Få av inre a-stolpslisten på en Audi 100 -88 ?!

FG_Royale
18 maj 2012 · 20 Inlägg

Detta känns som den dummaste frågan någonsin, men måste bara fråga ändå..roll

Jag vill komma åt de främre högtalarna på min Audi 100, och för att få av gallret som sitter som skydd för dessa så måste man komma åt en skruv som döljs av innerlisten på a-stolpen, och denna har inga synliga fästen eller något alls. Min gissning är att de har "clips" på insidan som man måste klämma åt för att kunna få av, men är inte helt säker, och vill ju heller inte riskera ha sönder allt om man börjar bända på den listen heller hmm

Någon som vet hur jag ska göra eller har nån annan gissning??
Tack som fan på förhand!

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
te_wik Forummoderator
18 maj 2012 · 12 813 Inlägg

Den är "bara" att slita bort, men sitter som f*n ibland.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FG_Royale
18 maj 2012 · 20 Inlägg

Är det så asså? Nån gissning vilka fästen de har på insidan?

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
Nybergrobin
18 maj 2012 · 2 385 Inlägg

På min 80 var skiten bara limmat så jag antar att det är samma på 100. var dock försiktig när du försöker att bryta bort den för limmet är ganska hårt och listerna är sköra

FG_Royale
18 maj 2012 · 20 Inlägg

Låter rätt logiskt att de borde ha samma basic upplägg vad gäller fästen osv så det borde nog va lim på min också i så fall, dock märkt att listen är som du säger väldigt ömtålig, därför som jag inte riktigt vågat ge mig på nåt föränn man vet exakt liksom, tack för tipset!

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
Nybergrobin
18 maj 2012 · 2 385 Inlägg

FG_Royale skrev:
Låter rätt logiskt att de borde ha samma basic upplägg vad gäller fästen osv så det borde nog va lim på min också i så fall, dock märkt att listen är som du säger väldigt ömtålig, därför som jag inte riktigt vågat ge mig på nåt föränn man vet exakt liksom, tack för tipset!

Den är inte så pass skör att den exploderar så fort du rör den men du kan väl försöka bända lite försiktigt med en bred skruvmejsel och sedan när du fått in den en bit så tar du en ny skruvmejsel och bänder längre upp eller ner.

kan säga dig att listerna är ett helvete att få bort ifall dem inte har lossnat av sig själv xD  Vänster sida hade lossna på min medan höger satt som ett jävla berg

te_wik Forummoderator
20 maj 2012 · 12 813 Inlägg

Tog lös en senast igår kväll. Bara clips, inget lim.
Börja uppifrån vid taket, sedan neråt. längst ner mot instrumentbrädan är den "nertryckt", du måste då dra den uppåt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FG_Royale
21 maj 2012 · 20 Inlägg

Okej skitbra svar, tack så mkt! smile

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
FG_Royale
21 maj 2012 · 20 Inlägg

te_wik skrev:
Tog lös en senast igår kväll. Bara clips, inget lim.
Börja uppifrån vid taket, sedan neråt. längst ner mot instrumentbrädan är den "nertryckt", du måste då dra den uppåt.



Mvh Tommy

Btw kom på en sak, ska jag då trycka och pressa listens kanter inåt för att de ska lossna eller bara dra försiktigt?

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
te_wik Forummoderator
21 maj 2012 · 12 813 Inlägg

Lite svårt att förklara men brukar räcka att dra den mot ratten. Alltså inte rakt bakåt mot b-stolpen utan mot "bilens centrum". Den kan sitta som fasen, men jag har aldrig lyckats ta sönder någon. Har ej heller behövt använda mejsel eller liknande att bryta med utan bara få in fingrar mellan listen och innertak typ.

Nu vet jag inte om du har en 88a eller en 88b. Men det jag beskriver gäller 88b-91a alltså den modellen med "nyare" instrumenteringen samt infällda ytterhandtag i dörrarna.

Kan vara annorlunda på de tidigare c3/typ44 bilarna med den kantiga instrumentpanelen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FG_Royale
21 maj 2012 · 20 Inlägg

Jag har en 88a med en gamla inredningen, men tror inte de gjorde sån stor skillnad funktionsmässigt annat än det de gjorde annorlunda på utseendet när de uppdaterade, men jag ska göra ett försök iaf, tack för hjälpen! smile

Audi 100 1.8i "Big Red" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang