Qulle skrev:
Tjenare!
Jag har precis köpt mig en bas, ett slutsteg och en stereo.
Kicker DC12
Spectron SP-M1500
Pioneer DEH-3300UB
Nu är jag väldigt sugen på att koppla in det, men vet inte hur mycket bas jag kan ha? Kan jag bränna sönder slutsteget om jag drar på för mycket? Hjälp tackas!
Du riskerar att bränna basen om du drar på för hårt, har du då otur så går steget med. För övrigt brukar inte steg gå sönder om man inte eldar basar titt som tätt och/eller har för lite ström på steget så man får spänningsfall.
Se till så att du har ett fräscht batteri, koppla på en rejäl extra jordkabel från batteriets minuspol till karossen. Denna kabeln ska minst vara lika grov som pluskabeln men gärna mer. Se till så du har tillräckligt tjocka strömkablar och rätt avsäkrat (max 30cm från batteripolen och säkring anpassad efter kabelstorlek). Ordentlig jord från steget till karossen, rejäl bult i en av balkarna, bältesfästet eller fjäderbensinfästningen. Slipa HELT plåtrent så den har god kontakt. Den absolut vanligaste orsaken till trasiga slutsteg / stereo och andra problem är just dålig jord. Det är inte heller fel att dra en extra grov kabel från generatorn till batteriet och en grövre motorjord för att öka laddningen lite.
När du nu vet att du har gjort allt för att ha gott om ström så kopplar du en multimeter på stegets strömingångar och mäter spänningen medans du skruvar upp lite. Den kommer då sjunka något men om den går under 12V så tyder det på att du har för lite ström och därmed riskerar att bränna steget om du fortsätter.
Om vi nu förutsätter att du har gott om ström så ska vi ta reda på hur högt du kan spela. Normalt sett så ställer man gainen så lågt som möjligt (tänk på att om de står ex 0,5V - 9V så är 9V lägst och 0,5V är max). Därefter skruvar du upp så högt framsystemet klarar utan att låta illa. Då går du bak och skruvar upp gainen tills basen inte höjs mer och därefter går du tillbaka lite, kanske 10-15% under där basen slutade höja. Detta kan skilja lite men basen ska låta rent och snyggt utan missljud.
Nu orkar jag inte kolla upp om du har det men om det finns ställbar subwoofer-utgång på stereon så kör man denna på 0 medan man ställer in. När man sedan spelar kan man anpassa denna efter hur pass mycke bas där är i låten.
Det viktiga är att om man matar på fullt och börjar känna en svag doft av bränt så skruvar man ner och känner på basens dammkåpa (imitten) Är denna varm så bör man ta det lite lugnt. Tänk på att man aldrig ska stänga av helt om basen blir överhettad, skruva ner och låt den spela på låg volym så de kommer luft till spolen.
Att basen luktar lite bränt någon gång är ingen större fara, men det är ingenting jag rekommenderar att utsätta den för dagligen.