellt har du boschkorder på bara. Så kolla att dem inte är förväxlade.

Mvh//
A.Fekzen

på bränsle och tänd chipet står det - 7123599NBU
                                                     PHILIPPINES UU 34

och under ladd chipet står det inget

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
MrCarfreak Gasglad
24 april 2012 · 3 244 Inlägg

Hmm.. låter knas de där.. Hade samme fel när det var inprogrammerat startspärr för rs2. Fick lämna in till turbo center och de programmerade om och vipps fungerar det galant smile

Byt även ut ett av chipen itaget för att se vilket utav dem som spökar..

Senast redigerat av MrCarfreak (24 april 2012)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Jimmy89
24 april 2012 · 49 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Hmm.. låter knas de där.. Hade samme fel när det var inprogrammerat startspärr för rs2. Fick lämna in till turbo center och de programmerade om och vipps fungerar det galant smile

Byt även ut ett av chipen itaget för att se vilket utav dem som spökar..

låter ju som mitt problem jag har ju nämligen startspärr, jag pratade med en vän jag har som jobbar på autotech  här i Trollhättan där jag bor han kunde titta på det

jag tänkte faktiskt göra så,typ låta orginal ladd sitta i och byta bara bränsle tänd och sen tvärtom och se vad som händer, det borde jag kunna göra väl? smile

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
CarpeDiem German Engineering
24 april 2012 · 9 081 Inlägg

Försök få tag på en VAG 1551 diagnostikdator eller en laptop med typ VAG-COM (eller annan 1551 emulator) samt interface, säkert behöver du nolla någon felkod i datorn.

Kanske värt ett försök men genom att lämna batteripolen (oftast jord av nån anledning) frånkopplad över natten och felminnet nollas.

Senast redigerat av CarpeDiem (24 april 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Fekzen
25 april 2012 · 181 Inlägg

Du får läsa av det som står under klisterlappen, inte på baksidan.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Jimmy89
25 april 2012 · 49 Inlägg

Fekzen skrev:
Du får läsa av det som står under klisterlappen, inte på baksidan.

Mvh//A

återkommer i eftermiddag med det:)

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Jimmy89
25 april 2012 · 49 Inlägg

B57 922
U138032M

så stod det på det

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Jimmy89
25 april 2012 · 49 Inlägg

föresten det är en snubbe som säljer ett revo chip på blocket nu och i annonsen stod det funkar på alla s4:or dock inte styrboxen med gul etikett, jag är nästan säker på att min var gul, vad in the fuck innebär det? om detta stämmer förstår jag ju att inte detta chip jag har nu funkar heller men varför skulle det vara så?

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang