Hjälp med billjud!

_Zander
16 maj 2012 · 85 Inlägg

tjenare!

Jag börjar med att säga att jag kan inte mycket om ljud, och det jag söker på blir jag bara lite förvirrad av!
så jag ställer nu min fråga i hopp om att ni ska kunna hjälpa mig:D (förhoppningsvis inte idiotförklara mig wink )

tittat runt lite på ljud nu på sistonde , bas och slutsteg , och har blivit rätt sugen. Men jag vet ju inte så mycket som sagt.

Om vi säger att jag köper en bas som ger ut 800W, då måste man ha ett rätt så bra slutsteg(antar jag? ) så vi säger jag köper ett på mono slutsteg på 350w, kommer det att funka då? roll

Min andra fråga är hur mycket ett orginal batteri klarar? måste jag köpa ett till?

hoppas det finns någong kunnig där ute som kan hjälpa mig:D

/alexander

VirreEriksson
16 maj 2012 · 1 301 Inlägg

En bas "ger" aldrig ut några 800w.
Basen klarar av en maxeffekt på 800w och troligtvis en RMS effekt på ca 300-400w rms.
Vad är det för bas?
Om det är en enkel 4 ohm, så är de bra att ha en monosteg som klarar 300-400wrms(beroende på vad de är för bas) i 4 ohm. OBS WATTRMS och inte WATT.
Välj inget steg med en massa "kalleanka" effekt, överspeccade..

Grundreglen är 1000wrms/batteri, men de varierar beroende skicket på grejerna.

Senast redigerat av VirreEriksson (16 maj 2012)

_Zander
16 maj 2012 · 85 Inlägg

VirreEriksson skrev:
En bas "ger" aldrig ut några 800w.
Basen klarar av en maxeffekt på 800w och troligtvis en RMS effekt på ca 300-400w rms.
Vad är det för bas?
Om det är en enkel 4 ohm, så är de bra att ha en monosteg som klarar 300-400wrms(beroende på vad de är för bas) i 4 ohm. OBS WATTRMS och inte WATT.
Välj inget steg med en massa "kalleanka" effekt, överspeccade..

Grundreglen är 1000wrms/batteri, men de varierar beroende skicket på grejerna.

tittade runt lite på några sidor å hittade ett paket

http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_845.html

är det skit eller är det okej?

vad är skillnaden på WATTRMS och WATT?

tack för svaret virre!

Rickard-v
16 maj 2012 · 2 665 Inlägg

Det paketet är ok.

Rms betyder kontinuerlig uteffekt. Dvs steget kan lämna den effekten timme efter timme.

Ofta anger tillverkarna max effekt som mäts med en impuls som liknar musik som ju varierar i stryka o frekvens hela tiden. Då kan man få ut mkt mera effekt.

Sen ska du tänka på att avläsa vid 4 eller 2ohm belastning. Det är inkopplade hötalare som bestämmer ohm.
Steget som ingår i kitet du länkade till står det 600watt med tjocka siffror så du ska tänka:
WOW vilket kraftigt slutsteg.

Men det är inte hela sanningen.
Oftast pratar man 4ohm i bilstereo. Då har steget en uteffekt på 200watt (lite skillnad mot 600)
Men det står även 14,4volt och 1% thd.
Det betyder att de har mätit steget vid 14,4volt. Oftast har du runt 13,5-14volt när bilen är igång.
Sjunger spänningen in i steget så sjunker ut effekten. Det kanske bara är 175watt vid 4ohm och 13,5volt.
Sen står det 1% THD. Det betyder Total Harmonisk Distortion. Alltså förvrängning av signalen.
(din bilstereo ger runt 4x50w vid 10% då låter det så illa så det går inte att lyssna)

Riktigt seriösa fabrikat brukar ange effekt vid 0,1% THD, så är det nog mindre än 175w. Kanske 160watt 0,1% THD vid 13,5volt.

Så de gör reklam för 600watt o sen när man läser det finstilta är det runt 160watt. (uppskattning från min sida)

Men du köper 2basar som har 4ohms talspolen.(med kort slaglängd) Då kopplar du in dem parallelt till steget då blir det 2ohm.
Steget ska ge 300w i 2ohm men det kanske är ca 250 riktiga watt.

Hajjar du?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
16 maj 2012 · 2 665 Inlägg

Men en bas med kort slaglängd (kallas ofta för Xmax) är ingen nackdel för dig eftersom du (bara) har ca125watt/bas.

Fördelen med en bas konstruerad med kortslaglängd är att känsligheten alltid blir högre.

DVS du kan spela högre med dessa basar och 125watt/bas än om du hade haft en annan bas med 3-4ggr så lång slaglängd som kanske hade haft 84db i känslighet jämfört med din med 90db i känslighet.

Men skulle du köpa ett steg på säg 800watt skulle jag inte rekomendera dessa basar.

Slaglängd= Antal millimeter konen kan röra sig inom magnetfältet. Anges från viloläge.
Dina kan röra sig 4mm framåt och 4mm bakåt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
_Zander
17 maj 2012 · 85 Inlägg

Rickard-v skrev:
Det paketet är ok.

Rms betyder kontinuerlig uteffekt. Dvs steget kan lämna den effekten timme efter timme.

Ofta anger tillverkarna max effekt som mäts med en impuls som liknar musik som ju varierar i stryka o frekvens hela tiden. Då kan man få ut mkt mera effekt.

Sen ska du tänka på att avläsa vid 4 eller 2ohm belastning. Det är inkopplade hötalare som bestämmer ohm.
Steget som ingår i kitet du länkade till står det 600watt med tjocka siffror så du ska tänka:
WOW vilket kraftigt slutsteg.

Men det är inte hela sanningen.
Oftast pratar man 4ohm i bilstereo. Då har steget en uteffekt på 200watt (lite skillnad mot 600)
Men det står även 14,4volt och 1% thd.
Det betyder att de har mätit steget vid 14,4volt. Oftast har du runt 13,5-14volt när bilen är igång.
Sjunger spänningen in i steget så sjunker ut effekten. Det kanske bara är 175watt vid 4ohm och 13,5volt.
Sen står det 1% THD. Det betyder Total Harmonisk Distortion. Alltså förvrängning av signalen.
(din bilstereo ger runt 4x50w vid 10% då låter det så illa så det går inte att lyssna)

Riktigt seriösa fabrikat brukar ange effekt vid 0,1% THD, så är det nog mindre än 175w. Kanske 160watt 0,1% THD vid 13,5volt.

Så de gör reklam för 600watt o sen när man läser det finstilta är det runt 160watt. (uppskattning från min sida)

Men du köper 2basar som har 4ohms talspolen.(med kort slaglängd) Då kopplar du in dem parallelt till steget då blir det 2ohm.
Steget ska ge 300w i 2ohm men det kanske är ca 250 riktiga watt.

Hajjar du?

nu blev jag lite klokare iaf:) kanske inte är bästa ljudpaketet jag länkat men det kommer väl ge en helt okej bas?
och mitt orginalbatteri kommer orka med det?smile

Rickard-v
17 maj 2012 · 2 665 Inlägg

Japp det kommer dunka på bra tror jag. Finns många som kör sämre grejer än detta.

Det blir inte 145db men säkert 130 o det räcker bra när du sitter i bilen o lyssnar på musik.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lillalilja
17 maj 2012 · 529 Inlägg

Har haft två såna Kenwood 10:or för länge sedan. Visst det funkar som instegsmodell men jag kan lova dig att om ett tag kommer du vilja ha mer!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
_Zander
18 maj 2012 · 85 Inlägg

Lillalilja skrev:
Har haft två såna Kenwood 10:or för länge sedan. Visst det funkar som instegsmodell men jag kan lova dig att om ett tag kommer du vilja ha mer!

mjo det finns nog en möjlighet för det:/ men måste ju börja nån stans:D hade man haft en lite mera pengar hade man kunna köpa nått värre, men som sagt vill bara ha nått med inte så överdriven bas men ändå så man hörs lite^^

Drönirettab
18 maj 2012 · 21 761 Inlägg

De basarna kommer nog inte att spela så högt, men du verkar iof inte vara ute efter såna saker och då kanske du blir nöjd ändå. Jag har räknat på en låda med slotport där du lätt kan variera avstämningen med ca 10 Hz, men eftersom jag inte har provat basarna så blir förslaget endast teoretiskt. Annars kan butiken troligen ge förslag på lådvolym och avstämning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang