3133
Sök

Lampa på besiktningen?

192 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Tjena, har besiktning på min 945an snart. Men ena hålet där man sätter i lampan på nummerplåtsbelysningen är sönder helt sönderborrat av förra ägare.. 
Så jag har bara 1 lampa som lyser upp bokstäverna i nummerplåten men lampan över siffrorna är helt deffekt.

Så min fråga är: Får jag en 2a på besiktningen för detta?

MVH

German Engineering
9 083 Inlägg
14 maj 2012
Ja, du får en 2:a på besiktningen för detta.

"Checklistor inför besiktningen för personbil, lätt lastbil och lätt buss

Kom ihåg att kontrollera:

- vindrutetorkare och spolare

- att batteriet sitter fast

- signalanordning, blinkers och belysning

- skyltlyktan för registreringsskylten

- däckens mönsterdjup, minst 1,6 mm

- att backspeglarna är hela och sitter fast

- bilbältena, även bak (koppla gärna ihop bältena i baksätet)

- att det finns varningstriangel i fordonet"

Källa: Svensk Bilprovning
Senast redigerat av CarpeDiem (14 maj 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Pim_Pim
14 maj 2012
Har för mig att det räcker med att "bara" en lampa lyser om det sitter 2 original.
Jag har besiktat en del bilar där en lampa har varit trasig och då har jag inte fått något på pappret iaf.

KHRacing
14 maj 2012
helt riktigt

funkar ena lampan av 2 så blir det ingen anmä'rkning alls.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 maj 2012
Det ska finnas belysning som gör att man kan avläsa skylten i mörkret, så om det bara lyser på bokstäverna så är det ju inte godkänt oavsett om du har en eller tretton lampor smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

* Voff voff *
10 998 Inlägg
14 maj 2012
En av två lampor är godkänt. Besiktigat så på flera bilar på jobbet och även frågat personalen på bilprovningen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 maj 2012
Saxat från Transportstyrelsen:

"122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker."

Så visst att en lampa är "godkänt vid besiktning" och det var det som TS undrade. Men observera att det inte är lagligt att köra runt med skyltbelysning som inte belyser hela skylten så att den "lätt kan avläsas i mörker", och det är troligtvis böter som gäller om man gör det. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

192 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
tack för svaren! sätter dit en annan bagagelucka till bess med fungerande lyse så blir det nog bra smile

Sök