3046
Sök

Skillnad på förgasare och förgasare, scooter.

12 086 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Vad är det för skillnad på traditionella förgasare och dom här med ett stort vakuummembran på toppen?
Jag har en 4takt kinamoppe och ska byta förgasare och skulle behöva veta vad det är för fördelar med membranvarianten som sitter originalmonterad? De är nämligen mycket dyrare än traditionella.

2 174 Inlägg
11 maj 2012
det går bra byta, det spelar ingen roll, det är sämre förgasare med membranen, det görs för det är billigare bland annat. vi brukar alltid ta en standard förgasare och dra dit med blandskruv det är skönare och bättre.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 maj 2012
Sämre är kanske inte är ordet, du får ett lugnare och mjukare uppträdande vid gaspådrag tex med membranförgasare.
Det passar olika bra vid olika motorer och ändamål.
En rapp crosshoj har man tex alltid vanlig trottelförgasare som är direktansluten till gaswiren medans man på en landsvägsmotorcykel många gånger har membran för att få körningen mjukare.
Senast redigerat av Busgrabb (12 maj 2012)

Autotech

12 086 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Ok, så det är den enda egentliga skillnaden?

Jag vill absolut ha en rappare motor, nu är den jätteseg.. kan ha med att den är slö överlag också tongue

535 Inlägg
12 maj 2012
Den kommer aldrig bli rapp då motorn är så slö överlag.

Men som jag förstått det är orginalförgasaren i dom kinamopparna riktigt kass oavsätt.

Skaffa en standardförgasare istället!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 maj 2012
aha_100 skrev:

Men som jag förstått det är orginalförgasaren i dom kinamopparna riktigt kass oavsätt.

Nej rapp blir den nog aldrig då det har med kamaxel, avgassysstem mm att göra men bättre blir om du tex monterar en flatslide trottelförgsare.

Fast mitt tips är att slänga skiten i sjön då den är i så otroligt dålig kvalite så den borde vara förbjuden att sälja.

Autotech

12 086 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Jag har monterat en 180cc cylinder med tillhörande topplock och en "high angle" kamaxel. Ska bygga nytt avgassystem och köpa ny förgasare så lite rappare lär den ju bli hoppas jag.

Visst är kvaliten utom all kritik, men jag behöver något billigt att pilla men. Fick abstinens när jag köpte en felfri bil big_smile

535 Inlägg
12 maj 2012
Germax skrev:
Jag har monterat en 180cc cylinder med tillhörande topplock och en "high angle" kamaxel. Ska bygga nytt avgassystem och köpa ny förgasare så lite rappare lär den ju bli hoppas jag.

Visst är kvaliten utom all kritik, men jag behöver något billigt att pilla men. Fick abstinens när jag köpte en felfri bil big_smile

Been there!

Finns dock billiga moppar av kända märken du kan köpa. Jag gav 5000 för min yamaha, se hur den går:

http://www.youtube.com/watch?v=SBfNwmcCQKs
Senast redigerat av aha_100 (12 maj 2012)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 maj 2012
aha_100 skrev:
Germax skrev:

Been there!

Finns dock billiga moppar av kända märken du kan köpa. Jag gav 5000 för min yamaha, se hur den går:

http://www.youtube.com/watch?v=SBfNwmcCQKs

Precis, dock är inte Minarelli någon superkvalite heller.
Någon Yamaha är det inte heller, en MBK med Spansk motor med Yamaha klibbor på...
Piaggio rekommenderas om det ska trimmas.

Autotech

12 086 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Ska tilläggas att jag köpte inte scootern för att slå några rekord, en rolig och billig leksak va tanken.
Kvalitetshojar i 125cc klassen är alldeles för dyra för mitt ändamål.

12 086 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
..en annan sak, går det att justera kamaxeltiderna på dessa någonstans?
Jag räknade lite och skulle vilja ta av 0.5mm på toppen men då backas kamtiderna och det vill jag ju inte hmm

535 Inlägg
12 maj 2012
Vad är det för scooter?

Det är väl ingen moppe när du säger 125cc?

12 086 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Nej det är ingen moppe, det är en 125cc kinamc smile Moppe är lättare är säga och det vart så av ren vana.
Motorn är en vanlig gy6 125cc.

2 174 Inlägg
12 maj 2012
Busgrabb skrev:
aha_100 skrev:

Nej rapp blir den nog aldrig då det har med kamaxel, avgassysstem mm att göra men bättre blir om du tex monterar en flatslide trottelförgsare.

Fast mitt tips är att slänga skiten i sjön då den är i så otroligt dålig kvalite så den borde vara förbjuden att sälja.

+1

12 086 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Vad är felet om scootern går skitbra helt utan luftfilter, men går absolut skit med? Testade att bara sätta på gummikröken utan själva filtret och den går sopdåligt? Den varvar upp till 4-5 tusen varv sen går hostar den och tvekar och beter sig allmänt skit. Tar man bort luftfiltret (eller 2 dm gummislang dia 40) så går den kalas igen?

Ps. Scootern har numera bigbore kit, annat avgassystem, ostrypt cdi och ombestyckad förgasare.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juni 2012
Låter som den går för fett då, utan filter = mindre motstånd och därmed mera luft.
Testa att bestycka ner den något och kör med filter såklart.

Autotech

2 174 Inlägg
17 juni 2012
Germax skrev:
Vad är felet om scootern går skitbra helt utan luftfilter, men går absolut skit med? Testade att bara sätta på gummikröken utan själva filtret och den går sopdåligt? Den varvar upp till 4-5 tusen varv sen går hostar den och tvekar och beter sig allmänt skit. Tar man bort luftfiltret (eller 2 dm gummislang dia 40) så går den kalas igen?

Ps. Scootern har numera bigbore kit, annat avgassystem, ostrypt cdi och ombestyckad förgasare.

med så mycket cc skillnad och ändrat utblås, och varv måste du ha annan förgasare för det ska gå bra, du får inte in lika mycket du vill ha ut och då går det varmt och då pajjar det. Det bestycka original hjälper till lite trim men när man ökar så mycket som du gör måste man gå upp,

som den andra säger, du måste gå ner i munstycke, för den förgasaren, men då får motorn för lite soppa och kommer gå varmt och nypa.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juni 2012
hangman skrev:
Germax skrev:

med så mycket cc skillnad och ändrat utblås, och varv måste du ha annan förgasare för det ska gå bra, du får inte in lika mycket du vill ha ut och då går det varmt och då pajjar det. Det bestycka original hjälper till lite trim men när man ökar så mycket som du gör måste man gå upp,

som den andra säger, du måste gå ner i munstycke, för den förgasaren, men då får motorn för lite soppa och kommer gå varmt och nypa.

Motorn får inte för lite soppa om han ligger rätt i munstycke, då får motorn ju en bra blandning av luft och bensin dvs ett bra lamndavärde. Visst har man mer och hämta på större förgasare effektmässigt men den kommer inte nypa.
Det är en 4-taktare han har, den nyper inte av snål blandning som en 2-taktare utan kommer i värsta fall bränna ventiler.

Autotech

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2012
För liten förgasare leder till högre gashastighet och därmed ofta fina lågvarvsegenskaper. Ingen risk för haveri, men såklart effektbortfall.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 174 Inlägg
17 juni 2012
Busgrabb skrev:
hangman skrev:
Germax skrev:

Motorn får inte för lite soppa om han ligger rätt i munstycke, då får motorn ju en bra blandning av luft och bensin dvs ett bra lamndavärde. Visst har man mer och hämta på större förgasare effektmässigt men den kommer inte nypa.
Det är en 4-taktare han har, den nyper inte av snål blandning som en 2-taktare utan kommer i värsta fall bränna ventiler.

exakt, brända ventiler för den går för fett med soppa och för lite luft.

Sök