1673
Sök

Skattebefriad bil med modernare dieselmotor.

11 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Är ute efter en äldre bil med modernare dieselmotor för bruksanvändning. Kanske finns det någon som sitter på en bil som passar in på dessa två punkter, eller känner någon som känner någon o.s.v.

Enda kraven är att bilen inte är alltför nedgången och rostig.

Fördelatkigt om bilen är RWD, dock kan FWD gå vägen också. Kombi och dragkrok, dock kan en mindre bil e.v. vara ett alternativ om den har dragkrok. Låg förbrukning, låt oss säga omkring 0.5 l/mil, givetvis kan något högre förbrukning fungera.

Bara att skicka förslag! Inget är ristat i sten så var inte rädda att ge alla möjliga förslag. All hjälp uppskattas :)

Hare

Nicko

11 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Oj då, läste precis att denna tråd inte ska ligga här. Moderator får gärna flytta till rätt plats eller radera.

Fri fart för ett fritt folk!
14 740 Inlägg
24 april 2012
det som kan ställa till det är att dom inte specat hur mycket effekt man får ha i karossen

på det sättet är väll istort sätt volvo enklast

där man har max vrid och effekt

finns säkert fler modeller som detta finns..

skulle utan tvekan välja en Golf mk1 diesel med en modern 1.9liters turbodiesel
finns det gott om mos i en så enkel bil
men då är det fwd men den blir nog VÄLDIGT rolig
och man slipper nog en del krångel vid bes då en otränad besgubbe inte förstår något endå smile

bästa är att bygga en själv
men en mk1 som är i bra skick med 1.9:an borde inte vara omöjligt att hitta

Kör fort så hinner inget hända...

11 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Tackar för ett utförligt svar!

Skulle jag göra det själv hade jag nog valt en 90 tals merca motor då jag inte är ett större fan av kamrem. Jag har dock varit inne på tanken 1.9 tdi, dock blir det inte den motorn om jag ska lägga ner tid på att få det gjort själv. Känns som att en w123 med en modernare 250 tdt motor skulle vara ett bättre alternativ.

Tänkte mest försöka hitta någon som sitter på en redan färdig bil med nyare dieselspis i satt som dem vill bli av med.

Sök