5582
Sök

Hur ska motoroljan se ut när man kör på E85?

3 235 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Hej,
jag blandtankar E85 och bensin (ca 70/30%) just nu. Jag bytte olja för ca en månad sedan till Comma Motorsport (5W50), och när kollade oljan idag när jag tankade såg den fin och ljus ut, men med nyans av rosa. Jag kör som regel hårt, och körde häromdagen några repor med skrattgas. Kan tillägga att oljan luktade som vanligt, varm olja:) Jag vet att etanol är flyktigare än bensin, så det hamnar säkert lite förbi kolvringarna vid belastning och färgar oljan rosa. Frågan är: hur stor påverkan har det på oljans smörjförmåga på sikt?

629 Inlägg
25 april 2012
Flexifuel-bilar brukar ha tätare intervall på oljebyte...

1 948 Inlägg
26 april 2012
En etanolbil ska ha MYCKET tätare oljebyten, har du sen valt att konvertera en gammal bil som från början inte var menad att köras på etanol... ja då skulle jag personligen gå från, säg oljebyte var 2000e mil till ja... var 500e?

Just hur det står till med din rosa olja, det har jag tyvärr ingen aning om. Utan mitt svar e väl egentligen bara rent generellt vid etanolkonvertering big_smile

1 412 Inlägg
26 april 2012
Jag skulle nog tro att man tappar mycket smörjförmåga då e85 är ganska "kärv", har du kört hårt så kanske det behövs väldigt täta oljebyten.

När jag hade min trimmade saab v4 som gick på e85 och varvades ganska friskt så bytte jag olja efter 200 mil.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 april 2012
Precis! Etanolen både späder och tvättar oljan på ett helt annat sätt än bensin så man måste köra med mycket tätare oljebytesintervaller vid etanolkonvertering. Framförallt på "fulkonverterade" bilar. Räknar man in detta i kalkylen inkl. kostnader för ombyggnation, ev. problem med delar som inte klarar etanolen på sikt + den ökade drivmedelskostnaden. Så vinner man inte speciellt mycket. Fast placeboeffekten vid pumpens räkneverk på kronorna verkar räcka för många.
Senast redigerat av hotrodder (26 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 235 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Jag har blandtankat etanol/bensin i flera år nu, och aldrig tidigare sett att det påverkar färgen på oljan, det var först då jag gick över till motorsport oljan då jag upptäckte fenomenet. Jag brukar oavsett byta olja rätt ofta, minst två gånger per år. Jag pendlar med bilen, så den blir alltid ordentligt varmkörd, så etanol som eventuellt hamnar i oljan borde ju fördampa.

Sök