4477
Sök

Startade bilen utan LMM:en, satte tillbaka den och nu lyser Lambdaindikatorn hela tiden, Volvo 940 GL -95.

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Tempgivaren till elfläkten är inte samma givare som till styrenheten.
Givaren till fläkten sitter i kylaren och givaren till boxen sitter under insuget in mot torpedplåten. Den sitter innanför givaren som går till instrumenten.

Det är väldigt ovanligt att det är lambdasonden som är trasig vid indikering på fel på lambdan.
Om du kunde ge oss värdena från besiktningen så kanske vi kan få mer hmm om vad som är snett.

Går bilen fett eller magert?

Har bara protokoll sen innan jag fixade läckagen på avgasröret.

CO: 5,6 (0,5)
CO 2500: 3,1 (0,3)
HC: 183 (100)
LAMBDA: 0,90

Men på verkstaden som fixade läckorna sa att HC kom ner till 95 efter tätningen, och då när jag fick tillbaka den så märkte jag ett större hål, så fixade det, så HC borde va bättre nu.  Vet inte med dom andra värderna om dom fortfarande är lika eller inte.

Men vi får se imorgon, då får jag uppdaterade värden smile

767 Inlägg
4 juni 2012
Paused skrev:
Jiimpa skrev:
Givaren till fläkten sitter i kylaren och givaren till boxen sitter under insuget in mot torpedplåten. Den sitter innanför givaren som går till instrumenten.

Det är väldigt ovanligt att det är lambdasonden som är trasig vid indikering på fel på lambdan.
Om du kunde ge oss värdena från besiktningen så kanske vi kan få mer hmm om vad som är snett.

Men på verkstaden som fixade läckorna sa att HC kom ner till 95 efter tätningen, och då när jag fick tillbaka den så märkte jag ett större hål, så fixade det, så HC borde va bättre nu.  Vet inte med dom andra värderna om dom fortfarande är lika eller inte.

Oj! Dom där värdena tyder på att den går riktigt fett och den har riktigt dålig förbränning samt att katten ser ut att inte klara av att rena avgaserna. Det kan dock bero på att den går så fett.

Kolla upp bränsletrycket på den.

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Paused skrev:
Jiimpa skrev:

Oj! Dom där värdena tyder på att den går riktigt fett och den har riktigt dålig förbränning samt att katten ser ut att inte klara av att rena avgaserna. Det kan dock bero på att den går så fett.

Så jag kan utesluta katten och möjligtvis lambdasonden?

Hur kollar jag bränsletrycket enklast? samt, funkar en tempgivare från 740 gl -88 till min 940 gl -95?

767 Inlägg
4 juni 2012
Paused skrev:
Jiimpa skrev:
Paused skrev:

Hur kollar jag bränsletrycket enklast? samt, funkar en tempgivare från 740 gl -88 till min 940 gl -95?

Lambdasonden kan du nästan med all säkerhet utesluta. Katten kan ju vara skrot för värdena är riktigt kassa men det är svårt att vet iochmed att den går så fett.
Lambdasonden mäter avgaserna för att sen skicka det vidare till styrboxen så den vet vad bilen behöver för blandning för att gå optimalt. Om det tex är hål i avgassystemet innan lambdan så får boxen signal att det är för mycket syre och den ger mer bränsle som kompensation med lågt lambda värde och höga avgasvärden som resultat av otillräckligförbränning.. I 9 fall av 10 så är det aldrig sonden som har gått sönder utan det är något annat som felar.

Ja det borde passa. Iaf om det är en -88b med b230F motorn.

På fuelrailen sitter det en ventil, samma som till bildäcken. Du kopplar dit en mätare och startar igång bilen och ser vad det hamnar på. På tomgång ska det ligga runt 2.3bars tryck med vaccum slangen inkopplad till btren.
Senast redigerat av Jiimpa (4 juni 2012)

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Paused skrev:
Jiimpa skrev:

Lambdasonden kan du nästan med all säkerhet utesluta. Katten kan ju vara skrot för värdena är riktigt kassa men det är svårt att vet iochmed att den går så fett.

På fuelrailen sitter det en ventil, samma som till bildäcken. Du kopplar dit en mätare och startar igång bilen och ser vad det hamnar på. På tomgång ska det ligga runt 2.3bars tryck med vaccum slangen inkopplad till btren.

okok, kan tillägga att katten är hel inuti.

Kanske inte lönt att göra en efterkontroll imorgon då? med nya lambdasonden, imorgon är det sista dagen, sen blir det en full besiktning igen hmm

767 Inlägg
4 juni 2012
Paused skrev:
Jiimpa skrev:
Paused skrev:

Kanske inte lönt att göra en efterkontroll imorgon då? med nya lambdasonden, imorgon är det sista dagen, sen blir det en full besiktning igen hmm

Gör en efterkontroll så du kan köra med bilen och slipper en hel ombesiktning bara för några avgasvärden.
Det blir ju samma pengar om du ombesiktigar 2 gånger som att göra en fullständig.

JFfoto
4 juni 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Paused skrev:
Jiimpa skrev:

Gör en efterkontroll så du kan köra med bilen och slipper en hel ombesiktning bara för några avgasvärden.
Det blir ju samma pengar om du ombesiktigar 2 gånger som att göra en fullständig.

Mjo sant, så trött på värderna, har ju en nissan med för höga värden också.. skapligt less

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
Okej, nya värden:

CO: 0,7 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 046 (100) Godkänt.
Lambda: 0,94 (0,96 - 1,04)

Bytt lambda
Olja + filter
Luftfilter
Tätat avgassystemet
Katten är hel inuti
Inga luftläckor
Nya tändstift

Och ska testa byta tempgivaren, men kan det vara katalysatorn ändå? fast HC är så lågt?
Senast redigerat av Paused (5 juni 2012)

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
Vilka symtomer blir det vid trasig tempgivare? läst att den går dåligt isåfall? min går hur bra som helst, enda "felet" vet inte om det är fel, men alltid när man startar så varvas bilen upp till 2000 varv och stannar där 2 sekunder för att sedan gå ner till vanlig tomgång..

lika om termostaten skulle va öppen hela tiden, borde inte det bli fel på tempen då? min går upp i temp som vanligt..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 juni 2012
Paused skrev:
Vilka symtomer blir det vid trasig tempgivare? läst att den går dåligt isåfall? min går hur bra som helst, enda "felet" vet inte om det är fel, men alltid när man startar så varvas bilen upp till 2000 varv och stannar där 2 sekunder för att sedan gå ner till vanlig tomgång..

lika om termostaten skulle va öppen hela tiden, borde inte det bli fel på tempen då? min går upp i temp som vanligt..

Om termostaten är trasig så tar de väldigt lång tid innan den uppnår arbetstemp, och om det är tempgivaren så bör den gå halv kasst ja. Men tror inte de där värdena på avgasmätningen beror på katten. Brukar vara helt åt fanders trots att bilen går klockrent då.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 juni 2012
Bilen går ju fett enligt lambdaindikeringen också, så hittar du vad det beror på så får du garanterat ordning på avgasvärdena. Är du helt hundra på att avgassystemet är tätt nu?

Om du nollar boxen och sedan kör en halvmil, har du då några felkoder?

m5portal.com
m3portal.com

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
ok, den når arbetstemp som vanligt, går inte segt, och den står på mitten hela tiden..

då kan vi med stor sannolikhet utesluta termostaten, tempgivaren, katalysatorn.

Vad mer kan det vara egentligen? blåst toppackning?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 juni 2012
Paused skrev:
ok, den når arbetstemp som vanligt, går inte segt, och den står på mitten hela tiden..

Du kan inte utesluta tempgivaren ännu, även om den är osannolik. Men resterande går nog att räkna bort.

Toppackningen kan ju vara blåst, men då skulle bilen blåryka alt. vitryka men då tempen inte skenar iväg så verkar den inte trycksätta kylarsystemet iaf.

Bilen har inte haft ett inoljat sportluftfilter tidigare?

m5portal.com
m3portal.com

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Bilen går ju fett enligt lambdaindikeringen också, så hittar du vad det beror på så får du garanterat ordning på avgasvärdena. Är du helt hundra på att avgassystemet är tätt nu?

Om du nollar boxen och sedan kör en halvmil, har du då några felkoder?

Hör ingenting från avgassystemet, så bör vara tätt, om det nu ändå skulle vara hål, kan man få dessa värden? borde inte HC vara högre?

Jag nollade förut, ganska länge sen, och har kört flera mil sedan dess, och lampan eller några felkoder kom upp, men kan ju testa att dra säkringen igen få se

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Paused skrev:

Du kan inte utesluta tempgivaren ännu, även om den är osannolik. Men resterande går nog att räkna bort.

Toppackningen kan ju vara blåst, men då skulle bilen blåryka alt. vitryka men då tempen inte skenar iväg så verkar den inte trycksätta kylarsystemet iaf.

Bilen har inte haft ett inoljat sportluftfilter tidigare?

okok, näe den ryker inte mer än normalt.

Nepp, bilen har alltid varit orginal, jag är andra ägaren smile gammal dam som haft den sedan ny..

Tänkte på LMM:en, kan den va dålig fasten bilen går bra tro..
Senast redigerat av Paused (5 juni 2012)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 juni 2012
Paused skrev:
Hör ingenting från avgassystemet, så bör vara tätt, om det nu ändå skulle vara hål, kan man få dessa värden? borde inte HC vara högre?

Jag nollade förut, ganska länge sen, och har kört flera mil sedan dess, och lampan eller några felkoder kom upp, men kan ju testa att dra säkringen igen få se

Ville bara höra om du fått några felkoder sen senaste besiktningen och vilka dessa isf kan vara. Du bör ha åtminstone en som säger att lambdan indikerar på fet/mager gång.

Hörs det ingenting och du kollat så det är tätt överallt så bör det vara tillräckligt tätt även om det skulle läcka lite. Så jäkla känsliga är de inte.

Paused skrev:

Nepp, bilen har alltid varit orginal, jag är andra ägaren smile gammal dam som haft den sedan ny..

Ryker den inte ovanligt mycket tror jag inte det beror på toppackningen.

LMM:en kan ju ställa till att den går fett, därför jag undrar över filtret. Ett bra sätt att döda en LMM på är att köra just med inoljat sportluftfilter. Du kan pröva med någon annans om du känner någon som har en, men de bör inte vara den.

m5portal.com
m3portal.com

JFfoto
5 juni 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Paused skrev:

Ville bara höra om du fått några felkoder sen senaste besiktningen och vilka dessa isf kan vara. Du bör ha åtminstone en som säger att lambdan indikerar på fet/mager gång.

Hörs det ingenting och du kollat så det är tätt överallt så bör det vara tillräckligt tätt även om det skulle läcka lite. Så jäkla känsliga är de inte.

Paused skrev:

LMM:en kan ju ställa till att den går fett, därför jag undrar över filtret. Ett bra sätt att döda en LMM på är att köra just med inoljat sportluftfilter. Du kan pröva med någon annans om du känner någon som har en, men de bör inte vara den.

Senast jag kollade upp felkoder var igår, fick 1-1-1 på både uttag 2 och 6.

Så det som står på listan nu är att prova en annan LMM samt kolla bränsletrycket, ska göra det imorgon.

Igensatt vevhusventilitation kanske? om den är igensatt, ska det va högt tryck ur påfyllningshålet för oljan?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 juni 2012
Paused skrev:
PHrnfeldt skrev:
Paused skrev:

Paused skrev:

Senast jag kollade upp felkoder var igår, fick 1-1-1 på både uttag 2 och 6.

Så det som står på listan nu är att prova en annan LMM samt kolla bränsletrycket, ska göra det imorgon.

Igensatt vevhusventilitation kanske? om den är igensatt, ska det va högt tryck ur påfyllningshålet för oljan?

Är den igensatt så trycker den ju vevhusgaserna på annat håll. Brukar läcka olja vid ventilkåpan, oljepåfyllningslocket och ibland så går nån packbox för vev- eller kamaxeln.

m5portal.com
m3portal.com

767 Inlägg
5 juni 2012
Det finns flera tempgivare som sagt. En för styrboxen som kan vara trasig trots att mätaren i bilen visar normal temp. Motorn kan ha normal temp men givaren till boxen ger signal att bilen är kall och boxen chokar då motorn. Alltså ger den mer bensin. Det är problemet med din bil. den får för mycket bensin.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 juni 2012
Jiimpa skrev:
Det finns flera tempgivare som sagt. En för styrboxen som kan vara trasig trots att mätaren i bilen visar normal temp. Motorn kan ha normal temp men givaren till boxen ger signal att bilen är kall och boxen chokar då motorn. Alltså ger den mer bensin. Det är problemet med din bil. den får för mycket bensin.

Den till styrboxen är dessutom tvåpolig med två plus och jordning genom blocket. Ena stiftet är till tändningen och det andra till insputningen.

Den givaren måste du köpa på Volvo, annars blir det fel även om den ser likadan ut. Egen erfarenhet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök