Krångel med bensinpumpen Volvo 740 gle

Eric91
23 april 2012 · 337 Inlägg

Hej, Det är så här att jag har märkt att när bensinen sjunker under 10 liter i bilen så blir bilen inte lika pigg samt att den kan rycka till som om man skulle börja få bensin stopp.

Detta har bara hänt ett få tal tillfällen. Men som idag när jag var på väg hem från jobbet så började bilen hoppa och rycka, Så svängde snabbt in till macken för att tanka men fick bara i 52 liter asså hade jag 8 liter kvar i tanken. Är detta benisn pumpen som börjar bli dålig? Eller kan det vara för att bensinen åker fram och tillbaks i tanken så pumpen inte tar benisn i någon sec tongue

Mvh Eric

Drönirettab
23 april 2012 · 21 761 Inlägg

Skulle kunna vara tankpumpen som har slutat fungera, då får huvudpumpen ofta problem att suga upp soppan när det blir lite i tanken. smile

Eric91
23 april 2012 · 337 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skulle kunna vara tankpumpen som har slutat fungera, då får huvudpumpen ofta problem att suga upp soppan när det blir lite i tanken. smile

Okej smile, Kanske dum fråga men vart sitter den och är den svår att byta :p ? smile tack för svar!

Mvh Eric

_mattsson_
23 april 2012 · 140 Inlägg

Om du lyfter på mattan i skuffen,under hatthyllan så hittar du en lucka. skruva bort den så ser du tankarmaturen.sen är det bara å skruva bort locket/ringen å dra upp pumpen.

Eric91
23 april 2012 · 337 Inlägg

_mattsson_ skrev:
Om du lyfter på mattan i skuffen,under hatthyllan så hittar du en lucka. skruva bort den så ser du tankarmaturen.sen är det bara å skruva bort locket/ringen å dra upp pumpen.

Antar att detta är bäst att göra när man har lite soppa i tanken eller spelar de ingen roll smile?

_mattsson_
23 april 2012 · 140 Inlägg

Det spelar ingen roll hur mycket soppa du har i för det rinner inte ur. för det du ska bort med sitter uppe på tanken.

Eric91
24 april 2012 · 337 Inlägg

Okej tackar för svar smile. Är detta krångligt eller är det som att byta tändstift tongue?

Tack för svar Mvh Eric

Senast redigerat av Eric91 (24 april 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2012 · 17 559 Inlägg

Eric91 skrev:
Okej tackar för svar smile. Är detta krångligt eller är det som att byta tändstift tongue?

Tack för svar Mvh Eric

Det fixar du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mike_87 V O L V O
28 april 2012 · 401 Inlägg

Att byta tankarmatur är lite trixigt.
Man får vända och vrida, men det brukar gå på 5 minuter.

Plocka helst inte från en annan 740 på skroten utan ta från 940. Dem är i plast smile

/Mike_87

Senast redigerat av Mike_87 (28 april 2012)

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Eric91
28 april 2012 · 337 Inlägg

Mike_87 skrev:
Att byta tankarmatur är lite trixigt.
Man får vända och vrida, men det brukar gå på 5 minuter.

Plocka helst inte från en annan 740 på skroten utan ta från 940. Dem är i plast smile

/Mike_87

Okej får väll bli en sväng till skroten i veckan smile, Men det är asså tankpumpen som jag ska byta :p? eller ska jag byta "tankarmatur"  ( den visar väll nivån på bränslemätaren )

Ps: Sorry om jag är lite trög men ganska ny på allt sådant här smile

Mike_87 V O L V O
28 april 2012 · 401 Inlägg

Svårt att svara på...
Ska du byta tankarmatur så är det inte svårt, men jag vet inte om det är det som är felet.

Har du under 10Liter i tanken så har 740 väldigt svårt att pumpa soppan fram om du kör i en rondell eller liknande.
Kan vara liknande på 940.

Råkade själv ut för bludder när jag köpte min och då var det bara cirka 10 Liter i tanken.
Har själv en hoppande bränslemätare, men ska snart köpa nya armatur och bränslefilter + pump smile

Fungerar din hastighetsmätare hela tiden?
Jag fick löda om min så fungerade den igen smile

TILLÄGG: Kolla undertill (under förarsätet) så inte filtret läcker. Min gör det och det rinner ut soppa, men ska fixa inom någon vecka smile

/Mike_87

Senast redigerat av Mike_87 (28 april 2012)

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Eric91
29 april 2012 · 337 Inlägg

Mike_87 skrev:
Svårt att svara på...
Ska du byta tankarmatur så är det inte svårt, men jag vet inte om det är det som är felet.

Har du under 10Liter i tanken så har 740 väldigt svårt att pumpa soppan fram om du kör i en rondell eller liknande.
Kan vara liknande på 940.

Råkade själv ut för bludder när jag köpte min och då var det bara cirka 10 Liter i tanken.
Har själv en hoppande bränslemätare, men ska snart köpa nya armatur och bränslefilter + pump smile

Fungerar din hastighetsmätare hela tiden?
Jag fick löda om min så fungerade den igen smile

TILLÄGG: Kolla undertill (under förarsätet) så inte filtret läcker. Min gör det och det rinner ut soppa, men ska fixa inom någon vecka smile

/Mike_87

Ajamen hastighetsmätare hänger med hela tiden. Kan inte säga att jag ser att det skulle vara något läckage vid filtret så det ska nog vara helt smile.

Tackar för svar!

Mvh Eric

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang