Min Volvo 240 -87 har börjat ge mig stötar när jag har varit ute och kört. Då jag tar på dörren när jag ska slå igen den eller låsa med nyckel ger den mig en jävla kyss, styrkan varierar. Visst är de mysigt ibland men bara allmänt jobbigt annars, misstänker att det också har samband att jag har störningar i stereon när bilen är på.
Jag har kollat över jordningspunkteerna vid topp och generator(kollat så att det finns fin kontaktyta), finns det något mer man kan göra, ska jag byta sladdar och dylikt? Eller någon extra jordningspunkt?
Prova att hålla i en metallbit innan du sätter ner fötterna i marken, då blir du jordad och slipper stöten om jag har fattat rätt av andra som har haft det problemet.
Har samma problem. Min rover ger mig en ordentlig kyss om jag har mina "joggingskor" på mig. Med jobbskorna som är jordade är det inget problem. Du är laddad med statisk elektricitet på ett par tusen volt helt enkelt. Ta tag i någon plåtdel och håll kvar och stig ur bilen sedan. Då känns det inte så mycket i vissa fall.
En teori är att om man kanske jordar en kraftig kabel i chassit som är skalad ordentligt längst ner så den trillar ner mot asfalten när man stannar så borde problemet vara ur vägen? Eller?
Har samma problem med b.la min saab med läderklädsel, får alltid en stöt när jag har min dunjacka å kliver ur bilen och ska stänga dörren, lagom irreterande..
Oftast är det kläderna man bär som gör det - Inte handlat nya jeans eller T-shirt nyligen ??
Fenomenet är bra störande - men kan minskas om man använder sig av skölj/mjukmedel. Dock är min erfarenhet att man skall spraya det på stolen istället.
nylonkläder, som träningsoveraller är själva faan,, men tror mest på sköljmedel i kläderna, och kanske LIIITE sköljmedle på stolen så BORDE saken vara biff