3503
Sök

Saker att kolla på gällande supra?

15 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Tjenare.

Hade ingen aning vars jag skulle slänga upp den här tråden så jag chansade på denna.
ny på garaget så "bear with me".

Nu är det så att jag har varit och tittat på en N/A Supra mk4 (Auto) och är väldigt, väldigt intresserad.
Gick perfekt, ingen rost förutom på avgasröret, ett lagat lacksläpp, gick bra i motorn och växellåda.

Frågorna jag har till de kunniga här på garaget är:
    .Vad finns det jag bör kolla? D.v.s vad brukar normalt vara problemområden på en supra?
    .Hur gäller det med försäkring på en bil man köper av civilperson? Kan jag köra hem bilen efter köp och fixa
     försäkringen hemma eller måste det fixas vid bilköpet?

Nästa sak jag bara måste få fråga, förmodligen en väldigt dum fråga och jag vet förmodligen svaret, MEN det är endå en fråga jag känner jag vill få svar på:
När jag testkörde den var upphängningen VÄLDIGT hård, till en så pass grad att när jag körde ner för den (uppskattade) 3cm höga kanten ut ur garaget kändes det som om jorden höll på att gå under. Är detta något jag bör oroa mig för och hissa upp med lift för att få en rejäl titt på upphängningen? Förstår att supran är
från fabrik hårdare än Ford Fikusen jag kört, men har svårt att tro att den faktiskt ska vara så här hård.

För övrigt var avgasröret i ganska dåligt skick, hur mycket skulle ni kunna gissa på att man skulle kunna pruta
pga en sådan detalj??

Jag har hört allt för många "Köp TT istället!" Eller "Fixa manuell istället!" och sådana kommentarer undanbedes.
Det här är mitt val, vet att TT'ns pris inte ligger så pass mycket högre än N/A och har alla små godsakerna som
bättre bromsar osv. Vore väldigt tacksam om ni hjälpte mig besvara mina frågor smile

PS. Tack för flytten till Allmänt mods.
Senast redigerat av marschvin (1 maj 2012)

De som påstår de inte har råd med en fin bil, är enbart för lata för att göra uppoffringar.
Bilar har man aldrig råd med om man prioriterar dem sist.

Bärs!
3 456 Inlägg
1 maj 2012
marschvin skrev:
Tjenare.

Hade ingen aning vars jag skulle slänga upp den här tråden så jag chansade på denna.
ny på garaget så "bear with me".

Nu är det så att jag har varit och tittat på en N/A Supra mk4 (Auto) och är väldigt, väldigt intresserad.
Gick perfekt, ingen rost förutom på avgasröret, ett lagat lacksläpp, gick bra i motorn och växellåda.

Frågorna jag har till de kunniga här på garaget är:
    .Vad finns det jag bör kolla? D.v.s vad brukar normalt vara problemområden på en supra?
    .Hur gäller det med försäkring på en bil man köper av civilperson? Kan jag köra hem bilen efter köp och fixa
     försäkringen hemma eller måste det fixas vid bilköpet?

Nästa sak jag bara måste få fråga, förmodligen en väldigt dum fråga och jag vet förmodligen svaret, MEN det är endå en fråga jag känner jag vill få svar på:
När jag testkörde den var upphängningen VÄLDIGT hård, till en så pass grad att när jag körde ner för den (uppskattade) 3cm höga kanten ut ur garaget kändes det som om jorden höll på att gå under. Är detta något jag bör oroa mig för och hissa upp med lift för att få en rejäl titt på upphängningen? Förstår att supran är
från fabrik hårdare än Ford Fikusen jag kört, men har svårt att tro att den faktiskt ska vara så här hård.

För övrigt var avgasröret i ganska dåligt skick, hur mycket skulle ni kunna gissa på att man skulle kunna pruta
pga en sådan detalj??

Jag har hört allt för många "Köp TT istället!" Eller "Fixa manuell istället!" och sådana kommentarer undanbedes.
Det här är mitt val, vet att TT'ns pris inte ligger så pass mycket högre än N/A och har alla små godsakerna som
bättre bromsar osv. Vore väldigt tacksam om ni hjälpte mig besvara mina frågor smile

PS. Helt fel sektion, såg "Bilvård" och trodde det skulle kunna passa in, mods får gärna flytta om de tycker en annan sektion är bättre lämpad.

Nej, jag har inga svar att ge dig, men jag har en fråga:
Hur tänkte du när du såg "Bilvård" och tyckte att din tråd skulle passa här? På vilket sätt är det här "Bilvård"?

Garaget.org peakade 2008.

15 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
marschvin skrev:

Nej, jag har inga svar att ge dig, men jag har en fråga:
Hur tänkte du när du såg "Bilvård" och tyckte att din tråd skulle passa här? På vilket sätt är det här "Bilvård"?

Av tröttheten som uppstår vid 03:00 tycktes det att "bilvård" skulle vara att gå igenom bilen och "laga eventuella skador" innan de uppstår. Trötthetslogik wink

Självklart har jag redan upptäckt hur dumt detta var, men att flytta tråden är ingenting jag kan göra nu.
Väntar helt enkelt på svar eller att en moderator ser detta misslyckande och flyttar den.

Shit happens.
Senast redigerat av marschvin (1 maj 2012)

De som påstår de inte har råd med en fin bil, är enbart för lata för att göra uppoffringar.

388 Inlägg
1 maj 2012
Hur hård den är i fjädringen beror ju lite på vad som sitter monterat. Coilovers går ju utan problem att beställa med i stort sett hur hårda fjädrar du vill

Hur mycket får du ge för bilen? Du får en NA automat för typ 15-20 000 i england

SPONSORER
BRL - SONAX - 59 north wheels -
Spacer.se

15 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
SkylinePeter skrev:
Hur hård den är i fjädringen beror ju lite på vad som sitter monterat. Coilovers går ju utan problem att beställa med i stort sett hur hårda fjädrar du vill

Hur mycket får du ge för bilen? Du får en NA automat för typ 15-20 000 i england

Skall vara originalfjädring, och tänker ge runt 60,000 för den, möjligtvis pruta ner den lite bland annat
pg.a avgasröret och en trasig panel i bagaget då säljaren var flexibel i priset.

Bilarna må vara billiga i England, men då jag är helt oerfaren i bilimport känns
det inte som en bra idé att ta på mig jobbet att importera själv. Anlitar jag ett importföretag,
hamnar inte priset runt 60 000 - 70 000 ändå innan den är reggad och klar?
Sneglat lite på Jap-City under det senaste året.

270 Inlägg
1 maj 2012
marschvin skrev:
SkylinePeter skrev:

Skall vara originalfjädring, och tänker ge runt 60,000 för den, möjligtvis pruta ner den lite bland annat
pg.a avgasröret och en trasig panel i bagaget då säljaren var flexibel i priset.

Bilarna må vara billiga i England, men då jag är helt oerfaren i bilimport känns
det inte som en bra idé att ta på mig jobbet att importera själv. Anlitar jag ett importföretag,

är det väldigt låg profil så är det förmodligen där problemet ligger. Min original alfa gtv från 86 blev väldigt mycket hårdare med lågprofil

270 Inlägg
1 maj 2012
DanneGTV6 skrev:
marschvin skrev:
SkylinePeter skrev:

är det väldigt låg profil på däcken så är det förmodligen där problemet ligger. Min original alfa gtv från 86 blev väldigt mycket hårdare med lågprofildäck

15 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
DanneGTV6 skrev:
marschvin skrev:
SkylinePeter skrev:

är det väldigt låg profil så är det förmodligen där problemet ligger. Min original alfa gtv från 86 blev väldigt mycket hårdare med lågprofil

Förstår att det påverkar hårdheten, känns logiskt att detta kan vara anledningen.
Har dock för mig att säljaren berättade att upphängningen var original, men jag är inte helt 100 på det.
Får fråga när jag går igenom bilen nu på lördag.

43 Inlägg
1 maj 2012
Det man ska tänka på är att inte köpa en om det inte är turbo och manual pretty much wink

270 Inlägg
1 maj 2012
marschvin skrev:
DanneGTV6 skrev:
marschvin skrev:

Förstår att det påverkar hårdheten, känns logiskt att detta kan vara anledningen.
Har dock för mig att säljaren berättade att upphängningen var original, men jag är inte helt 100 på det.
Får fråga när jag går igenom bilen nu på lördag.

Med original upphängning och lågprofil blir det väldigt stötigt. Så upphängningen är säkert original smile
Senast redigerat av DanneGTV6 (1 maj 2012)

Forummoderator
26 568 Inlägg
1 maj 2012
Anton_m skrev:
Det man ska tänka på är att inte köpa en om det inte är turbo och manual pretty much wink

Uhm. Varför inte då?
Vill man ha en automat n/a, så är det ju inget fel i dem heller?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Anton_m skrev:

Uhm. Varför inte då?

Håller med på det här, vad är det som är så fel med en N/A supra?
Visst har den inte lika mycket hästar som TT'n, men det är ändå en Supra!
Tycker hatet mot en N/A är likt att hata en gallardo för att det inte är en superleggera

677 Inlägg
3 maj 2012
marschvin skrev:
Mack skrev:
Anton_m skrev:

Uhm. Varför inte då?

Tycker hatet mot en N/A är likt att hata en gallardo för att det inte är en superleggera

Supra är en "sport"bil. Automat + sugmotor i en supra är bara fel, det är som att "försöka men inte kunna" vilket är ren utav pinsamt! 
Nej en Automat+sugmotor är inte en supra, en supra är en bil som stoltserar med höga effektsiffror och breda bakdäck. Supra är en bil som får andra bilar att se mesiga ut!

Ge fan i att köpa en NA med automat, spara och köp iaf en N/A med manuell så kanske du lyckas dra grannens V70. 
Jag inser att supra troligten varit en "pojkdröm" för dig som yngre, glida runt i städerna och försöka stoltsera men tro mig så fort folk upptäcker att det är en n/a + automat så kommer dom bara garva och tycka du är....
Och nej Gallardo är en supersportbil och är redigt brutal från början!
Att köpa en N/a supra är som att köpa en Muskelbil med 1,3 liters motor.

Kolla på supra mk3 i stället, finns stor trimpotential ( runt 75% av vad mk4 klarar av ( utan dyrare ingrepp)) samt billig i inköp

Så där var moralkärringen i mig!
Se till så att lådan är fräsch samt kolla efter rost längst bakrutan samt skärmkanterna!

Forummoderator
26 568 Inlägg
3 maj 2012
Bergkuist skrev:
marschvin skrev:
Mack skrev:

Uhm. Varför inte då?

Supra är en "sport"bil. Automat + sugmotor i en supra är bara fel, det är som att "försöka men inte kunna" vilket är ren utav pinsamt! 
Nej en Automat+sugmotor är inte en supra, en supra är en bil som stoltserar med höga effektsiffror och breda bakdäck. Supra är en bil som får andra bilar att se mesiga ut!

Ge fan i att köpa en NA med automat, spara och köp iaf en N/A med manuell så kanske du lyckas dra grannens V70. 
Jag inser att supra troligten varit en "pojkdröm" för dig som yngre, glida runt i städerna och försöka stoltsera men tro mig så fort folk upptäcker att det är en n/a + automat så kommer dom bara garva och tycka du är....

Kolla på supra mk3 i stället, finns stor trimpotential ( runt 75% av vad mk4 klarar av ( utan dyrare ingrepp)) samt billig i inköp

Se till så att lådan är fräsch samt kolla efter rost längst bakrutan samt skärmkanterna!

Ursäkta mig, men det finns ju de få som endast är ute efter utseendet också.
Jag är inte en av dem, men de finns ju.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
3 maj 2012
Bergkuist skrev:
marschvin skrev:
Mack skrev:

Uhm. Varför inte då?

Huvudet på spiken! En supra ser ju jävligt grym, snabb och stark ut och att sen puttra runt med en automat och ännu värre en n/a är ju bara FEL hmm

Sök