5816
Sök

Fråga ang mätarn som visar ojle/motorvärme 90grader

74 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
sorry om jag har postat i helt forumdel.....

frågan är alltså så här.  den analoga mätarn visar ju prick 90grader efter ett litet tag, men då kan jag kolla digitalt på färddatorn.  den visar då tex 60grader samtidigt som den analoga visar 90 grader....kan nån förklara vad jag inte riktigt förstår?    det är en volkswagen scirocco

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2012
Kanske så att den ena visar vattentemp & den andra oljetemp?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

74 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
där sa du nåt haha, tackar ...analoga är vatten såklart...eller ?   nu känner jag mig lite dum,  men man är väl ännu dummare om man inte frågar, right ?

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2012
Analoga brukar visa vatten ja. Skillnaden mellan vatten & olja kan vara ganska rejäl, speciellt om bilen har oljekylare.

74 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
oljekylare vettefan, det är ju en nyare bil så antar att det är möjligt,  men det bör går bra mycket fortare o få upp värmen på kylvattnet än oljan ..... men sen efter ett tag så stannar ju även oljan runt 90grader......kör man hårt en stund så är oljan uppe o vevar runt 96grader för att sen krypa ner till 90grader när man tar det lugnt igen .....

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2012
wena skrev:
oljekylare vettefan, det är ju en nyare bil så antar att det är möjligt,  men det bör går bra mycket fortare o få upp värmen på kylvattnet än oljan ..... men sen efter ett tag så stannar ju även oljan runt 90grader......kör man hårt en stund så är oljan uppe o vevar runt 96grader för att sen krypa ner till 90grader när man tar det lugnt igen .....

Har den turbo så har den troligen oljekylare, låter som precis rimliga siffror tycker jag. smile

74 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
japp turbo, och kompressor haha....bara måste nämna det kände jag.  ah men gött o höra att det är bra siffror...får tacka så mycket för hjälpen, och måste även nämna att jag diggar din meddelande signatur, ett dåligt beslut är aldrig är försent att förvärra, haha så rätt så sant

Sök