Det finns flera olika sätt att ange "slaglängden" hos ett högtalarelement. Den vanligaste betydelsen av Xmax är talspolens överhäng, dvs hur många millimeter av talspolen som ligger utanför polstycket (pole piece). Detta i sin tur innebär att Xmax är hur lång konrörelsen kan bli åt ett håll medan alla talspolevarv fortfarande är kvar i "talspolegapet", en linjär rörelse alltså. Xmax får då betydelsen "linjär konrörelse i ena riktningen".
Tyvärr anger vissa tillverkare Xmax som sammanlagd linjär konrörelse åt båda hållen, sedan skriver en del "peak" eller "peak to peak". Peak ska enligt min uppfattning egentligen betyda maximal konrörelse åt ena hållet, dvs Xmech (mekanisk konrörelse, när talspolen i princip går till ändläge).
När man pratar om "slaglängd" så tror iaf jag att man ibland kan mena den maximala konrörelsen, det finns alltså risk för missförstånd när man säger slaglängd.
När det gäller Xmax så finns det, eller åtminstone har funnits, element med "underhängd" talspole. Där är talspolen väldigt kort och polstycket är högre än talspolen. Linjära konrörelsen hos såna element är mycket kort, bara några millimeter vad jag vet.
Xmax i detta fall kan ju inte kallas för "talspolens överhäng", men däremot kan man säga "största linjära konrörelse åt ena hållet där antalet talspolevarv i talspolegapet fortfarande är samma som när konen är i viloläge".