Få upp handskfaket på volvo 855

Emil-94
15 maj 2012 · 9 Inlägg

Hej!
Har en 855 glt 1996 och har inte varit några problem med den hittills.
Men idag skulle jag öppna handskfacket för att ta fram mina cd skivor. Men jag får inte upp det.
Har prövat att bända lite lätt men vill självklart inte förstöra något. Någon som vet vad jag kan göra för att få upp det utan att få massa skador osv.

Mvh// Emil

Volvo V70 TDI "Sunket från Värmland" (1999)
rough_boy
15 maj 2012 · 811 Inlägg

testat med nyckeln?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2012 · 13 746 Inlägg

bara att bryta upp skiten går inte att göra på något annat sätt
men var rädd om ytterluckan mosa hantaget och vid låset så kommer du åt låspinnen som gått av och kan öppna standard fel på dom där skit handsfacken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mouritsen
15 maj 2012 · 76 Inlägg

Man kan borra ett litet hål och pilla upp låset, har själv gjort det på flera bilar. Blir visserligen ett litet hål men kan man ju dölja eller fylla med nåt.

Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.

Live your life in the fast lane
Bobzza
15 maj 2012 · 273 Inlägg

På tex Audi A4 behöver man bara ta bort sidokåpan i plast, sedan trycker man in spärren och så är den öppen, går på ca 15 sekunder, fick hjälpa en kompis med det efter att en "bilkunning" sagt att man var tvungen att montera ner hela listen osv vilken var fel. Verkar dock som Volvo har mera säkerhet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2012 · 13 746 Inlägg

Frontline skrev:
På tex Audi A4 behöver man bara ta bort sidokåpan i plast, sedan trycker man in spärren och så är den öppen, går på ca 15 sekunder, fick hjälpa en kompis med det efter att en "bilkunning" sagt att man var tvungen att montera ner hela listen osv vilken var fel. Verkar dock som Volvo har mera säkerhet.

problemet är att låskistan sitter i luckan så man måste komma åt den framifrån enda sättet

jag brukar lacka ur och bryta sönder skiten så man kommer åt
men har en del reservdelar liggandes men borrningen ska jag lägga på minnet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Emil-94
16 maj 2012 · 9 Inlägg

mouritsen skrev:
Man kan borra ett litet hål och pilla upp låset, har själv gjort det på flera bilar. Blir visserligen ett litet hål men kan man ju dölja eller fylla med nåt.

Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.

En liten snabb fråga jag är det i själva den svarta delen med själva handtaget jag ska utgå med dessa mått?

Volvo V70 TDI "Sunket från Värmland" (1999)
jimbon
16 maj 2012 · 711 Inlägg

Emil-94 skrev:

mouritsen skrev:
Man kan borra ett litet hål och pilla upp låset, har själv gjort det på flera bilar. Blir visserligen ett litet hål men kan man ju dölja eller fylla med nåt.

Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.

En liten snabb fråga jag är det i själva den svarta delen med själva handtaget jag ska utgå med dessa mått?

http://www.svenska85x70klubben.se/forum … handskfack

Själv bröt jag sönder skiten och köpte en ny lucka på skroten.

Brådhis * Voff voff *
16 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Emil-94 skrev:

mouritsen skrev:
Man kan borra ett litet hål och pilla upp låset, har själv gjort det på flera bilar. Blir visserligen ett litet hål men kan man ju dölja eller fylla med nåt.

Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.

En liten snabb fråga jag är det i själva den svarta delen med själva handtaget jag ska utgå med dessa mått?

Nej... Högerkanten! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Emil-94
16 maj 2012 · 9 Inlägg

jimbon skrev:

Emil-94 skrev:

mouritsen skrev:
Man kan borra ett litet hål och pilla upp låset, har själv gjort det på flera bilar. Blir visserligen ett litet hål men kan man ju dölja eller fylla med nåt.

Ett hål på 2,5 mm räcker, syns knappt efteråt.
225 mm från högerkanten och 15 mm uppifrån så kommer du rakt på låset. Pilla med en något smalt, tryck inåt och lite uppåt så ska luckan gå upp.
Byte lås är enklast, men det finns bara som hel sats med hela mekanismen. Det skulle nog gå att borra och gänga i en liten skruv i stället för pinnen som går av man jag har aldrig försökt.

En liten snabb fråga jag är det i själva den svarta delen med själva handtaget jag ska utgå med dessa mått?

http://www.svenska85x70klubben.se/forum … handskfack

Själv bröt jag sönder skiten och köpte en ny lucka på skroten.

Tack för alla tips nu ska jag nog lösa detta! Men ska testa att lirka upp som han gjorde i länken du länkade! smile

Volvo V70 TDI "Sunket från Värmland" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang