7818
Sök

740! T5 Eller FK,ET ?

1 433 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Tja har snart fått hem min 740 TIC och det är en 87:a med ET motorn ,det som är gjort är 531 top sport koppling o lite sånt ,chippad uppställt ladd! duger just nu!, Först så kommer jag LÄTTA bilen med så mkt som möjligt!(nått i stil med VR6:an jag byggde denna vinter,
men tanken är att under vintern göra en "drift" bil av den fast gatureggad , 400-500 HK typ  men då är frågan ; vad tycker ni ? T5:a (trimma den ocskå) eller Trimma FK motorn ev ET motorn ? jag har själv ingen koll på VOLVO över huvud taget ! men antar att det finns en del glada Volvo Dudes som har det! fördelen med T5:an är väll att jag kan gå ännu högre i hästantal senare om jag skulle vilja det! , men hur mycket kommer det att skilja sig i pengar att gå 350-400 HK på  A; T5:an B; FK/ET ?

PS , ska man AGA diffa eller köpa nån annan DIFF? (tips)

MVH : J.J!
Senast redigerat av SylvesterStallone (22 maj 2012)

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
22 maj 2012
lägger en prem och tipsar om den här sidan! smile

http://www.kgtrimning.com/

jag skulle nog hållt mej till original motorn och trimmat på den! men har man t5an så har man ju mer grundflås och man kan nå högre effekt "lättare" hehe

https://www.google.se/search?hl=sv& … 4QTJqMzjCQ

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 433 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
NoFantasy skrev:
lägger en prem och tipsar om den här sidan! smile

http://www.kgtrimning.com/

jag skulle nog hållt mej till original motorn och trimmat på den! men har man t5an så har man ju mer grundflås och man kan nå högre effekt "lättare" hehe

https://www.google.se/search?hl=sv& … 4QTJqMzjCQ

haha vad sjukt ! har ju precis flyttat till skåne och det där stället ligger alltså typ 10 min ifrån där jag jobbar tongue

men jag känns ju "lättast" med orginal motorn , men den är en ET och den ska tydligen vara känsligare samt sämre och dyrare att trimma upp rejält än FK , och om jag måste köpa mig en FK motor så skulle man ju lika gärna kunna gå T5:a direkt ? aaah jag vet inte!
men andra sidan så passar ju FK motorn dirrect bolton ! jag vet inte hur mycket som måste ändras men antar att man måste göra nya fästen helt o hållet för T5:an vilket i sig inte är ett så stort problem då det brukar gå bra bara man drar igång tongue  , men behöver nu flera tankar tips och råd ! smile så kommer det komma upp en mysig Projekt tråd sen ska ni se smile

1 679 Inlägg
22 maj 2012
T5 alla gånger om du är inne på dom banorna smile

245 Inlägg
22 maj 2012
om du vill att det ska bli så billigt och enkelt som möjligt så ä det bäst du kör på FK-motorn

1 319 Inlägg
22 maj 2012
Tänk på att du måste byta lite el också. Du behöver lh 2.4 som finns från 88b och framåt. Tar du från 240 så kan du enbart plocka motor elektroniken.

_----------'

4 307 Inlägg
23 maj 2012
Inte värt att köra svetsdiffat om du inte bara ska ha bilen enbart till svineri. Köp en aussielocker/spartalocker från bakaxel för 3500:- Så har du en bra diff och tröttnar du kan man ju alltid sälja:)

Om du ska köpa motor så skulle jag satsat på T6 lr T5
Senast redigerat av zemet (23 maj 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
15 087 Inlägg
23 maj 2012
orginalmotorn kan du kasta så långt du kan..för den säger upp sig direkt!
om den inte redan är utbytt

väldigt få Et maskiner överlever speciellt länge

största problemet är att koxiallagret inte håller och då rasar underdel
dessutom är stakarna väldigt klena

billigast blir det helt klart med en Ft/fk maskin

Kör fort så hinner inget hända...

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Ja det lutar mot T5, men är osäker finner inte mycket kort etc om hur fästen och sånt ska sitta och tar man fästen från orginal och svetsar dit på bättre sätt eller egen tillverkar man typ allt?

Aussie diff för 3500 är ju taget! , låda till T5:an då nån BMW låda har jag hört talas om hittills!

Mer tips och ider/KUNSKAP är gärna välkommet!

633 Inlägg
23 maj 2012
SylvesterStallone skrev:
Ja det lutar mot T5, men är osäker finner inte mycket kort etc om hur fästen och sånt ska sitta och tar man fästen från orginal och svetsar dit på bättre sätt eller egen tillverkar man typ allt?

Aussie diff för 3500 är ju taget! , låda till T5:an då nån BMW låda har jag hört talas om hittills!

pma har mer info smile

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Vw-Andreas skrev:
SylvesterStallone skrev:

pma har mer info smile

PM:ad i VR6.nu  gick inte PM:A här tongue

8 293 Inlägg
23 maj 2012
Hade utan att tveka byggt på en FT eller FK. T5 har en förmåga att bli omotiverat dyrt om man bygger seriöst.

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Hade utan att tveka byggt på en FT eller FK. T5 har en förmåga att bli omotiverat dyrt om man bygger seriöst.

vad snackar vi då ?

1 319 Inlägg
23 maj 2012
SylvesterStallone skrev:
Marlboroman skrev:

vad snackar vi då ?

''4-500 hk typ'' som du skrev i ditt första inlägg, så gissar jag på en sexsiffrig summa.

_----------'

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Först ¨så snackar vi orginal och regbes smile

8 293 Inlägg
23 maj 2012
SylvesterStallone skrev:
Marlboroman skrev:

vad snackar vi då ?

En seriös 4-500hk maskin kan lätt kosta 100.000 att bygga. Men det är inga bekymmer att spedera mer om man vill det. Bara bottendelen i min 850 som inte innehåller några extraordinära saker landade ändå inklusive koppling på 28.000.

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Ja men behöver ju inte heller bli dyrt om man bara bygger org och regbes ?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 maj 2012
En original T5 med besiktning blir inte dyrt, det är när du vill ta det till nästa steg pengar flyger iväg. En annan sak hur bra är du på att skruva?. kommer du lägga iväg en del jobb eller kommer du göra allt själv?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 433 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
_Performance_ skrev:
En original T5 med besiktning blir inte dyrt, det är när du vill ta det till nästa steg pengar flyger iväg. En annan sak hur bra är du på att skruva?. kommer du lägga iväg en del jobb eller kommer du göra allt själv?

Yes kommer göra det själv! , jadu ta en titt i min Projekt tråd om Golfen eller bara kolla lite kort, den har jag gjort själv från kunskap 0 , så är väll inte LEET dirrekt men på väg åt rätt håll kanske smile  (ska nog lösa sig) jag gör ju dessa projekt för att lära mig! därför pengarna inte skrämmer mig, men vill ju inte köpa en supra typ och så är det roliga slut....  vill ju få ut kunskap också smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 maj 2012
SylvesterStallone skrev:
_Performance_ skrev:

Yes kommer göra det själv! , jadu ta en titt i min Projekt tråd om Golfen eller bara kolla lite kort, den har jag gjort själv från kunskap 0 , så är väll inte LEET dirrekt men på väg åt rätt håll kanske smile  (ska nog lösa sig) jag gör ju dessa projekt för att lära mig! därför pengarna inte skrämmer mig, men vill ju inte köpa en supra typ och så är det roliga slut....  vill ju få ut kunskap också smile

Okej, ja ska ta mig en liten kik senare=). b230Fk/ft är ju så lätt mekade, så vill man lära sig volvo är det definitivt den rätta motorn. Men svårt att säga på rak arm vilket som är bäst, men ja föredrar b230=)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Sök