2847
Sök

Kopplade in stereon, nu luktar det bränt.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Halloj.
Stoppade in min stereo i min bil idag i hopp om att kunna spela musik. Men efter ett bra tag av att luska reda på kablar bakom original stereon (inget var logiskt) så fick vi till det.
Men sen sket det sig.
Basen rörde sig YTTERST lite även med full bas på stereon. Och sedan började det lukta bränt.
Kan inte lokalisera exakt vart det luktade bränt dock. Och jag kände ingenting som var varmt.
Men jag röck ur stereon ur hålet igen och körde hem den (5 minuter) utan att det luktade bränt någonstans.

Allt jag vet som KAN ha blivit fel är remoten. Kopplade in den där jag trodde att det var och så var det med det men icke.
Samt så kopplade jag in på +12v matningen och den där +12v memory på samma kabel (som matades med 12v efter lite mätning).
Det är dom enda två konstigare sakerna i mitt tycke.

Hjälp! Vad blev fel?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 665 Inlägg
16 maj 2012
Thunderbird88 skrev:
Halloj.
Stoppade in min stereo i min bil idag i hopp om att kunna spela musik. Men efter ett bra tag av att luska reda på kablar bakom original stereon (inget var logiskt) så fick vi till det.
Men sen sket det sig.
Basen rörde sig YTTERST lite även med full bas på stereon. Och sedan började det lukta bränt.
Kan inte lokalisera exakt vart det luktade bränt dock. Och jag kände ingenting som var varmt.
Men jag röck ur stereon ur hålet igen och körde hem den (5 minuter) utan att det luktade bränt någonstans.

Allt jag vet som KAN ha blivit fel är remoten. Kopplade in den där jag trodde att det var och så var det med det men icke.
Samt så kopplade jag in på +12v matningen och den där +12v memory på samma kabel (som matades med 12v efter lite mätning).

Hjälp! Vad blev fel?

Det där låter inte så bra, när jag sen läser att du ska bli helikoptertekniker blir jag orolig yikes big_smile

Vilken bas? Har du bas till ett slutsteg eller kopplat på stereon? Till stereon antar jag. Då gissar jag på en högtalar kabel som är felkopplad. Låter lite som när det är nästan kortslutning o drar mkt ström, funkar en stund sedan är något så varmt att det går sönder. Troligen något i slutstegsdelen typ transistor eller typ IC krets är det nog som brunnit. Synd på ny stereo för laga den kostar mera än en ny är jag så gott som säker på.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 maj 2012
Det låter som att du skulle köpt en adapterkabel mellan bilens kontakt och stereons iso-kontakt istället för att göra en hemmakoppling...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 929 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Thunderbird88 skrev:
Halloj.
Men sen sket det sig.

Hjälp! Vad blev fel?

Det där låter inte så bra, när jag sen läser att du ska bli helikoptertekniker blir jag orolig yikes big_smile

Vilken bas? Har du bas till ett slutsteg eller kopplat på stereon? Till stereon antar jag. Då gissar jag på en högtalar kabel som är felkopplad. Låter lite som när det är nästan kortslutning o drar mkt ström, funkar en stund sedan är något så varmt att det går sönder. Troligen något i slutstegsdelen typ transistor eller typ IC krets är det nog som brunnit. Synd på ny stereo för laga den kostar mera än en ny är jag så gott som säker på.

Det är lugnt, det är manual till allt. Det är idiotsäkert lol

Insåg att jag hade kopplat min remote kabel käpprätt åt helvete. Kan vara en bidragande faktor. Ska koppla den rätt imorrn och se om det fungerar bättre wink
Kopplat bas till steg och steg med lågnivå till stereon.
Hellre går stereon sönder för det är en skit stereo istället för min ypperligt fina gullunge till steg neutral
Samt lite mer ekonomiskt att köpa ny stereo än nytt DLS A6 steg roll

henke_99 skrev:
Det låter som att du skulle köpt en adapterkabel mellan bilens kontakt och stereons iso-kontakt istället för att göra en hemmakoppling...

Joh det skulle man ha gjort men problemet är att det är inget man riktigt får tag på hos närmsta Feltema precis. Är ingen Volvo sad (Sur mun som tillgång i delar, inte att jag vill ha en volvo lol)
Fast även med adapter hade jag nog misslyckats då lågnivån ska tydligen in i stereon, sitter alltså inte på ISO kontakten som jag förstår det ...
Jävla Sony ...
Senast redigerat av Thunderbird88 (16 maj 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 maj 2012
Remoten brukar sitta både som en lös kabel, och i isokontakten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 929 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Det jag också trodde. Men det verkade vara något annat för det blev verkligen inte rätt hmm Men såg sen på stereon att den ska sitta med en stick kontakt in på baksidan av stereon.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
17 maj 2012
Suck, så det kan gå, när du ej har visst rätta kunskaper, lille man. wink

Men jag vill minnas att på ditt kablage, som går ut från enheten, så ska du ha en kabel som är märkt "Remote" på.

Lev livet, det kan ta slut fort

Sök