2577
Sök

Instument byte volvo 855 Hjälp!

496 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har lite frågor ocb hoppas att någon kan hjälpa mig med det.
Det är så att jag har en volvo 855 94a och tänkte stoppa i den stora färddatorn.
Problemet är att jag tog hela vdo instumentet från min reserv bil som är en 96a då min tripp/mil mäatre ej
funkade i den gamla. Men vad jag vet så tar de gamla 855orna hastigheten från växellådan och de nyare från absen.

Så frågan är kan jag bygga om så att min bil tar hastigheten från absem istället? Om det nu går är det svårt?
Hade varit tacksam till all hjälp som kan få det att funka.

Mvh Billy

Plåtslagarn
194 Inlägg
6 maj 2012
Ska du bara byta instrumentet så behöver du inte göra nånting bara koppla in nya mätarhuset så är det klart:-)

496 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
virre_t4 skrev:
Ska du bara byta instrumentet så behöver du inte göra nånting bara koppla in nya mätarhuset så är det klart:-)

Då har du ingen hastighet mätare. Min tar hastigheten från lådan medans den andra
från absen. Så ja vill ha hjälp med hur det ska kopplas om.

Mvh billy

2 452 Inlägg
6 maj 2012
är bara o koppla in inget annat behövs

döden kommer tillbaka

Plåtslagarn
194 Inlägg
6 maj 2012
Billy__bob skrev:
virre_t4 skrev:

Då har du ingen hastighet mätare. Min tar hastigheten från lådan medans den andra

Mvh billy

du behöver inte göra nånting dom mäter på samma kanal i mätarhuset så du kan köra en som mäter från växellådan i en bil som mäter i absen.

496 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
virre_t4 skrev:
Billy__bob skrev:
virre_t4 skrev:

Mvh billy

du behöver inte göra nånting dom mäter på samma kanal i mätarhuset så du kan köra en som mäter från växellådan i en bil som mäter i absen.

Nej det funkar ej. Vad jag hört alla säga så måste man koppla om kabeln
som går  till växel lådan så att den istället är kopplad till absen.
Pulsen tas ju från olika ställen så vdo instrumenten är nog inte exakt samma.

Mvh billy

2 452 Inlägg
6 maj 2012
funkar visst jag har instrumenthus från en 94a på min o har även testat på en 94a med 96ans instrumenthus...

har nu även tagit s/70 instrumenthus till min 850 då jag har odr inne i bilen o då funkar det

döden kommer tillbaka

Plåtslagarn
194 Inlägg
6 maj 2012
ja min funkade med och har haft s70 hus i min med och den mätte från växellådan och s70 mäter från absen men som sagt du gör som du vill.

496 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Om ni nu säger att det funkar. Hur kommer det sig då att det inte funkar på  min?
Hittade faktiskt en tråd innan idag och där står det att man måste bygga om det.
Det återstår ju att se. Får helt enkelt prova.

Sök