Allmänna regler för belysning? Toning tillåtet?

SpanishBull
21 maj 2012 · 65 Inlägg

Hej! Har läst på flera olika ställen här på FORUMET angående att modifiera lyktorna osv.

Vad jag förstår så får man inte eftermontera ledlampor osv till befintliga lyktor... Min fråga nu är om man köper e-godkända lyktor till sin bil där det redan finns led, som tex följande till min bil: http://www.scstyling.com/devil-eyes-sva … -3678.aspx

Är dessa godkända? Kommer besiktningen att gå igenom?

Vad är det som avgör detta?

El Toro Español... "Seat... Auto Emoción" :D
SpanishBull
21 maj 2012 · 65 Inlägg

Vad är reglerna om man vill byta ut lyktorna helt till E-märkta lyktor? Det borde väl vara lagligt?

Tänkte byta ut mina till led, mina strålkastare, samt även dimljus till led (där fram)

El Toro Español... "Seat... Auto Emoción" :D
mickefixare when ever - were ever
21 maj 2012 · 513 Inlägg

Eftersom din bil e helbilsgodkänd får du enligt lagen inte byta något av det du planerat.

SpanishBull
21 maj 2012 · 65 Inlägg

Hej! Ringde till Bilprovningen för att få rätsida på detta. Följande gäller: (enligt dom)

Om man ska byta till led så måste man byta hela insatsen, hela lyktan till en lykta som är e-märkt för led. Gör man detta så är det lagligt och går igenom besiktningen.

Däremot får man inte modifiera sina befintliga e-märkta lyktor och lägga till led i dessa då dessa inte är godkända för led. D.v.s. man kan inte bara lägga till led eller byta enskilda lamor till t.e.x. xenon. Hela kittet inklusive lamporna måste vara godkända (e-märkta) i sin helhet.

Samma sak gäller för dimljus fram. Köper man ett kit där lyktan är e-märkt och den är godkänd för led så är detta ok. Däremot, som i ovan fall, får man inte använda sig av sina befintlika lyktor och modda dessa genom att byta lamporna till exempelvis led eller xenon. Hela kittet i sin helhet måste vara e-märkt

El Toro Español... "Seat... Auto Emoción" :D
SpanishBull
21 maj 2012 · 65 Inlägg

Med andra ord, köper jag följande lyktor som finns på följande sida: http://www.scstyling.com/devil-eyes-sva … -3678.aspx

Så är detta fullt lagligt och kommer att gå igenom besiktningen big_smilebig_smilebig_smile

El Toro Español... "Seat... Auto Emoción" :D
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Njae, som sagt din bil är helbilsgodkänd, ska man hård dra reglerna får du inte byta en pryl på bilen till eftermarknads grejer. Men de brukar dom sällan gnälla på så länge de är E-märkta grejer.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
SpanishBull
21 maj 2012 · 65 Inlägg

Hmm... ok big_smile Verkar knepigt det här.

Men om man ska summera det hela:

1. Bilprovningen ser det som ok så länge det är e-märkt (hela satsen)
2. Polisen lär inte ge en böter för de lär inte veta om de är originallyktor eller ej, och stannar de en så ser de att de är e-märkta så man borde inte få böter.
3. Det är olagligt?

El Toro Español... "Seat... Auto Emoción" :D
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Ja precis:) ända gången som de igentligen är nån risk o torska med såna lyktor är väl på en Reg besiktning.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
no_fake
21 maj 2012 · 865 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Njae, som sagt din bil är helbilsgodkänd, ska man hård dra reglerna får du inte byta en pryl på bilen till eftermarknads grejer. Men de brukar dom sällan gnälla på så länge de är E-märkta grejer.

man får visst byta som tex däck efter vad tillverkaren anger...

plus att om jag äger en ny volvo e det tillåtet att ändra den med volvos egna delar som e anpassade för bilen...

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 maj 2012 · 1 778 Inlägg

no_fake skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Njae, som sagt din bil är helbilsgodkänd, ska man hård dra reglerna får du inte byta en pryl på bilen till eftermarknads grejer. Men de brukar dom sällan gnälla på så länge de är E-märkta grejer.

man får visst byta som tex däck efter vad tillverkaren anger...

plus att om jag äger en ny volvo e det tillåtet att ändra den med volvos egna delar som e anpassade för bilen...

Ja och de va precis de jag skrev. Att han inte får byta till några eftermarknads grejer.
Eftermarknads grejer=inte orginal

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Seth
21 maj 2012 · 3 354 Inlägg

no_fake skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Njae, som sagt din bil är helbilsgodkänd, ska man hård dra reglerna får du inte byta en pryl på bilen till eftermarknads grejer. Men de brukar dom sällan gnälla på så länge de är E-märkta grejer.

man får visst byta som tex däck efter vad tillverkaren anger...

plus att om jag äger en ny volvo e det tillåtet att ändra den med volvos egna delar som e anpassade för bilen...

däck o hjul faller utanför Helfordonsgodkännande så vad tillverkaren anger kan man strunta i förutom kraven på att omkretsen är inom +-5% gentemot original och att hastighet o bärindex är ok

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
EnterSandman
21 maj 2012 · 137 Inlägg

SpanishBull skrev:
Hej! Ringde till Bilprovningen för att få rätsida på detta. Följande gäller: (enligt dom)

Om man ska byta till led så måste man byta hela insatsen, hela lyktan till en lykta som är e-märkt för led. Gör man detta så är det lagligt och går igenom besiktningen.

Däremot får man inte modifiera sina befintliga e-märkta lyktor och lägga till led i dessa då dessa inte är godkända för led. D.v.s. man kan inte bara lägga till led eller byta enskilda lamor till t.e.x. xenon. Hela kittet inklusive lamporna måste vara godkända (e-märkta) i sin helhet.

Samma sak gäller för dimljus fram. Köper man ett kit där lyktan är e-märkt och den är godkänd för led så är detta ok. Däremot, som i ovan fall, får man inte använda sig av sina befintlika lyktor och modda dessa genom att byta lamporna till exempelvis led eller xenon. Hela kittet i sin helhet måste vara e-märkt

Du frågade bara om hel/halvljus? eller kompletterar man dessa regler till alla slags lampor? (så som jag vill göra att "spray tona" min baklyktor och blinkers. MEN icke min framlyktor.

Volvo 965 "Larissa" (1996)
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
21 maj 2012 · 120 Inlägg

EnterSandman skrev:

SpanishBull skrev:
Hej! Ringde till Bilprovningen för att få rätsida på detta. Följande gäller: (enligt dom)

Om man ska byta till led så måste man byta hela insatsen, hela lyktan till en lykta som är e-märkt för led. Gör man detta så är det lagligt och går igenom besiktningen.

Däremot får man inte modifiera sina befintliga e-märkta lyktor och lägga till led i dessa då dessa inte är godkända för led. D.v.s. man kan inte bara lägga till led eller byta enskilda lamor till t.e.x. xenon. Hela kittet inklusive lamporna måste vara godkända (e-märkta) i sin helhet.

Samma sak gäller för dimljus fram. Köper man ett kit där lyktan är e-märkt och den är godkänd för led så är detta ok. Däremot, som i ovan fall, får man inte använda sig av sina befintlika lyktor och modda dessa genom att byta lamporna till exempelvis led eller xenon. Hela kittet i sin helhet måste vara e-märkt

Du frågade bara om hel/halvljus? eller kompletterar man dessa regler till alla slags lampor? (så som jag vill göra att "spray tona" min baklyktor och blinkers. MEN icke min framlyktor.

Det gäller alla lamporna.

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
EnterSandman
21 maj 2012 · 137 Inlägg

Kungkim skrev:

EnterSandman skrev:

SpanishBull skrev:
Hej! Ringde till Bilprovningen för att få rätsida på detta. Följande gäller: (enligt dom)

Om man ska byta till led så måste man byta hela insatsen, hela lyktan till en lykta som är e-märkt för led. Gör man detta så är det lagligt och går igenom besiktningen.

Däremot får man inte modifiera sina befintliga e-märkta lyktor och lägga till led i dessa då dessa inte är godkända för led. D.v.s. man kan inte bara lägga till led eller byta enskilda lamor till t.e.x. xenon. Hela kittet inklusive lamporna måste vara godkända (e-märkta) i sin helhet.

Samma sak gäller för dimljus fram. Köper man ett kit där lyktan är e-märkt och den är godkänd för led så är detta ok. Däremot, som i ovan fall, får man inte använda sig av sina befintlika lyktor och modda dessa genom att byta lamporna till exempelvis led eller xenon. Hela kittet i sin helhet måste vara e-märkt

Du frågade bara om hel/halvljus? eller kompletterar man dessa regler till alla slags lampor? (så som jag vill göra att "spray tona" min baklyktor och blinkers. MEN icke min framlyktor.

Det gäller alla lamporna.

Jahopp.. då vet jag det.. får väll se vad dom säger på nästa besiktning då. Annars så är det ju bara att ta lite T-röd o torka bort det? För man ska väll spraya på det på utsidan?

Volvo 965 "Larissa" (1996)
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
22 maj 2012 · 120 Inlägg

Oftast så se de genom fingrarna så länge det lyser i rätt färg h man kan se det tydligt. Men får du en som är lite nitisk så kan han begära ombesiktning

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
volvoentusiasten
22 maj 2012 · 4 005 Inlägg

Ja alltså. E-märkta lampor får du byta ut. Om du köper pirat eller bilia spelar ingen roll.

Edit: Jag såg nu att själva frågan avser DRL. DRL och "kurvljus" får inte eftermonteras oavsett E-märkning då lampkombinationen är ogiltig.
Nya bilar som har det har tillverkar-undantag från gällande EEG-regler.

Senast redigerat av linuslinje (22 maj 2012)

EPG Kärnkraftstomte
10 juli 2012 · 766 Inlägg

SpanishBull skrev:
Hej! Ringde till Bilprovningen för att få rätsida på detta. Följande gäller: (enligt dom)

Om man ska byta till led så måste man byta hela insatsen, hela lyktan till en lykta som är e-märkt för led. Gör man detta så är det lagligt och går igenom besiktningen.

Däremot får man inte modifiera sina befintliga e-märkta lyktor och lägga till led i dessa då dessa inte är godkända för led. D.v.s. man kan inte bara lägga till led eller byta enskilda lamor till t.e.x. xenon. Hela kittet inklusive lamporna måste vara godkända (e-märkta) i sin helhet.

Samma sak gäller för dimljus fram. Köper man ett kit där lyktan är e-märkt och den är godkänd för led så är detta ok. Däremot, som i ovan fall, får man inte använda sig av sina befintlika lyktor och modda dessa genom att byta lamporna till exempelvis led eller xenon. Hela kittet i sin helhet måste vara e-märkt

Jag har bytt ut alla lampor tunt om på Omegan till LED (alla utom strålkastarna då som kommer att xenonkonverteras när jag har fått tag på givarna som styr nivåregleringen).

Nu tror jag förvisso varken att de märker detta på besiktningen eller bryr sig om det men i princip så skulle jag kunna få en eller flera tvåor på detta?
Mina blinkersar blinkar ju nämligen mer i rätt färg nu än vad de gjorde tidigare med gamla blekta vanliga oranga glödlampor bakom transparanta lyktglas. Och backljuset (som det förvisso inte finns något krav på) lyser ju minst dubbelt så starkt nu som tidigare.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
MeepMeep Finraggare
10 juli 2012 · 2 381 Inlägg

Jag rullade in med min - se vita bilder och kallade det varselljus. Inga problem smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang