4459
Sök

Startade bilen utan LMM:en, satte tillbaka den och nu lyser Lambdaindikatorn hela tiden, Volvo 940 GL -95.

JFfoto
2 maj 2012
Trådstartare
Glömde trycka dit LMM kontakten innan jag starta bilen, lambdalampan lös INTE innan, men jag satte tillbaka kontakten när bilen stod på tomgång, men nu vill den inte slockna?

Kan tillläggas att jag fick för höga värden på besiktningen, den går för fett alltså.. men då lös inte lampan..

Har bara felkoden 1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren.
Senast redigerat av Paused (2 maj 2012)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 maj 2012
Paused skrev:
Glömde trycka dit LMM kontakten innan jag starta bilen, lambdalampan lös INTE innan, men jag satte tillbaka kontakten när bilen stod på tomgång, men nu vill den inte slockna?

Kan tillläggas att jag fick för höga värden på besiktningen, den går för fett alltså.. men då lös inte lampan..

ja nolla den koden då...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

JFfoto
2 maj 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
Paused skrev:

ja nolla den koden då...

har gjort det, men koden finns kvar.. det borde ju va något mer fel eftersom den får för höga värden på besiktningen?.. tycker det är konstigt att lampan började lysa nu dock.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 maj 2012
Paused skrev:
turboforssen skrev:
Paused skrev:

ja nolla den koden då...

har gjort det, men koden finns kvar.. det borde ju va något mer fel eftersom den får för höga värden på besiktningen?.. tycker det är konstigt att lampan började lysa nu dock.

är du helt säker på att du nollat den ???? har du fått kod 111 innan du startat bilen efter nollning????
det kan ju va kabel brott i lmm kabeln med

JFfoto
2 maj 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
Paused skrev:
turboforssen skrev:

ja nolla den koden då...

är du helt säker på att du nollat den ???? har du fått kod 111 innan du startat bilen efter nollning????

Jag höll nere knappen i 5-6 sekunder medans tändningen var på, så lös lampan en lång stund, kollade direkt efter utan att stänga av tändningen om felkoden var kvar, och jag fick 1-2-1 igen..

tycker bara det är konstigt, besikta ju för typ 2 veckor sedan, ingen lampa lös då, men nu igår så glömde jag LMM kabeln och då börjar den lysa.. den borde väl ha lyst förut? eller är det två olika fel jag har? men att ja bara får felkod på ena felet? :S

13 Inlägg
2 maj 2012
Antar att du pillade med lmm n från första början pga värdena

Är du säker på att ditt avgassystem är helt mellan topp & kat. ?
får du fel värden till lamdan så försöker ju systemet att fläska på blandningen .
De skrotbilarna jag har haft . så är det läckande avgas . lambdasond eller lmm som trilskas (eller i en go kombo)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 maj 2012
Paused skrev:
turboforssen skrev:
Paused skrev:

Jag höll nere knappen i 5-6 sekunder medans tändningen var på, så lös lampan en lång stund, kollade direkt efter utan att stänga av tändningen om felkoden var kvar, och jag fick 1-2-1 igen..

tycker bara det är konstigt, besikta ju för typ 2 veckor sedan, ingen lampa lös då, men nu igår så glömde jag LMM kabeln och då börjar den lysa.. den borde väl ha lyst förut? eller är det två olika fel jag har? men att ja bara får felkod på ena felet? :S

har för mig att man ska hålla ner i 3sekunder sen vänta 3 sekunder för att trycka på knappen igen .
men lättast är ju att ta av + polen från batteriet i typ 10 min

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2012
Man MÅSTE läsa av ALLA felkoder innan man kan släcka lampan.
Detta enligt både Bosch och Volvos serviceinformation.

Alla som säger nått annat har FEL.

Ett husmorstips: Ryck säkring 1 i några minuter så slocknar den om det inte finns några uppenbara fel. (Ger samma effekt som att lossa batterikabeln bara att du slipper ställa klockan och programmera stereon efter.)
Senast redigerat av twin_cam (2 maj 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

JFfoto
2 maj 2012
Trådstartare
Har läst av alla felkoder i uttagen 2 och 6, vet dock inte om ja har felkoder i något annat uttag?

Om man rycker säkring 1 eller lossar batterikabeln, om det är något fel, då ska väl lampan börja lysa strax igen va?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 maj 2012
Paused skrev:
Har läst av alla felkoder i uttagen 2 och 6, vet dock inte om ja har felkoder i något annat uttag?

Om man rycker säkring 1 eller lossar batterikabeln, om det är något fel, då ska väl lampan börja lysa strax igen va?

japp lampan börjar lysa igen när du startar bilen eller kör en bit om det är nått fel

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2012
Precis. Ibland får dom dessutom spunk eller nått, då måste man ta ettans säkring för att det helt enkelt inte går att släcka.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

JFfoto
2 maj 2012
Trådstartare
Ska prova det smile återkommer imorgon, lite för mörkt ute nu..

JFfoto
18 maj 2012
Trådstartare
Nytt fel, besiktade ju för en månad sen, ALLA värden va lite för höga..

hällde i ksprit och körde in nu igen, men nu var alla värden ännu högre.. samt så började lambdalampan lysa,
kollade felkoder, fick fram:

1-1-3 - Insprutningsventil fel

2-3-2 - Lambdaregleringen fel

Kan någon säga vad som är felet då? insprutningsventilen? ;S

Bilen startar och går fint..
Senast redigerat av Paused (18 maj 2012)

JFfoto
25 maj 2012
Trådstartare
Alltså hur funkar detta egentligen? :S blir inte klok alls..

Drar hela historen från början:

Började med att jag råka starta bilen utan LMM:en inkoplad, motorlampan började lysa, nollade det genom att dra ur säkring 1.

Sen besiktade jag med avgasläckage, alla värden va för höga, bilen går fett.

En månad senare så slog jag i ksprit, men då blev värderna ännnu högre, bilen går mer fett.
Åkte från besiktningen, stod på tomgång, då började motorlampan lysa, fick dessa koder:

1-1-3 - Insprutningsventil fel

2-3-2 - Lambdaregleringen fel

Sen igår bytte jag LMM:en för att testa en sak, så nollade jag allt igen efter bytet av LMM:en, då slockna lambdalampan i bilen, och så kollade jag felkoder nu ikväll för att se, då fick jag:

1-2-1 - Signal från luftmassemätare.

Borde inte felkoderna från lambdasonden komma tillbaka om de felen kvarstår? :S alltså felkod 113 och 232.. :S och lambdalampan borde väl börja lysa igen? har kört ett tag nu.. ingen lampa.

hur funkar det? Jag kan alltså inte få tillbaka felkoderna om jag en gång nollat bilen, om felet kvarstår?

Samt, är det fel på den nya LMM:en jag bytte till? eftersom jag fick 1-2-1 ? bilen går bra..
Senast redigerat av Paused (25 maj 2012)

JFfoto
25 maj 2012
Trådstartare
Kan tillägga att nya LMMen jag testa är från en 940 -91a.. men samma nummer på dom så?

Forummoderator
26 603 Inlägg
25 maj 2012
Varför besiktigade du med ett avgasläckage? Var inte det som att bränna upp pengar i onödan..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

JFfoto
25 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Varför besiktigade du med ett avgasläckage? Var inte det som att bränna upp pengar i onödan..?

De va minimalt, så chansade..

Forummoderator
26 603 Inlägg
25 maj 2012
Paused skrev:
Mack skrev:

De va minimalt, så chansade..

Ursäkta men..om det var minimalt så hade du väl kunnat..äsch. Det var inget.
Ursäkta offtopic.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 maj 2012
Mack skrev:

bes är ju bara 300 kr kaffe pengar ju wink

Forummoderator
26 603 Inlägg
25 maj 2012
MrEricsson skrev:
Mack skrev:

bes är ju bara 300 kr kaffe pengar ju wink

Det ska ju komma från rätt käft..

Edit: Med tanke på hur du själv har resonerat genom åren..inget illa menat
Senast redigerat av Mack (25 maj 2012)

Sök