2048
Sök

Byta stereo i en VW Golf V 2008

2 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Hejsan.

Är ny här och har sökt lite info ang. just denna bilmodell och stereo men inte hittat det jag söker.

Hoppas på att någon kunnig ska kunna hjälpa mig.

Det är så att jag vill byta ut min stereo i bilen. Vill inte ha något flashigt eller dyrt utan bara ersätta den nuvarande med en som har AUX. Har hittat en stereo jag vill köpa (för att den var billigast och inte så pjåkig tongue), nämnligen JVC KW-R400. Länkar inte då jag inte läst alla regler än wink

Sedan har jag googlat lite och förstått att min bil tydligen ska ha något som heter CANbus. Jag vet inte riktigt vad detta är, men många pratar om CANbus omvandlare till eftermarknads bilstereos.

Jag funderar på att köpa denna http://tinyurl.com/bwsy6tb monteringsram och min fråga är, behöver jag någonting annat?

Jag är rätt teknisk och bra på att skruva och hålla på, så bytet ska inte vara svårt, vill bara försäkra mig om att jag inte behöver något annat. Vill gärna utföra installationen på några timmar och inte köra runt med en ny, ickefungerande stereo.

Jag kommer vara väldigt tacksam för svar.
Senast redigerat av Piricho (23 maj 2012)

2 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Nej tyvärr inte. Jag har en RCD300 stereo. Jag har iofs inte läst manualen till bilen, alls, någonsin, men jag är rätt säker på att den inte har AUX.
Senast redigerat av Piricho (23 maj 2012)

9 130 Inlägg
27 augusti 2012
Tar upp den här tråden igen då. Behöver man något speciellt för att byta till en vanlig 1 DIN stereo förutom ramen? Funderar på att stoppa i en Sony Explôd i min Golf så man får AUX i bilen. Finns det någon adapter med så man kan använda rattfjärren till Sonyspelaren?

Gladen Beetle
237 Inlägg
27 augusti 2012
Många VW och även Skoda använder samma system. Delvis "Fakra"

Min original stereo var en RCD 310 i min 2012. Den hade AUX placerad långt ner under panelen för reglage med AC o diverse inuti själva förvaringen framför växelspaken.

Har inte sett Golf hur den är uppbyggd inuti. Men då jag beställde mina grejer för en enkel din så var det ett antal prylar som behövdes för att få ihop allt. Så som Antennadapter, En ram, ett rattinterface samt med iso övergång från Fakra system.

Gissar att det kommer behövas något liknande till en Golf.

9 130 Inlägg
27 augusti 2012
Har en RCD 300 i min endast CD med MP3 & Radio inget annat. Så långt att jag behöver vissa adaptrar mm har jag också gissat mig till. Frågan är vad för adaptrar? Vart finns dom att köpa förutom på V.A.G om dom nu har säna?

Gladen Beetle
237 Inlägg
27 augusti 2012
Köpte mina på http://hcb.nu/

Dem kan beställa hem utan problem. Bara kontakta dem per mail så fixar dem det.

Bara tala om för dem vad det är du har för stereo och sedan vad du kan tänkas behöva till din Sony stereo

Gladen Beetle
237 Inlägg
27 augusti 2012
Tror jag gav 3000 för stereo ram, antennadapter, rattinterface och iso övergång till min Pioneer stereo. Det var inge svårt att koppla in. Bara koppla där dem passa.

Kan variera till en Sony stereo förståss.

1 727 Inlägg
27 augusti 2012
Det behövs:
Fakraövergång(antenn)
Ram(Enkel eller Dubbel-DIN)
VW(Quadlock)-ISO kablage
VW(Quadlock)-ISO interface om man har knappar på ratten(och CD:n man har stöder det)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

9 130 Inlägg
27 augusti 2012
Horsyhorse skrev:
Det behövs:
Fakraövergång(antenn)
Ram(Enkel eller Dubbel-DIN)
VW(Quadlock)-ISO kablage
VW(Quadlock)-ISO interface om man har knappar på ratten(och CD:n man har stöder det)

Pierre

Har du eller kan få hem dom prylarna eller? Vad har du för priser i så fall?

1 727 Inlägg
27 augusti 2012
Putteliten skrev:
Har du eller kan få hem dom prylarna eller? Vad har du för priser i så fall?

Går att få hem hur lätt som helst.
"Alla" tar nog 2800:- + ev. frakt. för ram/antennadapter/interface (SONY+VW)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök