5570
Sök

Trafiksituation

1 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Tja

Var med om en trafiksituation som jag skulle behöva veta vad som är rätt och fel  i, försöker beskriva så bra som möjligt.

Jag kom till en trafikkorsning med bara en fil och skulle göra en vänstersväng. Mittemot var det väldigt många bilar och jag körde fram en bit samt ställde mig åt vänster så att dem bakom mig skulle kunna köra rakt fram (om dem nu skulle det) men så märke jag att det var ont om tid att få min vänstersväng och jag var tvungen att preja mig före en bil som skulle höger(från deras håll) och han blev riktigt arg och tutade våldsamt.

Nu undrar jag vad som var rätt och fel i denna situation? Skulle jag stannat och väntat? Men om det hade slått om så hade jag fått en bil i sidan?

Feedback behöves

Tack

5 089 Inlägg
25 april 2012
Är väll ditt fel om du svängde in precis framför en som skulle in på samma gata som dig. Mötande har ju företräde. Och lärde du dig inte i skolan att man ska stanna på HÖGER sida om vägen och vänta tills det inte är någon trafik bakom så man sedan kan svänga vänster?wink

\Lindgren

8 299 Inlägg
25 april 2012
Du som ska göra vänstersväng har väjningsplikt mot alla mötande trafik. Det innebär att du skulle ha väntat tills du kunnat svänga.

Sök