Turbokit till BMW E36 325i

-BMW-Motorsport- ///M-Power
26 april 2012 · 1 032 Inlägg

Tjena!

Jag har inte så mycket koll på allt man måste ha när man ska turbokonventera en BMW E36 325i. Jag hade velat få upp effekten i typ 400-520hk. För då hade jag renoverat motorn, och bytat till större smidda kolvar (borrat blocket), bytat kamaxlar, borrat ventiler och lite annat. Men frågan är vad som behövs till turbo och det. Jag har kollar på PPF och där ser ut att vara bra turbos.

/ Johan

Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 april 2012 · 1 032 Inlägg



Här är en 500hk E36 M3 Turbo, där är lite tryck i den!

Mickius
27 april 2012 · 4 670 Inlägg

För 400hk behövs inte smitt i den motorn men ändå att rekomendera!

Kolla in trikedal han har 400hk på driven? Med rätt enkla medel.

Men Turbo
Spridare
Grenrör
Intercooler
Tryckrör
Avgassystem
BTR?
Värre soppapump
Annan lmm?
Chippad box "fekzen" eller sprut"
Borra oljeretur i tråget.

Säkert glömt något!

Fekzen
27 april 2012 · 181 Inlägg

Tjoh!

Om du ska nå runt 400 hk i motor, så kan du räkna med att ligga på ca 1,2 bar med safe ställd tändning och vettig blandning.
Viktigaste skulle jag säga, för att få allt att fungera så bra som möjligt, är att skaffa delar i rätt storlek - dvs varken för små eller för stora.

Ex skulle kunna vara en rimlig storlek på turbo, T3/T4, T04E, HX35 osv. Dessa bygger laddtryck på ca 3ooo rpm och väljer man för stor turbo är risken att man tappar register och får den att börja bygga runt 4k osv, dvs blir klart sämre körbarhet.

Spridare skulle jag säga att tex volvos 465cc kan vara rimligt. Eller tex de 420cc som finns i PPF shopen.
Soppa pump tycker jag att bosch pumparna tex 040, 044 osv fungerat generellt bättre än wallbron, men det kan ju vara tillfälligheter. Jag rekomenderar också en ställbar BTR, och ta bort original helt, som gör att man på ett enkelt sätt kan finjustera blandningen en aning upp och ner.

Beroende på hur mycket man vill lära sig själv vad gäller mappning av sprut så skulle jag överväga att köra originalsprut eller eftermarknadssprut. Vill man lära sig själv och mappa själv så blir det ju att införskaffa ett eftermarknadssystem och det kan dra iväg lite i kostnad om man ska ha ett vettigt. Alternativet är ju Turbochip som jag erbjuder för originalsprutet, vilket fungerar bra till rimliga effekter så som tex 400 hk. (har tex programmerat en M50B25 som bänkades till 407 hk på bakhjulen med org sprut).
Skulle säga att det beror helt på vad man är ute efter och hur man vill göra själv.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 april 2012 · 1 032 Inlägg

Fekzen skrev:
Tjoh!

Om du ska nå runt 400 hk i motor, så kan du räkna med att ligga på ca 1,2 bar med safe ställd tändning och vettig blandning.
Viktigaste skulle jag säga, för att få allt att fungera så bra som möjligt, är att skaffa delar i rätt storlek - dvs varken för små eller för stora.

Ex skulle kunna vara en rimlig storlek på turbo, T3/T4, T04E, HX35 osv. Dessa bygger laddtryck på ca 3ooo rpm och väljer man för stor turbo är risken att man tappar register och får den att börja bygga runt 4k osv, dvs blir klart sämre körbarhet.

Spridare skulle jag säga att tex volvos 465cc kan vara rimligt. Eller tex de 420cc som finns i PPF shopen.
Soppa pump tycker jag att bosch pumparna tex 040, 044 osv fungerat generellt bättre än wallbron, men det kan ju vara tillfälligheter. Jag rekomenderar också en ställbar BTR, och ta bort original helt, som gör att man på ett enkelt sätt kan finjustera blandningen en aning upp och ner.

Beroende på hur mycket man vill lära sig själv vad gäller mappning av sprut så skulle jag överväga att köra originalsprut eller eftermarknadssprut. Vill man lära sig själv och mappa själv så blir det ju att införskaffa ett eftermarknadssystem och det kan dra iväg lite i kostnad om man ska ha ett vettigt. Alternativet är ju Turbochip som jag erbjuder för originalsprutet, vilket fungerar bra till rimliga effekter så som tex 400 hk. (har tex programmerat en M50B25 som bänkades till 407 hk på bakhjulen med org sprut).
Skulle säga att det beror helt på vad man är ute efter och hur man vill göra själv.

Mvh//
A.Fekzen

Tack så jättemycket för svaren!! smile Tror du det går att besiktia om man tar av turbo och allt innan besiktning och sen monterar det igen efter? Jag tänker mest på att motorn är inställd med turbo osv då hmm

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 april 2012 · 1 032 Inlägg

mickius skrev:
För 400hk behövs inte smitt i den motorn men ändå att rekomendera!

Kolla in trikedal han har 400hk på driven? Med rätt enkla medel.

Men Turbo
Spridare
Grenrör
Intercooler
Tryckrör
Avgassystem
BTR?
Värre soppapump
Annan lmm?
Chippad box "fekzen" eller sprut"
Borra oljeretur i tråget.

Säkert glömt något!

Tack för svaret! smile Det uppskattas

Fekzen
27 april 2012 · 181 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Tack så jättemycket för svaren!! smile Tror du det går att besiktia om man tar av turbo och allt innan besiktning och sen monterar det igen efter? Jag tänker mest på att motorn är inställd med turbo osv då hmm

Jo, det är ju bara att sätta tillbaka originalchipet i boxen igen så kan du besikta om du bara byggt tillbaka resten till original. Går ju att bygga en adapter istället för själva turboagget och sen bara köra med org spridare osv.

Sitter ju med sockel , så är enkelt att byta chipet själv.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (27 april 2012)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 april 2012 · 1 032 Inlägg

Fekzen skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Tack så jättemycket för svaren!! smile Tror du det går att besiktia om man tar av turbo och allt innan besiktning och sen monterar det igen efter? Jag tänker mest på att motorn är inställd med turbo osv då hmm

Jo, det är ju bara att sätta tillbaka originalchipet i boxen igen så kan du besikta om du bara byggt tillbaka resten till original. Går ju att bygga en adapter istället för själva turboagget och sen bara köra med org spridare osv.

Sitter ju med sockel , så är enkelt att byta chipet själv.

Mvh//
A.Fekzen

Aha ok. Ja det är ju lite jobb, men det är det nog värt smile

Mvh Johan

-BMW-Motorsport- ///M-Power
28 april 2012 · 1 032 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

Fekzen skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Tack så jättemycket för svaren!! smile Tror du det går att besiktia om man tar av turbo och allt innan besiktning och sen monterar det igen efter? Jag tänker mest på att motorn är inställd med turbo osv då hmm

Jo, det är ju bara att sätta tillbaka originalchipet i boxen igen så kan du besikta om du bara byggt tillbaka resten till original. Går ju att bygga en adapter istället för själva turboagget och sen bara köra med org spridare osv.

Sitter ju med sockel , så är enkelt att byta chipet själv.

Mvh//
A.Fekzen

Aha ok. Ja det är ju lite jobb, men det är det nog värt smile

Mvh Johan

Föresten, är en Garrett GT3076R (1.06 A/R) turbo för stor? Jag vill ju ha den så körbar som möjligt.

Mvh Johan

Fekzen
29 april 2012 · 181 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Föresten, är en Garrett GT3076R (1.06 A/R) turbo för stor? Jag vill ju ha den så körbar som möjligt.

Mvh Johan

Hmm , vågar inte svara på rak arm hur stor en sån är. Men om du jämför mot de turbona jag skrev , storleksmässigt, så borde du kunna lista ut hur stor skillnaden blir.
Haft några andra projekt med M50 och Garrett tex en GT42 som började ladda på ca 35oo rpm och en GT45 som började ladda runt 4ooo rpm.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
-BMW-Motorsport- ///M-Power
4 maj 2012 · 1 032 Inlägg

Men det är bara det att jag är ju inte ute efter en bil att leka runder med och drifta och sånt, tanken är bankörning på så många banor som möjligt. Och att den ska gå snabbt rakt fram är också viktigt såklart. Jag vet inte om en diff från Schmiedmann eller nått sånt hjälper, för om bilden bara spinner i ettan och tvåan när man ger full gas eller ligger i en sväng och bara spinner så fort man gasar lite så är det meningslöst hmm

Här är länken till diffen:
http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … tm#1934774

NdL Konstruktör
5 maj 2012 · 1 053 Inlägg

Ähh, köp dig en M3 lamelldiff.
Kostar nog inte mer än 3500:- kanske.

NdL Konstruktör
6 maj 2012 · 1 053 Inlägg

De har väl 25% spärr i sig original.
Men finns satser att köpa så man spänner upp dem till 40.

Men det är nog bättre att lämna in för det.
Men 25% är bättre än 0 iaf wink

Ekan_1 glad
6 maj 2012 · 493 Inlägg

mitt råd är väl att man börjar nånstans och fortsätter sedan i sin egna takt om man nu inte är så haj på ämnet smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
6 maj 2012 · 1 032 Inlägg

NdL skrev:
De har väl 25% spärr i sig original.
Men finns satser att köpa så man spänner upp dem till 40.

Men det är nog bättre att lämna in för det.
Men 25% är bättre än 0 iaf wink

Hur menar du med 25% spärr? Du behöver inte förklara om det är för invecklat men det borde hjälpa en del med en M3 diff då smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
6 maj 2012 · 1 032 Inlägg

Ekan_1 skrev:
mitt råd är väl att man börjar nånstans och fortsätter sedan i sin egna takt om man nu inte är så haj på ämnet smile

Ja det får jag göra smile Jag har inte så mycket erfarenhet med diffar och turbokonventering och sådant.

NdL Konstruktör
7 maj 2012 · 1 053 Inlägg

Jag själv hade aldrig skruvat i en bilmotor förut.
Men bestämde mig förra året för att turbokonvertera min cab.
Och för ett tag sedan så blev den färdig.


Hade jag gjort samma sak nu hade det väl inte tagit mer än någon månad.
Men jag hade inte kunskapen och all utrustning som behövdes.
Och heller ingen som kunde hjälpa mig.
Så då blir det att lära sig allt på nätet.

Och eftersom du precis som jag har en Bmw, så är det PPF man ska hänga på smile

Ang diffen så är det lite svårt att förklara.
Men om du söker på wikipedia på diffbroms.
Så förstår du hur en diff fungerar. Och då förstår du vad de där 25%en gör för nytta.

-BMW-Motorsport- ///M-Power
7 maj 2012 · 1 032 Inlägg

NdL skrev:
Jag själv hade aldrig skruvat i en bilmotor förut.
Men bestämde mig förra året för att turbokonvertera min cab.
Och för ett tag sedan så blev den färdig.


Hade jag gjort samma sak nu hade det väl inte tagit mer än någon månad.
Men jag hade inte kunskapen och all utrustning som behövdes.
Och heller ingen som kunde hjälpa mig.
Så då blir det att lära sig allt på nätet.

Och eftersom du precis som jag har en Bmw, så är det PPF man ska hänga på smile

Ang diffen så är det lite svårt att förklara.
Men om du söker på wikipedia på diffbroms.
Så förstår du hur en diff fungerar. Och då förstår du vad de där 25%en gör för nytta.

Aha ok, ja jag har kollat på PPF och dem har grymt många grejer så dem verkar vara riktigt bra. Ja, ska söka upp det smile Men det verkar nästan som de flesta med turbo i sina BMW's har det som lekbilar det ärväl för att dem är lätta att sladda runt med såklart, men jag hoppas att man kan få ut en bra banbil ur det och inte bara en som spinner hela tiden smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang