Fekzen skrev:
Tjoh!
Om du ska nå runt 400 hk i motor, så kan du räkna med att ligga på ca 1,2 bar med safe ställd tändning och vettig blandning.
Viktigaste skulle jag säga, för att få allt att fungera så bra som möjligt, är att skaffa delar i rätt storlek - dvs varken för små eller för stora.
Ex skulle kunna vara en rimlig storlek på turbo, T3/T4, T04E, HX35 osv. Dessa bygger laddtryck på ca 3ooo rpm och väljer man för stor turbo är risken att man tappar register och får den att börja bygga runt 4k osv, dvs blir klart sämre körbarhet.
Spridare skulle jag säga att tex volvos 465cc kan vara rimligt. Eller tex de 420cc som finns i PPF shopen.
Soppa pump tycker jag att bosch pumparna tex 040, 044 osv fungerat generellt bättre än wallbron, men det kan ju vara tillfälligheter. Jag rekomenderar också en ställbar BTR, och ta bort original helt, som gör att man på ett enkelt sätt kan finjustera blandningen en aning upp och ner.
Beroende på hur mycket man vill lära sig själv vad gäller mappning av sprut så skulle jag överväga att köra originalsprut eller eftermarknadssprut. Vill man lära sig själv och mappa själv så blir det ju att införskaffa ett eftermarknadssystem och det kan dra iväg lite i kostnad om man ska ha ett vettigt. Alternativet är ju Turbochip som jag erbjuder för originalsprutet, vilket fungerar bra till rimliga effekter så som tex 400 hk. (har tex programmerat en M50B25 som bänkades till 407 hk på bakhjulen med org sprut).
Skulle säga att det beror helt på vad man är ute efter och hur man vill göra själv.
Mvh//
A.Fekzen